نکات مهم در درمان جوش و آکنه


نکات مهم در درمان جوش و آکنه

سلامت رکنا : 19 نکته‌ مهم و ضروری برای درمان جوش و آکنه را از زبان متخصصان پوست بخوانید.

جوش صورت از موارد آزارنده است. بسیاری از ما هنوز نمی دانیم چطور باید از شر جوش صورت خلاص شویم؟ دلایل زیادی موجب ایجاد جوش صورت می شود. جوش می تواند منشا عصبی یا تغذیه ای داشته باشد. در ادامه به 19 نکته مهم درباره درمان جوش می پردازیم.

ظاهر شدن جوش روی صورت دقیقا قبل از یک مراسم مهم کابوس همه‌ی ما است. جوش یا آکنه یک عارضه‌ی رایج و آزاردهنده است که این روزها نوجوانان و جوانان زیادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. نوع پوست، رنگ پوست، سبک زندگی و سابقه‌ی ژنتیکی افراد با یکدیگر متفاوت است که این موضوع باعث شده هر کس به یک روش خاص برای از بین بردن جوش‌‌های خود نیاز پیدا کند. با این حال یک سری نکات وجود دارند که همه‌ی افرادی که پوستشان دچار جوش است، باید رعایت کنند. در این مقاله‌ از دیجی‌کالا مگ از زبان متخصصان پوست با شما صحبت می‌کنیم و نکاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که به برطرف شدن جوش کمک می‌کنند. اگر شما هم از جوش‌های خود خسته شده‌اید، مقاله‌ امروز را از دست ندهید و تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

۱. صورتتان را هر روز بشویید

اولین و مهم‌ترین نکته برای رسیدن به پوستی بدون جوش، شستن روزانه‌ی صورت است. پاکسازی پوست در صبح و شب بهترین روش برای از بین بردن جوش به شمار می‌رود. یک بار صبح که از خواب بیدار می‌شوید باید صورتتان را بشویید و یک بار هم شب. با شستن صورت در صبح تمام سلول‌های پوستی مرده که طی شب روی پوست ریخته‌اند، از بین می‌روند.

با شستن صورت در شب هم تمام آلودگی‌ها و کثیفی‌هایی که طی روز روی پوست جمع شده‌اند برطرف می‌شوند. گاهی اوقات آن‌قدر خسته هستیم که بی‌خیال شستن صورتمان در پایان شب می‌شویم.

هرچند بهتر است تحت هر شرایطی صورتتان را دو بار در روز بشویید، با این حال اگر هر از گاهی شب خیلی خسته بودید و حوصله‌ی شستن صورت خود را نداشتید، به کمک دستمال مرطوب کثیفی و آلودگی‌های روی پوستتان را پاک کنید. دقت کنید که نباید این کار را تبدیل به عادت کنید.

۲‌. از کلینزر مناسب استفاده کنید

هنگام خرید کلینزر یا پاک‌کننده‌ی صورت باید محصول را با توجه به نیازهای پوست خود خریداری کنید. اگر پوستتان چرب است، کلینزری را بخرید که حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید یا گلیکولیک اسید است. افرادی که پوست حساسی دارند، باید به دنبال یک کلینزر ملایم باشند که دارای اسید لاکتیک یا ترکیبات آبرسان مانند گلیسیرین است‌. این ترکیبات پوست را خشک نمی‌کنند.

۳. پوستتان را بیش از حد لایه‌برداری نکنید

به احتمال زیاد درباره‌ی مزایای لایه‌برداری پوست زیاد شنیده‌اید. با وجود اینکه لابه‌برداری پوست اهمیت زیادی دارد، اما نباید در انجام آن زیاده‌روی کنید. لایه‌برداری روزانه‌ی پوست با محصولات لایه‌بردار به جای اینکه برای پوست مفید باشد، به پوست آسیب می‌رساند. زیاده‌روی در لایه‌برداری می‌تواند منجر به قرمزی، التهاب و حساسیت پوست شود.

لایه‌برداری زیاد بخشی از پوست که دچار جوش است، باعث از بین رفتن سلول‌های پوستی سالم می‌شود. باید لایه‌برداری را با ملایمت انجام دهید. نباید بیشتر از دو تا سه بار در هفته پوستتان را لایه‌برداری کنید.

۴. حوله‌ صورتتان را به‌طور مرتب عوض کنید

استفاده از حوله‌ی کثیف باعث انتقال باکتری‌ها به پوست می‌شود و بروز جوش‌های بیشتر را به دنبال دارد. این بدین معنی نیست که هر بار که می‌خواهید صورتتان را بشویید، باید از یک حوله‌ی جدید استفاده کنید. عوض کردن حوله دو تا سه بار در هفته کافی است.

۵. پوستتان را مرطوب کنید

بعضی از افراد به اشتباه باور دارند که پوست چرب به مرطوب کردن نیاز ندارد. شاید پیش خودتان فکر کنید اگر پوستتان را مرطوب کنید، جوش‌هایتان بدتر می‌شوند. اما واقعیت این است که مرطوب کردن می‌تواند به بهبود پوست کمک کند. اگر سطح پوستتان خشک و دهیدراته باشد، غده‌های چربی در تولید چربی زیاده‌روی می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث بدتر شدن آکنه شود.

هیدراته کردن سطح پوست می‌تواند غدد چربی را متعادل کند و به کنترل و درمان آکنه کمک می‌کند. وقتی می‌خواهید مرطوب‌کننده بخرید، به دنبال یک محصول سبک و بر پایه‌ی روغن باشید تا منافذتان مسدود نشوند.

۶. همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید

فواید استفاده از کرم ضدآفتاب روی پوست آن‌قدر زیاد است که باید یک مقاله‌ی جداگانه را به آن اختصاص بدهیم. یک باور غلط این است که استفاده از کرم ضدآفتاب منجر به مسدود شدن منافذ می‌شود. البته این درست است که بعضی از کرم‌های ضدآفتاب باعث بروز جوش می‌شوند.

اگر می‌خواهید بعد از استفاده از کرم ضدآفتاب دچار جوش نشوید، از محصولی استفاده کنید که بدون چربی و غیرکومدون‌زا باشد. با استفاده از چنین کرم ضدآفتابی دیگر لازم نیست نگران مسدود شدن پوست خود باشید.

لازم است بدانید که استفاده از کرم ضدآفتاب مختص فصل تابستان نیست و باید در سراسر سال از آن استفاده کنید‌. حتی زمانی که خانه هستید هم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا از پوستتان در برابر اشعه‌های فرابنفش مضر خورشید محافظت شود‌.

۷‌. زمانی که ورزش می‌کنید، آرایش نکنید

قبل از اینکه ورزش کنید، صورتتان را به‌طور کامل بشویید و آرایشتان را پاک کنید. این کار احتمال بروز جوش را به حداقل می‌رساند. زمانی که ورزش می‌کنید، طبیعتا عرق می‌کنید. اگر روی پوستتان آرایش داشته باشید، عرق نمی‌تواند روی سطح پوست بیاید، چون لوازم آرایشی منافذی که عرق از آن‌ها آزاد می‌شود را مسدود می‌کنند. عرق، آلودگی‌ها و باکتری‌های جمع شده در منافذ باعث بروز جوش می‌شوند‌.

۸. صورتتان را بعد از ورزش کردن بشویید

بعد از ورزش کردن یا هر فعالیتی که باعث عرق کردن می‌شود، با یک کلینزر لایه‌بردار صورتتان را بشویید تا منافذ تمیز شوند و چربی اضافی از روی پوستتان پاک شود. زمانی که ورزش کردنتان تمام شد، صورت خود را با یک پاک‌کننده‌ی حاوی سالیسیلیک اسید تمیز کنید. اگر روی بدنتان (به‌طور مثال کمر و پشت خود) جوش دارید، بعد از ورزش کردن حتما دوش بگیرید.

نشان داده شده که اگر لباس‌های کثیف و عرقی برای مدت زیادی تنتان باشند، به احتمال بیشتری دچار جوش بدن و بثورات (راش) می‌شوید. باکتری‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند، می‌توانند در فولیکول‌های مو به دام بیفتند و منجر به التهاب شوند. بنابراین شستن صورت و بدن بعد از ورزش کردن و عرق کردن را فراموش نکنید.

۹. حواستان به رژیم غذایی خود باشد

هر آنچه که می‌خوریم، به‌طور مستقیم روی پوست ما اثر می‌گذارد. هر ماده‌ی غذایی که منجر به افزایش سطح انسولین خون می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و بدتر شدن جوش شود. سبزیجات دارای برگ سبز و سایر میوه‌ها و سبزیجات رنگی که سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی هستند، التهاب را کاهش می‌دهند و کیفیت پوست را بهبود می‌بخشند.

جالب است بدانید مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که تولید چربی در بدن بیماران مبتلا به جوش بالا و سطح آنتی‌اکسیدان موجود در بدنشان پایین است.

اگر می‌خواهید از شر جوش‌های خود خلاص شوید، مصرف محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست را به حدا‌قل برسانید، چون حاوی هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که منجر به بدتر شدن جوش می‌شوند. سوپرفودهایی مثل تخم‌مرغ، مغزها، حبوبات و کینوا که سلامت پوست را بهبود می‌بخشند، در رژیم غذایی خود جای دهید.

۱۰. زیاد آب بخورید

درست است که نوشیدن ۸ لیوان آب در روز پوست شما را یک شبه از جوش‌ها پاک نمی‌کند، اما می‌تواند سلامت عمومی بدنتان را بهبود دهد. اگر بدنتان دچار کم‌آبی شود، گرفتار مشکلات زیادی خواهید شد. بنابراین همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید و برای رفع تشنگی خود به سراغ نوشیدنی‌های مضر مثل نوشابه‌ و آب‌میوه نروید. این نوشیدنی‌ها حاوی قند و کافئین هستند و منجر به جوش می‌شوند.

۱۱. چای نعناع بنوشید

یک متخصص پوست عنوان کرد که نوشیدن دو فنجان چای نعناع در روز می‌تواند احتمال ابتلا به جوش را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. در تعدادی از مطالعات نشان داده شده‌ که این چای خواص ضدالتهابی دارد و سطح تستوسترون را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود که چای نعناع یک گزینه‌ی مناسب برای درمان جوش‌های هورمونی است.

۱۲. روبالشی خود را عوض کنید

روبالشی و روتختی کثیف باعث ایجاد جوش می‌شوند. یک یا دو بار در هفته روبالشی و روتختی خود را بشویید و با این کار از جمع شدن باکتری‌ها و انتقال آن‌ها به پوست جلوگیری کنید.

۱۳. صفحه‌ موبایلتان را به‌طور مرتب تمیز کنید

هیچ کدام از ما نمی‌توانیم بدون تلفن همراه خود زندگی کنیم. در طول روز بارها و بارها به موبایل خود دست می‌زنیم که این موضوع باعث کثیف شدن آن می‌شود. به همین دلیل است که باید هر روز صفحه‌ی موبایل و سایر لوازم الکترونیکی پراستفاده را با پد الکلی ضدعفونی کنید.

یکی از متخصصان پوست توصیه می‌کند که تا جایی که امکان دارد، هنگام صحبت کردن با تلفن همراه آن را روی بلندگو بگذارید یا از هندزفری استفاده کنید تا موبایل با صورتتان تماس پیدا نکند.

۱۴. به صورتتان دست نزنید

بعضی از افراد عادت دارند مدام صورتشان را دستکاری کنند. اگر می‌خواهید جوش‌های صورتتان را از بین ببرید، دست‌هایتان را از صورت خود دور نگه دارید. دست‌های شما همیشه تمیز نیستند.

اگر به صورتتان دست بزنید، کثیفی‌ها و باکتری‌های زیر ناخن‌های دستتان به صورتتان منتقل شده و باعث افزایش جوش و عفونت می‌شوند. اگر جوش‌هایتان را دستکاری کنید و آن‌ها را بترکانید، جای جوش برای مدت طولانی روی پوستتان باقی می‌ماند.

۱۵. برای کاهش التهاب، روی جوش خود یخ بگذارید

یخ یا کمپرس یخ می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. به این منظور می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید یا چند تکه یخ را در یک تکه پارچه‌ی تمیز بپیچید و آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه روی ناحیه‌ی دچار جوش قرار دهید‌. سپس آن را بردارید و بعد از چند ثانیه این کار را تکرار کنید.

۱۶. جوش‌هایتان را با خمیر دندان یا الکل تحریک نکنید

همه‌ی ما شنیده‌ایم که مالیدن خمیر دندان یا الکل روی جوش می‌تواند به درمان آن کمک کند، اما حقیقت این است که استفاده از این دو ترکیب روی پوست به جای درمان جوش، منجر به تحریک و خشکی پوست می‌شود. به جای استفاده از خمیر دندان یا الکل، از داروهای بدون نسخه یا با نسخه‌ی پزشک که حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید هستند، برای درمان جوش خود کمک بگیرید.

اگر به دنبال روش‌های طبیعی برای درمان جوش خود هستید، چند بار در روز چند قطره از روغن درخت چای را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی نواحی مدنظر بمالید. حتما قبل از استفاده از روغن درخت چای، آن را با یک روغن حامل مخلوط کنید تا دچار حساسیت پوستی نشوید.

۱۷. حواستان به سطح استرس و خواب خود باشد

اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید و استرس خیلی زیادی داشته باشید، دچار جوش می‌شوید. استرس می‌تواند تأثیرات وحشتناکی روی پوست داشته باشد و کم‌خوابی هم سلامت پوست را به خطر می‌اندازد. اگر خواب کافی نداشته باشید، سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در بدنتان افزایش پیدا می‌کند که مشخص است این موضوع برای پوست خوب نیست.

متخصصان پوست توصیه می‌کنند برای کاهش سطح استرس خود هر کاری که از دستتان برمی‌آید را انجام دهید. بعضی از افراد برای پایین آوردن سطح استرس خود از روش‌هایی مثل گوش دادن به موسیقی، دوش گرفتن، ورزش کردن یا خوابیدن کمک می‌گیرند. شما هم می‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید.

۱۸. از محصولات مناسب برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید

اگر در ناحیه‌ی پیشانی جوش زیادی دارید، علت این موضوع می‌تواند استفاده از محصولات نامناسب برای مراقبت از مو باشد. اگر انواع روغن‌ مو، شامپوی خشک و سایر محصولات را به‌طور کامل از موهایتان پاک نکنید، پوستتان دچار آکنه خواهد شد.

هنگام آبکشی مو، حواستان باشد باقیمانده‌ی شامپو و سایر محصولاتی که استفاده کرده‌اید را به‌طور کامل از موهای خود پاک کنید. این محصولات ممکن است باعث مسدود شدن منافذ در اطراف خط رویش مو شوند.

۱۹. مکمل زینک مصرف کنید

زینک یا روی یک ماده‌ی مغذی ضروری است که برای رشد سلول‌ها، تولید هورمون‌ها، سوخت‌وساز بدن و عملکرد سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که سطح زینک در خون افراد مبتلا به جوش پایین‌تر از افرادی است که پوست صافی دارند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف زینک ممکن است به کاهش جوش کمک کند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید که زینک در درمان جوش التهابی شدید مؤثرتر از جوش متوسط است. میزان زینک لازم برای درمان جوش مشخص نیست، اما مطالعات قدیمی نشان داده‌‌اند که مصرف ۳۰ تا ۴۵ میلی‌گرم زینک در روز باعث کاهش چشمگیر جوش می‌شود. توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف زینک می‌تواند نتایج معکوسی را به همراه داشته باشد و منجر به معده درد شود.

سخن آخر

جوش یک مشکل رایج است که به علت‌های مختلف رخ می‌دهد. متخصصان پوست عنوان می‌کنند که داروهای متداول مانند سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید جزء مؤثرترین گزینه‌ها برای درمان جوش به شمار می‌روند؛ با این حال بعضی از این ترکیبات باعث تحریک پوست می‌شوند. در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ به ۱۹ نکته اشاره کردیم که به از بین بردن جوش کمک می‌کنند.

مریم افراسته

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش صورت و سلامت پوست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید