آلبرت بندورا - روانشناس مشهور در سن 95 سالگی درگذشت


آلبرت بندورا - روانشناس مشهور در سن 95 سالگی درگذشت

آلبرت بندورا (2021-1925) یکی از تأثیرگذارترین روانشناسان بزرگ (روانشناس چهارم دنیا) که با نظریات شناخت اجتماعی ، خودکارآمدی ، تئوری یادگیری اجتماعی - مشاهده ای، آزمایش عروسک Bobo ، جبرگرایی متقابل در دنیای روانشناسی مشهور بود چشم از جهان فرو بست.

آلبرت بندورا - روانشناس مشهور در سن 95 سالگی درگذشت
به گزارش میگنا منابع نشان دادند که شخصیت افسانه ای آلبرت بندورا در 28 ژوئیه 2021 در سن 95 سالگی درگذشت. علت مرگ وی طبیعی بوده است.

ما برای او دعا می کنیم که روح او در آرامش باشد. او شخصیت بزرگی بود که سهم بزرگی در زمینه آموزش مفاهیم روانشناسی داشت. بسیاری از شخصیت های مشهور خبر مرگ وی را از طریق شبکه های اجتماعی مانند روانپزشک و سخنران دکتر سمیر پریخ تأیید کردند، "کمک های عظیم او در زمینه روانشناسی. میراث قابل توجه برای نسل های آینده است و دانشجویان به خاطر کارهای بزرگی که آلبرت بندورا انجام داده است باید به یادگیری و رشد علمی خود ادامه دهند.

RIP آلبرت بندورا. " مرگ او بدترین واقعه امروز خواهد بود. بسیاری از دانشجویان و دوستان وی به دلیل درگذشت بندورا عمیقا تسلیت گفتند.
Albert Bandura Death
اینجا چند پست زیبا و دلخراش که توسط طرفداران آلبرت بندورا در شبکه های اجتماعی دنیا به اشتراک گذاشته شده است آورده می شود:

توتی نوشت: « روانشناسی نمی تواند به مردم بگوید که چگونه باید زندگی خود را ادامه دهند. با این حال، می تواند ابزاری برای ایجاد تغییرات شخصی و اجتماعی در اختیار آنها قرار دهد.» برگرفته از تئوری یادگیری اجتماعی. به امید استراحت راحت

فرانکو : " یکی از بزرگترین ذهن ها ، نه فقط در دوران معاصر بلکه در تمام تاریخ و یک قهرمان در تلاش برای درک شناخت و پیشرفت انسان است. تحصیلات وی پیشتاز روانشناسی، آموزش و بسیاری دیگر بوده است. در قدرت بمان ، آلبرت بندورا . (1925-2021)

" یکی از بزرگترین ذهن ها ، نه فقط در دوران معاصر بلکه در تمام تاریخ و یک قهرمان در تلاش برای درک شناخت و پیشرفت انسان است. تحصیلات وی پیشتاز روانشناسی ، آموزش و بسیاری دیگر بوده است. در قدرت بمان ، Franco Belo ، M.Mus. ♫ ♪ ♬

NM Manisha نوشت: « به آلبرت بندورا، یکی از تأثیرگذارترین روانشناسان در تمام دورانها.

Atul Kumar Wrote: " او یک روانشناس مشهور بود که در زمینه روانشناسی شخصیت ، روانشناسی شناختی ، روان درمانی و روانشناسی اجتماعی سهم قابل توجهی داشت. آرام باش ، افسانه. "

آلبرت بندورا - روانشناس مشهور در سن 95 سالگی درگذشت

آلبرت بندورا، (Albert Bandura) یک روان‌شناس، پژوهشگر و استاد بازنشستهٔ دانشگاه استنفورد کانادایی و آمریکایی بود که نظریه یادگیری مشاهده‌ای یا مدلینگ را مطرح کرده‌است. او تأثیر به‌سزایی در زمینهٔ علوم «آموزش و پرورش» و چندین شاخه از روان‌شناسی از جمله روان‌شناسی شخصیت، روان‌شناسی درمانی و روان‌شناسی شناختی اجتماعی و همچنین گذار از رفتارگرایی به روان‌شناسی شناختی داشت. او را آغازگر «نظریهٔ یادگیری اجتماعی» می‌دانند که بعدها به «نظریه شناختی اجتماعی» تغییر نام داد.

بر پایه گزارش مجله روان‌شناسی عمومی، او پس از بی‌اف اسکینر، زیگموند فروید و ژان پیاژه، چهارمین روان‌شناس قرن بیستم از لحاظ بیشترین استناد در مقالات روان‌شناسی است.

او را بزرگترین روان‌شناس حالِ حاضر در جهان و یکی از تأثیرگذارترین روان‌شناسان تمامی اعصار می‌دانند.

آلبرت بندورا - روانشناس مشهور در سن 95 سالگی درگذشت
آزمایش عروسک بادکرده بوبو
یکی از مشهورترین پژوهشهای «آلبرت بندورا» مربوط به آزمایشی با یک عروسک باد شده به طول ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر به نام «بوبو» است که این آزمایش به آزمایش «عروسک بادکرده بوبو» (به انگلیسی: Bobo doll experiment) مشهور است که بندورا به وسیلهٔ آن، توانست نشان دهد که چگونه مشاهدهٔ رفتار پرخاشگری می‌تواند بر یادگیری خشونت کودکان تأثیر داشته باشد.

او ۷۲ کودک ۳ تا ۶ ساله را انتخاب کرد که ۳۶ نفر از آن‌ها پسر و مابقی دختر بودند و آن‌ها را در سه گروه ۲۴ تایی تقسیم کرد که شرح این آزمایش به همراه فیلم قابل مشاهده است.

گروه اول: کودکانی بودند که رفتار خشونت‌آمیز یک الگوی بزرگسال را به مدت ده دقیقه نسبت به بوبو تماشا می‌کردند که به‌صورت پرخاشگری فیزیکی، حمله‌کردن و ضربه‌زدن به عروسک بادی بود و هم‌زمان با داد و فریاد، پرخاشگری کلامی را نیز نشان می‌دادند مثلاً می‌گفتند: «بزن تو دماغش!» یا «پرتش کن تو هوا!» و قبل از آنکه چنین رفتاری را مشاهده کنند به اتاقی برده می‌شدند که حاوی اسباب‌بازی‌های دیگربود ولی به آن‌ها اجازهٔ بازی به مدت ۲ دقیقه داده نمی‌شد تا دچار تعارض شوند و آمادگی لازم برای پرخاشگری را بیابند.

گروه دوم: را کودکانی تشکیل می‌دادند که آن‌ها هم رفتار الگوی بزرگسال را تماشا می‌کردند اما این رفتار یک رفتار خشونت‌آمیز نبود و به‌صورت بازی با سایر اسباب بازی‌هایی بود که در اتاق آزمایشی توسط آزمایشگر فراهم شده بود.

گروه سوم: گروهی بودند که هیچ نوع الگوی بزرگسالی را تماشا نمی‌کردند و به‌تنهایی در اتاق آزمایش بازی می‌کردند. از طرفی تمام این سه گروه، به‌طور کاملاً مساوی به دو گروه دختر و پسر تقسیم شده بودند. در پایان آزمایش، گروهی از کودکان که الگوی پرخاشگری بزرگسال را تماشا کرده بودند بیشتر از دوبرابر گروه کنترل، رفتارهای پرخاشگری فیزیکی و کلامی را نشان دادند و کودکان گروهی که الگوی بدون پرخاشگری بزرگسال را مشاهده کرده بودند حتی نسبت به گروه کنترل، رفتار پرخاشگری کمتری نشان دادند.
آلبرت بندورا - روانشناس مشهور در سن 95 سالگی درگذشت

البته انتقاداتی نیز به آزمایش بندورا شده‌است مثلاً «فرگوسن» (به انگلیسی: Ferguson) در سال ۲۰۱۰ بر این باور بود که آزمایش بندورا تنها نشان می‌دهد که کودکان به دلیل دیدن رفتار ویدئویی پرخاشگرانهٔ بزرگسال و تقلید رفتار آن‌ها علاقهٔ خود را می‌خواهند به بزرگسال نشان دهند و به این معنا نیست که در آن‌ها انگیزهٔ پرخاشگرانه تقویت شده باشد. یا «شارون و وُولی» (به انگلیسی: Sharon Woolley) در سال ۲۰۰۴ بیان کردند که کودکان در سن ۳ تا ۶ سال نمی‌توانند بین دنیای واقعی و خیالی تفاوتی قائل شوند و به‌همین دلیل با این آزمایش نمی‌توان نتیجه گرفت که کودکان در دنیای خود پرخاشگری را تقلید کرده‌اند با وجود همهٔ این انتقادات، آنچه که بندورا و دیگران توانستند نشان دهند، اهمیت یادگیری مشاهده‌ای الگوی رفتاری والدین در کودکان است. یادگیری مشاهده‌ای، یکی از مهمترین الگوهای یادگیری در هیجان‌رفتار و تن‌گفتار را ارائه می‌دهد زیرا بر این اساس، نه‌تنها رفتار را می‌توان از طریق مشاهده آموخت بلکه واکنش‌های هیجانی مانند ترس و شادی را نیز می‌توان بر مبنای روش جانشینی شرطی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش