مردم به شایعات منفی تزریق واکسن توجه نکنند


مردم به شایعات منفی تزریق واکسن توجه نکنند

به گزارش بهداشت نیوز (https://behdasht.news/)،‌ ایرج حریرچی امروز پنجشنبه در مراسم آغاز واکسیناسیون اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و...

به گزارش بهداشت نیوز،‌ ایرج حریرچی امروز پنجشنبه در مراسم آغاز واکسیناسیون اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: موضوع واکسن مهم‌ترین کار حوزه سلامت در کل کشور است. تاثیرگذاری خوب واکسن در کاهش میزان مرگ‌و میر برای دنیا و ما کاملا مشهود بوده، به همین دلیل لزوم واکسیناسیون همگانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد با داشتن ظرفیت ۴۰ درصدی دانشجویان پرستاری و تعداد بسیار دانشجویان پزشکی کشور، می‌تواند کمک شایانی برای تسریع در روند واکسیناسیون انجام دهد. در ابتدا خانواده دانشگاه آزاد، سپس واکسیناسیون دیگر بخش‌های وزارت علوم به زودی آغاز خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: تسریع واکسیناسیون در بازه زمانی کمتر در وهله اول موجب بازگشت به شرایط عادی زندگی و سپس جلوگیری از ابتلای مجدد و جهش ویروس می‌شود.

حریرچی با بیان اینکه روند واکسیناسیون گروه‌های هدف سرعت پیدا کرده است، گفت: امروز علاوه بر آغاز واکسیناسیون دانشجویان و اساتید، واکسیناسیون معلمان را خواهیم داشت و امیدواریم با جبران تاخیر به وجود آمده در روند واکسیناسیون، این فرآیند به سرعت انجام شود.

حریرچی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات افزود: روز گذشته رکورد ۴۳۵ هزار واکسیناسیون برای اولین بار حاصل شد و سه روز است که بالای ۴۰۰ هزار واکسن تزریق شده است.

وی ادامه داد: حدود ۵۸۰ هزار واکسن روزانه هدف گیری شده است و مطلوب آن یک درصد جمعیت یعنی ۸۴۰ هزار واکسیناسیون روزانه است.

معاون کل وزارت بهداشت یادآور شد: امروز استادان دانشگاه، معلمان، خبرنگاران، زندانیان و بیماران پرخطر آغاز می‌شود و گروه‌های پرخطر دیگر مانند بانک ها، حمل و نقل تحت پوشش قرار می‌گیرند.

حریرچی خاطر نشان کرد: امیدواریم با کمک سایر سازمان‌ها از جمله بسیج، ارتش و سپاه و توان قابل توجه دانشگاه آزاد و با محوریت وزارت بهداشت مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار اجرایی وزارت بهداشت و کل نظام اجرایی یعنی واکسیناسیون برای بازگشت به زندگی عادی و نشاط اجتماعی حل شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد این ظرفیت را دارد که ۳۰۰ مرکز به مراکز وزارت بهداشت اضافه کند که هر مرکز توان روزانه ۵۰۰ تا هزار تزریق را دارد و میتواند بار ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزارتایی را به عهده بگیرند.

معاون کل وزارت بهداشت عنوان کرد: واکسن موجود است و سیستم اجرایی هم فعالیت مناسبی دارد، اما مشکلی که در برخی مناطق وجود دارد این است که برخی از رده‌های سنی در استقبال نه چندان مناسب از واکسیناسیون ضعف مراجعه نکردن ۳۰ درصدی دارند که امر به معروف مدنی و اجتماعی ایجاب می‌کند که یکدیگر را برای تزریق واکسن توجیه کنیم.

حریرچی افزود: با ارائه مستندات علمی اعلام می‌کنم تنها راه موثر در مقابله با ویروس کرونا واکسیناسیون است، پروتکل‌های بهداشتی تنها کمک کننده به واکسیناسیون است، تاثیری که در سایر کشور‌ها و حتی ایران دیده شده، کاهش ۹۹ درصدی مرگ و میر با تزریق واکسن صورت می‌گیرد، بنابراین مردم به شایعات درباره واکسن توجه نکنند.

وی گفت: گروه‌های هدف اعلام شده تا یک الی دو ماه آینده تمام می‌شود، نقطه اساسی این است که واکسیناسیون به مردم عادی که خطر سنی و شغلی ندارند، باید وارد شود. هدف اول کاهش مرگ و میر است که تا حدودی حاصل شده و اثر خود را در ماه‌های آینده نشان می‌دهد.

معاون کل وزارت بهداشت هدف دوم را کاهش ابتلا و انتشار ویروس کرونا دانست و اظهار داشت: این امر با واکسیناسیون اکثرجامعه صورت میگیرد که امیدواریم در شش ماه آینده انجام شود.

حریرچی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برگزاری کنکور ارشد در شرایط کرونایی توضیح داد: در حال حاضر همه فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی مانند رستوران و مسافرت رفتن انجام می‌شود، اما برای کار‌های ضروری مانند رفتن به محل کار و آزمون جبهه گیری وجود دارد.

حریرچی ادامه داد: در کنکور سراسری که بسیار پیچیده‌تر از آزمون ارشد بود، پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل صورت گرفت، چرخ امور ضروری کشور باید بچرخد.

وی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشجویان در سنین جوانی هستند، اولویت آن‌ها متفاوت است. با توجه به موضوع خوابگاه و رستوران‌های دانشجویی بازگشایی دانشگاه‌ها از مدرسه پیچیده‌تر است.

حریرچی خاطر نشان کرد: امیدواریم حداقل کلاس‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با واکسیناسیون حضوری برگزار شود و سپس برای دانشجویان کارشناسی و مقاطع پایین برنامه ریزی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا