آب کاکتوس برای شما مفید است؟!


آب کاکتوس برای شما مفید است؟!

آب کاکتوس جدید ترین نوشیدنی است که در کنار سایر نوشیدنی های گیاهی مانند آب نارگیل و آلوورا وارد بازار نوشیدنی های طبیعی می‌ شود. بیش تر آب های کاکتوس از طریق فشردن آب میوه روشن گلدان خاردار، یا کاکتوس نوپال به دست می اید. به همین دلیل، آب کاکتوس به جای شفاف بودن، صورتی رنگ است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این نوشیدنی به طور طبیعی کم کالری و قند و سرشار از مواد مغذی تقویت کننده سلامتی و آنتی ‌اکسیدان است. علاوه بر این، اغلب برای ورزشکاران به بازار عرضه می شود، زیرا حاوی الکترولیت هایى است که می ‌توانند به آب رسانی کمک کنند.

آب کاکتوس برای شما مفید است؟!

از آب کاکتوس به همین ترتیب می توان برای مراقبت از پوست استفاده کرد و بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی حاوی آن هستند. چندین مارک آب کاکتوس در دسترس است و تهیه آن با استفاده از میوه گلابی خاردار و چند مورد معمول آشپزخانه ای آسان است. در این مقاله آب کاکتوس ازجمله محتوای تغذیه اى، فواید و نحوه تهیه آن بررسی می ‌شود.

ارزش غذایی:

از آن چه که از میوه کاکتوس گلابی خاردار تهیه شده است، آب کاکتوس حاوى مقدار کمی قند و برخی مواد مغذی است. یک فنجان ( ۲۴۰ میلی‌لیتر ) آب کاکتوس حاوی موارد زیر است:

کالری: ۱۹ پروتئین: ۰ گرم چربی: ۰ گرم کربوهیدرات: ۴ گرم فیبر: ۰ گرم منیزیم ۴ درصد ارزش روزانه پتاسیم: 3%

تمام کربوهیدرات موجود در آب کاکتوس شیرین نشده و به شکل قندهای طبیعی است که در گلابی خاردار یافت می شود. با این حال، مارک های خاصی حاوی شکر اضافه شده و در نتیجه کالری بیش تری هستند.

آب کاکتوس همچنین حاوی منیزیم و پتاسیم، دو ماده معدنی است که به مدیریت تعادل مایعات، کنترل عضلات و عملکرد قلب کمک می کند. علاوه بر این، منیزیم نقش های بی شماری دیگر در بدن دارد، از جمله حمایت از سلامت ایمنی و استخوان و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن مانند بیماری‌ های قلبی و دیابت نوع ۲ .

با این حال، بسیاری از مردم به اندازه کافی از این ماده معدنی استفاده نمی ‌کنند. در کنار این مواد مغذی، آب کاکتوس حاوی چندین آنتی اکسیدان تقویت کننده سلامتی است که در گلابی خاردار وجود دارد.

آب کاکتوس برای شما مفید است؟!

فواید:

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که آب کاکتوس دارای فواید بی شماری برای سلامتی است، اگرچه برای درک کامل تأثیر آن بر روی انسان، تحقیقات بیش تری لازم است.

سرشار از آنتی اکسیدان های ضد التهاب:

کاکتوس گلابی خاردار حاوی چندین آنتی ‌اکسیدان مانند بتانین، بتاسیانین و ایزورهمنتین است که با بسیاری از فواید سلامتی در ارتباط است. این ترکیبات قدرتمند می توانند از آسیب سلولی ناشی از مولکول های رایکال آزاد مضر جلوگیری کنند.

رادیکال‌ های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که افراد از طریق فرآیندهای بیوشیمیایی طبیعی، غذا، آب و هوا در معرض آن ها قرار می گیرند. در سطوح بالا، آن ها بدن را تحت فشار قرار داده و باعث التهاب مزمن می ‌شود، که می‌ تواند منجر به بیماری ‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌ های قلبی شود.

خوشبختانه، آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در گلابی خاردار می ‌توانند این ترکیبات مضر را خنثی کنند، و همچنین بسیار ضد التهاب هستند. به همین ترتیب، نوشیدن آب کاکتوس ساخته شده با گلابی خاردار غنی از آنتی اکسیدان ممکن است بسیاری از پارامترهای سلامتی را بهبود بخشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه دو هفته‌ ای بر روی ۲۲ مرد، مکمل حدود دو سوم فنجان ( ۱۵۰ میلى لیتر ) آب گلابی خاردار غنی از آنتی اکسیدان روزانه بهبود عضلات بعد از ورزش را ممکن مى سازد در حالی که ترى گلیسیرید، فشار خون، کلسترول LDL را کاهش می ‌دهد.

آب کاکتوس برای شما مفید است؟!

ممکن است به بهبود زخم معده کمک کند:

یکی از امیدوارکننده ترین مزایای گلابی خاردار، امکان کمک به بهبود زخم معده و درمان بیماری است که با التهاب موسوم به کولیت اولسراتیو و زخم در روده بزرگ مشخص می ‌شود.

برخی مطالعات اشاره کرده اند که مکمل با آب گلابی خاردار باعث کندی رشد زخم معده در موش صحرایی می شود. تصور می شود که این اثرات ضد زخم قدرتمند به دلیل آنتی ‌اکسیدان بتانین باشد.

یک مطالعه مشابه در مورد کاهش آسیب پس از مصرف مکمل با آب ناشی از گلابی خاردار را نشان داده است. با این حال، این مزایا در انسان مشاهده نشده است و تحقیقات بیش تری لازم است.

فواید پوست:

گلابی خاردار فوایدی نیز برای پوست دارد. طبق برخی تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی، استفاده از عصاره گلابی خاردار به طور مستقیم بر روی پوست به کاهش آسیب ناشی از آفتاب زیاد کمک می کند.

علاوه بر این، چندین مطالعه موش نشان داده است که عصاره گلابی خاردار سرعت ترمیم زخم را افزایش می ‌دهد و باکتری های مضر را از بین می برد.

علاوه بر این، عصاره گلابی ممکن است به کاهش زخم کمک کند.

مزایای دیگر:

کاکتوس خاردار از مدت ها قبل به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌ هایی مانند دیابت نوع دو، یبوست، درد و حتى خماری استفاده می شده است. در حقیقت، برخی تحقیقات حیوانی از این ادعاها پشتیبانی می کند.

از آب کاکتوس بعضاً به عنوان داروی خماری استفاده می‌ شود و برخی از مطالعات حیوانی نشان داده است که گلابی خاردار آسیب کبدی ناشی از الکل و سایر سموم کبد را کاهش می ‌دهد.

به علاوه، نشان داده شده است که گلابی خاردار باعث کاهش سطح قند خون در موش های صحرایی مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

علاوه بر این، در مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی، کاکتوس گلابی خاردار باعث کاهش یبوست، بهبود از ذخیره آهن خون، تسکین درد و از بین بردن سلول‌ های سرطانی می ‌شود.

بیش تر این مزایا به آنتی ‌اکسیدان‌های موجود در گلابی خاردار نسبت داده می شود.

با این حال، برای اثبات این ادعا ها، تحقیقات بیش تری در مورد انسان لازم است.

علاوه بر این، بسیاری از این تحقیقات با استفاده از عصاره گلابی خاردار بسیار غلیظ انجام شده است، بنابراین هرگونه اثرات سلامتی از آب کاکتوس از قدرت بسیار کمتری برخوردار خواهد بود.

آب کاکتوس برای شما مفید است؟!

موارد احتیاط:

آب کاکتوس به طور معمول از میوه کاکتوس گلابی خاردار تهیه می شود. از آن جا که گلابی خاردار می تواند اثر ملین داشته باشد، آب کاکتوس ممکن است در برخی افراد باعث اسهال وسایر مشکلات دستگاه گوارش شود.

علاوه بر این، دوزهای زیاد گلابی خاردار ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. بنابراین، مصرف آن ها همراه با داروهای کاهش دهنده قندخون می ‌تواند منجر به افت قند خون شود، یک وضعیت خطرناک که با سطح پایین قند خون مشخص می شود.

برعکس، برخی از نوشیدنی های آب کاکتوس حاوی شکر اضافه شده هستند. قند اضافه شده در رژیم غذایی می ‌تواند منجر به افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و بیماری‌ های قلبی شود.

باید قند های اضافه شده خود را به کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه خود محدود کنید، اگرچه محدود کردن آن ها به ۵ درصد یا کمتر ایده‌ آل است. سعى کنید نوشیدنی‌های آب کاکتوس را انتخاب کنید که حاوی شکر اضافه نشده باشند. اگر در مورد آب کاکتوس نگرانی دارید، آن را با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در میان بگذارید.

طرز تهیه آب کاکتوس:

درست کردن آب کاکتوس در خانه روش کاملا ساده است. شما به مواد زیر احتیاج دارید:

یک ماهیتابه یک قلاده پنیر چاقو آب میوه کاکتوس گلابی خاردار ۱ تا ۲ عدد شکر یا شیرین کننده ( اختیاری )

اگر در حال برداشت میوه های تازه گلابی خاردار هستید، باید دستکش های چرمی بپوشید تا دستان خود از خار های بلند و نوک تیز که روی برگ های کاکتوس رشد مى کنند محافظت کنید.

با این حال، شما ممکن است بتوانید میوه‌های گلابی خاردار را در یک فروشگاه مواد غذایی محلی یا بازار کشاورزان پیدا کنید. برای تهیه آب کاکتوس در خانه مراحل زیر را دنبال کنید:

1.میوه های گلابی خاردار و کاملاً بشویید و انتهای آن ها را ببرید، سپس آن ها را از نیمه قطر خود برش بزنید بدون این که کاملاً از وسط نصف شوند.

2. آب را در قابلمه بجوشانید، سپس میوه ها را به آب جوش اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و بگذارید تا آرام بپزد. اجازه دهید میوه ها به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بجوشند. آن ها را از آب خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شوند.

3. شیرینی پنیری را روی ظرف یا فنجان قرار دهید. گوشت میوه های گلابی خاردار را از پوست آن ها خارج کرده و به داخل پارچه‌ های پنیرکی بریزید.

4. اجازه دهید مایعات موجود در میوه از طریق پارچه ‌های پنیر صاف شده و در کاسه یا فنجان جمع شود. براى سرعت بخشیدن به این فرآیند می توانید پارچه پنیرى را فشرده کنید.

5. در صورت تمایل، می توانید شکر یا شیرین کننده را به آب کاکتوس خود اضافه کنید. اگر آب کاکتوس غلیظ برای طعم و مزه شما خیلی قوی است، کافی است آن را بدهید.

آب کاکتوس باید در یخچال نگهداری شود و می تواند تا سه روز نگهداری شود.

این که چقدر می توانید آب گلابی های خاردار استخراج کنید، به اندازه و میزان نرم شدن آن ها در هنگام پخت بستگی دارد.

نکته آخر:

آب کاکتوس از میوه کاکتوس گلابی خاردار تهیه می شود. ضمن تامین مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان، کالری و قند کمی دارد. با توجه به محتوای آنتى اکسیدانى آب کاکتوس، ممکن است به التهاب، زخم معده و بسیاری از مسائل دیگر کمک کند. اگر به دنبال یک نوشیدنی طبیعی و بی نظیر با برخی از مزایای سلامتی هستید، می توانید آب کاکتوس شیرین نشده را خریداری کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی