سازمان ملل درباره جرائم سازمان‌ یافته رژیم صهیونیستی تحقیق می‌کند


سازمان ملل درباره جرائم سازمان‌ یافته رژیم صهیونیستی تحقیق می‌کند

رئیس پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ریاست تحقیقات این سازمان درباره نقض «نظام‌ مند» حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی را به عهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «العالم»، منابع خبری شامگاه پنجشنبه گزارش دادند «ناوی پیلای»، رئیس پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ریاست تحقیقات این سازمان درباره نقض «نظام‌مند» حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین را به عهده خواهد گرفت.

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت پیلای ریاست هیأت تحقیق سه نفره‌ای را به عهده خواهد داشت که قرار است تحقیقات موشکافانه‌ای درباره «دلایل ریشه‌ای» درگیری‌های چند دهه‌ای میان اسرائیل و فلسطینی‌ها انجام دهند.

تشکیل کمیسیون تحقیقات (COI) در خصوص این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دستور تشکیل چنین کمیسیون‌هایی را در موضوعاتی که بالاترین سطح از تحقیقات را می‌طلبند صادر می‌کند.

دستور انجام این تحقیقات، در جلسه ویژه این شورا که روز ۲۷ می برگزار شد صادر شده بود. آن جلسه برای رایزنی درباره تشدید درگیری‌ میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تشکیل می‌شد.

کمیسیون مستقل و بین‌المللی که شورای حقوق بشر دستور تشکیل آن را صادر کرده باید اقدام به تحقیق در خصوص «تمامی موارد نقض قوانین بشردوستانه و تمامی موارد نقض قوانین حقوق بشری در اسرائیل و اراضی اشغالی فلسطین شامل بیت‌المقدس شرقی» کند.

این کمیسیون همچنین قرار است «ریشه‌های زیربنایی تنش‌های مکرر، بی‌ثباتی‌ها و ادامه‌دارشدن درگیری‌ها» و دلایل سرکوبگری‌ها و تبعیض‌های نظام‌مند بر مبنای هویت‌ ملی، قومی، نژادی یا مذهبی را مورد بررسی قرار دهد.

از اعضای کمیسیون مذکور خواسته شده واقعیت‌ها و شرایط پیرامون نقض قوانین مذکور در نظر گرفته شده و افراد خاطی شناسایی شده و پاسخگو شوند.

با آنکه شورای حقوق بشر پیش از این ۸ بار دستور انجام تحقیقات مشابه را درباره نقض قوانین بین‌المللی در اراضی فلسطین اشغالی صادر کرده این نخستین بار است که دستوری برای بررسی «دلایل ریشه‌ای» درگیری‌ها و تحقیق درباره تخلفات «نظام‌مند» صادر شده است.

قطعنامه مذکور توسط پاکستان به نمایندگی از طرف «سازمان همکاری‌های اسلامی» ارائه شده بود و با حمایت ۲۴ عضو از ۴۷ عضو شورای حقوق بشر به تصویب رسید.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است کمیسیون تحقیقات (COI) از ژوئیه ۲۰۲۲ هر ساله نتایج تحقیقات خود را به شورای حقوق بشر ارائه خواهد کرد.

این کمیسیون نخستین کمیسیون بدون مدت زمان معلوم است که فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد. کمیسیون‌ها دیگر، مانند کمیسیونی که درباره سوریه تشکیل شده باید به صورت سالانه مأموریتشان را تمدید کنند.

«میشل باشله»، رئیس فعلی شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است در ماه سپتامبر گزارش شفاهی خود درباره پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای این قطعنامه را ارائه کند.

اعضای کمیسیون تحقیقات برای انجام مأموریت خود، به منطقه اعزام‌ شده و با شاهدان عینی و قربانیان گفت‌وگو خواهند کرد.

نمایندگی رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای مدعی شد کمیسیون تحقیقات، در جلسه‌ای «معیوب و جانبدارانه» تشکیل شده و تنها هدف برگزاری چنین جلسه‌ای توسط شورای حقوق بشر، انتقاد از اسرائیل بوده است.

در بیانیه رژیم صهیونیستی آمده است: «جای تعجب ندارد که هدف این ساز و کار، یافتن تخلفات اسرائیل و همزمان، سفیدشویی جنایات حماس است که یک سازمان تروریستی در نوار غزه است

در این بیانیه آمده است که اسرائیل بر همین اساس با این تحقیقات همکاری نخواهد کرد.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403