10هزار و 121 نفر در استان بوشهر خون اهدا کردند


10هزار و 121 نفر در استان بوشهر خون اهدا کردند

بوشهر- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 12 هزار و 317 نفر برای اهدای خون به مراکز خون‌گیری این استان مراجعه کردند که از این شمار 10 هزارو 121 نفر موفق به اهدای خون شدند.

نرگس عبیدی روز شنبه به مناسبت ۹ مرداد روز اهدای خون در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان اهدای خون در استان بوشهر نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ۶ هزار و ۵۱۲ اهدا کننده مستمر خون در استان بوشهر اضافه کرد: از مجموع این آمار بیش از ۵۰ درصد به صورت مستمر در این استان اقدام به اهدای خون می‌کنند.

عبیدی اضافه کرد: با کارهای فرهنگی انجام شده امروز میزان اهدای خون زنان بوشهری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۶ درصد رشد یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: این استان از لحاظ اهدا خون رتبه سوم کشور و به عنوان عضو فعال شبکه خون رسانی کشوری معرفی شده است.

وی در باره شیوع کرونا و تاثیر آن بر روند خون‌گیری گفت: با توجه به همه گیری کرونا و پیک‌های به وجود آمده مردم ترس از ورود به مراکز درمانی دارند این درحالی است که مردم باید بدانند مراکز انتقال خون مرکز درمانی نیستند و از جمله مراکز تولیدی به شمار می‌روند و با توجه به اینکه فرآورده خونی باید سالم به دست مصرف کننده برسد رعایت سخت گیرانه شیوه‌ نامه‌های بهداشتی تنها مربوط به زمان کرونا نیست.

عبیدی اضافه کرد: بهبود یافتگان کووید ۱۹ می‌توانند یک ماه پس از بهبود کامل نسبت به اهدای پلاسمای خود اقدام کنند.

وی گفت: رسالت انتقال خون در وهله اول سلامت اهدا کننده و در درجه دوم در نظر گرفتن سلامت دریافت کنندگان است و اگر به هر دلیلی پس از معاینه اولیه مشخص شد اهدای خون به سلامت اهدا کننده آسیبی وارد می‌کند، فرد از خون گیری معاف می‌شود.

10هزار و 121 نفر در استان بوشهر خون اهدا کردند

به گفته عبیدی کسانی که بنا به دلایلی نیاز به خون دهی دارند ولی شرایط اهدا ندارند می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه و با پرداخت هزینه کیسه نه به عنوان اهدا کننده بلکه برای طی کردن پروسه درمان اقدام به انجام عمل خون دهی کنند.

وی تاکید کرد: انتقال خون بوشهر ۱۰۰ درصد پاسخگوی نیاز مردم است اما در راستای استفاده بهینه از پلاسماهای مازاد استان بوشهر بسته به نیاز کشور این فرآورده‌ها به مناطق مورد نیاز ارسال می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر ادامه داد: همچنین از سال ۱۳۹۸ براساس مجوز گرفته شده پلاسماهای مازادی که فراتر از نیاز کشور است به کشور اتریش ارسال می‌شود تا به دارو تبدیل و به کشور بازگردد تا مورد استفاده بیماران نیازمند داروهای خاص مشتق از پلاسمای انسانی قرار گیرد.

وی در باره گروه‌های خونی مورد نیاز گفت: با توجه به تنوع گروه‌های خونی، بیمارانی با گروه‌های خونی متنوع نیز در جامعه وجود دارد در نتیجه میزان نیاز به همه گروه‌های خونی یکسان است ولی گاهی بسته به اینکه بیماری در بیمارستان نیازمند گروه خونی خاصی است انتقال خون تلاش می‌کند در کوتاه‌ترین زمان این خون به دست بیمار برسد در این شرایط رسانه‌ها بر دریافت گروه خونی خاصی تاکید می‌کنند.

عبیدی تاکید کرد: با توجه به اینکه فراوانی افراد با گروه خونی منفی کمتر از افراد با گروه خونی مثبت است به طبع فراوانی این گروه‌های خونی در ذخایر بانک ملی خون استان بوشهر نیز کمتر است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر یادآور شد: در زمان حاضر چهار مرکز فعال خون‌گیری در استان بوشهر وجود دارد که پایگاه استان بوشهر به صورت ۲ شیفت و سه پایگاه دیگر در برازجان، گناوه و کنگان به صورت تک شیفت مشغول به فعالیت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)