تجلیل از برگزیدگان مسابقه فلسفه حج در اوگاندا


تجلیل از برگزیدگان مسابقه فلسفه حج در اوگاندا

برگزیدگان مسابقه «فلسفه حج، اهمیت و تأثیر آن در وحدت و توسعه انسانی» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا همزمان با ایام حج به منظور آشناسازی فرهیختگان این کشور با ابعاد انسان ساز و تمدن آفرین حج ابراهیمی(ع) و ترویج فرهنگ، معارف و تبیین تأثیر حیاتی آن در وحدت مسلمین و توسعه همه جانبه انسانی برای 20 تن از شخصیت‌های دینی، علمی و فرهنگی کامپالا، مسابقه حضوری تحت عنوان «فلسفه حج، اهمیت و تأثیر آن در وحدت و توسعه انسانی» برگزار کرد.

زیوا سکیب، ابراهیم محمد موسی ، شریف سیماکولا، سه دانشجوی دانشگاه بین‌المللی مترو پلیتنت اوگاندا، کیننه نجیب و اشرف سببانینا دو دانشجوی دانشگاه ماکِرِره کامپالا و خانم جمیله موگانزا معلم مدرسه در کامپالا به ترتیب برندگان نفر اول تا ششم مسابقه فلسفه حج و نقش آن در وحدت و توسعه انسانی بودند.

محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا با بیان اینکه حج ابراهیمی می‌تواند نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهان اسلام را تأمین و تضمین کند، گفت: در حقیقت حج یک دوره و یا یک کارگاه آموزشی و تربیتی است که در آن زائر بیت الله الحرام آئین‌های خدا پرستی، فرهنگ خودسازی، عدالت اجتماعی، بصیرت، حرکت به جلو، عزم، اراده، هجرت به سوی خدا، ایثار، مقاومت، نظم، انضباط، وحدت، مساوات، مبارزه با خود پرستی و خود خواهی، کسب روزی حلال، حرکت، پویائی، روش زندگی خوب، سازندگی، برائت از مشرکان، توجه به امور مردم، مفید بودن و احساس مسئولیت کردن در جامعه و... می‌آموزد.

وی با اشاره به فلسفه و اهداف حج تمتع مطرح کرد: مسئولیت و مأموریت اصلی حجاج بعد از بازگشت به وطن خود با عملیاتی کردن و اجرای آنچه را که در دوره یا کارگاه آموزشی و تربیتی حج آموخته‌اند، شروع می‌شود.

قزلسفلی با اشاره به شباهت‌های ماه مبارک رمضان و حج تمتع و با بیان اینکه مناسک حج جاده را برای توسعه همه جانبه مهیا می‌کند به تشریح معانی، مفاهیم، پیام‌ها و اسرار مناسک حج از جمله احرام، طواف، سعی بین دو کوه صفا و مروه و تاریخچه آن، وقوف در عرفات و اعمال آن و ... پرداخت.

سبیالا، استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای اوگاندا در سخنان خود، گفت: جایگاه خدمت به مردم در اسلام کمتر از حج و عمره نبوده و ثواب‌های فراوانی دارد.

در بخشی از این مراسم، فرازهایی از پیام حج امام خامنه‌ای(مدظله العالی) برای حضار تشریح و نسخه‌ای از آن بین شرکت کنندگان توزیع شد.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید