وزیر خارجه عربستان سعودی به دیدار رئیس جمهور تونس رفت


وزیر خارجه عربستان سعودی به دیدار رئیس جمهور تونس رفت

وزیر خارجه عربستان سعودی در کم‌تر از یک هفته از بروز بحران سیاسی در تونس با سفر به تونس با رئیس جمهور این کشور دیدار و بر...

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی در کم‌تر از یک هفته از برکناری نخست وزیر تونس با سفر به تونس، مورد استقبال رئیس جمهور این کشور قرار گرفت.

به گزارش روسیا الیوم، ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن رساندن سلام پادشاه و ولی‌عهد کشورش به رئیس جمهور تونس تاکید کرد که ریاض به تصمیم‌های اتخاذ شده توسط رئیس جمهور و هر چیز مربوط به اوضاع داخلی تونس احترام می‌گذارد و آن را مساله‌ای حاکمیتی برمی‌شمرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی هم گفت که کشورش به قدرت رهبران تونس برای عبور از شرایط کنونی به منظور دستیابی به زندگی شرافتمندانه و شکوفایی، اطمینان خاطر دارد و ضمن حمایت از امنیت و ثبات تونس برای مقابله با چالش‌ها در کنار این کشور است.

این دیپلمات سعودی از جامعه بین الملل نیز خواست از تلاش‌های تونس در این شرایط اقتصادی و بهداشتی دشوار حمایت کند.

رئیس جمهور تونس نیز از ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و ولی‌عهد او برای کمک در مقابله با کرونا قدردانی کرد و گفت: ملت تونس کمک‌های عربستان سعودی را که نشانه عمق روابط تاریخی میان دو کشور برادر است، فراموش نخواهد کرد.

قیس سعید همچنین بر مسئولیت خود برای دفاع از دولت تونس و مقابله با همه تلاش‌ها برای ضربه زدن به آن تاکید کرد.

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس شامگاه یکشنبه طی تصمیم ناگهانی که از تلویزیون این کشور اعلام کرد هشام المشیشی، نخست وزیر این کشور را برکنار و فعالیت پارلمان را تعلیق کرد.

روز یکشنبه در شهرهای مختلف تونس به ویژه در پایتخت اعتراضات گسترده‌ای علیه دولت و احزاب مخالف برگزار شده بود.

در پی این اقدام سعید، صبح روز دوشنبه راشد الغنوشی رئیس مجلس و رئیس حزب حرکت النهضه و جمعی از نمایندگان به پارلمان رفتند اما ارتش مانع ورود آنان به ساختمان مجلس شد.

الغنوشی ممانعت از ورود آنان به پارلمان را محکوم کرده و از تمامی نمایندگان خواست تا مسئولیت‌های خود را انجام داده و از اختیارات خود استفاده کنند، اما پس از آن سخنان المشیشی در اعلام آمادگی برای کناره‌گیری از قدرت، نشانه تسلیم شدن او و جنبش النهضه در برابر واقعیت امر بود.

رئیس جمهور تونس همان یکشنبه شب گذشته، ابراهیم البرتاجی، وزیر دفاع و حسنا بن سلیمان، وزیر دادگستری این کشور را هم از سمت‌شان برکنار کرد.

سعید همچنین از منشی‌های این وزارتخانه‌ها خواست به عنوان مسئول در دولت پیش برد امور به کار خود ادامه دهند.

رئیس جمهور تونس روز پنجشنبه هم مصونیت اعضای پارلمان این کشور را لغو کرد و همچنین از مردم کشورش خواست ضمن حفظ آرامش فریب شایعات و اقدامات تحریک آمیز را نخورند. او چندین بار تاکید کرده است که همه اقداماتش مبتنی بر قانون اساسی است.

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید