انتقال پیام توحید به جهانیان از ابعاد مناسک حج است


انتقال پیام توحید به جهانیان از ابعاد مناسک حج است

سردبیر روزنامه« رعیت مِردکا» اندونزی در نشست علمی «حج و تکامل انسانی» در اندونزی تأکید کرد: انتقال پیام توحید به جهانیان از ابعاد مناسک حج است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز آموزش سیاست اسلامی و گروه سیاست اسلامی دانشگاه اسلامی دولتی رادن فتح پالمبانگ نشست علمی با موضوع «حج و تکامل انسانی» را به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی و با همکاری سازمان اهل البیت (ابی) و با حضور دانشجویان، اساتید و علاقه‌مندان در بستر فضای مجازی برگزار کرد.

در آغاز این نشست، میکاییل، استاد دانشگاه پالمبانگ به عنوان مدیر برنامه، ضمن بیان کوتاهی از کلیات و اهداف برگزاری این نشست به معرفی سخنرانان پرداخت.

مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در سخنرانی خود، گفت: حج با در برداشتن مفاهیم والا، از اهمیت و جایگاه بسزایی در دیانت اسلام برخوردار است، تا آنجا که می‌توان روح و جوهره رسالت محمدی(ص) را در فریضه الهی حج جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: جوهره دین به کمال رساندن انسان و تجلی توحید ناب در باور و رفتار آدمی است، موضوعی که در مناسک حج از ابتدا تا انتها وضوح دارد و موج می‌زند. مناسک حج با حضور زائران خانه خدا با لباس احرام در صحرای عرفات در روز عرفه آغاز می‌شود و این مقدمه‌ای جهت آمادگی روحی برای درک فیوضات معنوی حج است.

رخشنده اضافه کرد: از نگاه اسلام خودشناسی یکی از پایه‌های تکامل روحی انسان بوده و هرگاه فردی بخواهد آلودگی‌های روح و نقایص اخلاقی خود را برطرف سازد، ابتدا بایستی چهره باطنی‌اش را از نزدیک در آئینه خودشناسی به تماشا بنشیند تا بتواند ریشه رذایل در روح و روان خود را شناخته و قطع کند.

رایزن فرهنگی کشورمان گفت: خودشناسی از نظر اسلام به قدری اهمیت دارد که گفته شده کسی که می‌خواهد کدورت‌ها و رذایل را از آئینه وجود پاک کند و از آثار و تبعات منفی آن نجات یابد، بایستی در مقاطع مختلف، بلکه همه روزه هنگامی که غوغای زندگی به سکوت و خاموشی گرایید، نتیجه و علل اعمال خود را در همان روز مرور کند و هر چه را ناشایست یافت، ترک و هرچه را بجا و شایسته دید، تقویت کند. براین اساس عرفه فرصتی برای شناخت خود و مهیا شدن برای ورود به فریضه حج است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: دگرگونی اخلاق انسان از مهمترین فلسفه حج است، وقتی هر یک از حاجیان اعمال مختلف این سفر معنوی را به جا می‌آورند، در واقع خود را از مادیات و تعلقات رنگارنگ دنیایی دور و به خداوند متعال نزدیک‌تر می‌کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان یادآور شد: حاجیان با کسب اخلاق و معرفت معنوی تلاش می‌کنند تا در مسیر کسب رضایت خداوند متعال بنده‌ خوبی باشند و برای رسیدن به این مهم ابتدا شروع به خودسازی کرده تا بتوانند به خدا برسند

سخنران بعدی این وبینار، محمد روسمادی، سردبیر روزنامه کثیرالانتشار رعیت مِردکا بود. وی اظهار کرد: پیام حج توحید خدا و امت است. همه ابعاد حج الهام بخش است، مانند رفتن آن که از وسیله‌های مختلف از هواپیما گرفته تا وسایل نقلیه زمینی، استفاده می‌شود و حتی از اندونزی کسی بود که سفر حج را با پای پیاده به مدت یک ماه انجام داد.

زاهر یحیی، رئیس سازمان اهل بیت اندونزی (ابی) هم در سخنانش، مطرح کرد: تکامل انسان با آفرینش انسان رابطه دارد. هدف آفرینش عبادت و عبودیت است. حج و سایر عبادات نیز هدف دارد، هدف برای انسان است، یعنی انسان را به کمال می‌رساند. در عبادت پروسه‌ای توسط خدا تعیین شده است و نتیجه آن نیز توسط خدا عطا می‌شود.

وی عنوان کرد: حج هدف نهایی نیست، ولی هدف آلی یا میانی است برای تحقق یقین و معرفت، حج روشنایی از معرفت خدا است. انسان با انجام حج به کمال می‌رسد، به تجلی خدا نزدیک تر می‌شود، از اوصاف الهی و اسمای حسنای خدا برخوردار است.

یحیی افزود: ماهیت حج را باید شناخت تا انسان به کمال که همان یقین و معرفت است، برسد. در روایات آمده است که حج عرفه است، یعنی معرفت.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران