رئیس صمت کرمان: سامانه ثبت سفارش در کاهش بروکراسی اداری موفق عمل کرد


رئیس صمت کرمان: سامانه ثبت سفارش در کاهش بروکراسی اداری موفق عمل کرد

کرمان - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: سامانه ثبت سفارش پس از سیستمی شدن، زمان پاسخگویی را از 2 ماه به 48 ساعت رسانده و آمار نشان می دهد که این سامانه در کاهش بروکراسی اداری موثر و موفق عمل کرده است.

به گزارش ایرنا، مهدی حسینی نژاد روز شنبه در نشست کارگروه مبارز با قاچاق کالا و ارز استان کرمان با بیان اینکه اجرای سامانه ثبت سفارش فرایند کار را سرعت داده است افزود: ثبت سفارش یکی از الزامات واردات کالا به داخل کشور است و دولت در این حوزه اولویت را بر حمایت از تولید داخلی گذاشته و در جاهایی که تولیدات نداریم واردات با ثبت سفارش و به صورت سیستمی انجام می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار داشت: زیرساخت سامانه جامع تجارت و انبارها نیز در کشور فراهم و تلاش های بسیاری شده که در این حوزه همه فرایندها به صورت سیستمی انجام شود اما نداشتن هماهنگی دستگاه ها و نداشتن ساختار ما را دچار چالش می کند.

وی با بیان اینکه این مشکلات از طریق کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان پیگیری می‌شود ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی می تواند فرایند صدور و نظارت موارد را در ارتباط مستقیم با سامانه داشته باشد.

وی گفت: در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز و حمایت از تولید داخلی، تمام دستگاه ها کمک کنند که سامانه جامع تجارت به روزرسانی شود و اکنون نیز این سامانه مرتب در حال بروز رسانی و تکمیل است.

حسینی نژاد با بیان اینکه به استناد قانون باید یکسری زیرساخت های الکترونیکی تامین می شد یادآور شد: در ارتباطات بین دستگاهی دچار چالش هستیم.

وی افزود: متقاضیان و بازرگانان و اصناف پس از ورود به سامانه جامع تجارت و ثبت نام کنند، این در حالی است که سامانه اطلاعات را برای سامانه ها و دستگاه های مختلف ارسال و دستگاه ها نیز به آن پاسخ می دهند و ضمن اینکه بخش‌های مختلفی همچون بخش تجارت داخلی، خارجی، طرح افق، سامانه شناسه کالا و رتبه بندی را دارد.

حسینی نژاد بیان داشت: این سامانه از ابتدای مردادماه ۹۹ راه اندازی شده و پیش از آن در سامانه اتاق بازرگانی کارت های بازرگانی صادر می شد که روند صدور و تمدید به این سامانه انتقال یافته است.

وی ادامه داد: در این فرایند، متقاضی در سامانه ثبت نامه و در خواست صدور و تمدید کارت بازرگانی را انجام می دهد که درخواست او بررسی می شود.

وی اضافه کرد: در این راستا زیرساخت سیستمی لازم در همه دستگاه ها فراهم شده و کالاهای مشمول باید حتما ثبت و به تایید این سامانه ها رسیده و اگر موردی بود مشمول احتکار و عرضه خارج از شبکه نشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: تاکنون بیش از ۹۰ هزار انبار این استان در سامانه انبارها ثبت شده و این سامانه به صورت هوشمند تعداد زیادی از انبارها را شناسایی کرده که ۷۹ هزار مورد تاکنون تایید سیستمی شده و تایید نهایی مابقی پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه سامانه انبارها طی سه سال گذشته فعال بوده است تصریح کرد: انبارهایی که ثبت نشده باید به الزام ثبت نام کنند و نیاز است که همه دستگاه ها این فرایند را دنبال کنند.

حسینی نژاد افزود: اکنون ۶۰۷ کالا مشمول ثبت ورودی و خروجی در انبارها هستند که در صورت اجرا نشدن عملیات ثبت این کالاها، برخورد می شود.

ساختارهای پیشگیرانه قاچاق در کرمان نهادینه شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم، امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان کرمان نیز در این نشست گفت: باید در پی ایجاد و نهادینه کردن ساختارهای پیشگیرانه قاچاق و فرهنگ سازی در جامعه باشیم که همه این ها مستلزم انسجام و همراهی برای همه مجموعه های درگیر با قاچاق کالا و ارز است.

سیدمهدی قویدل افزود: در این خصوص نگاهمان منسجم و فرابخشی نیست و دستگاه ها منتظر اقدام پس از وقوع جرایم هستند که انسجام لازم را به دنبال ندارد.

وی با بیان اینکه می طلبد که به دنبال پیشگیری از قاچاق کالا و ارز باشیم تصریح کرد: بسترهای قاچاق کالا که موجب سو استفاده فرصت طلبان و برخی از دست اندرکاران اداری می شود، باید حذف شود و راهکاری ارائه دهیم که اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ دستورالعمل ها و مصوبات سال های گذشته این کمیسیون که معطل مانده، ارزیابی می شود و برنامه دستگاه قضایی با توجه به سند تحول قضایی نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه های متولی را برعهده دارد که این دستورالعمل ابلاغ شده و در ردیف برنامه های ویژه این قوه قرار گرفته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم، امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان کرمان افزود: برخی از مصوبات به نوعی اصلی و پایه هستند را دنبال و ساختارهای ضروری را پیگیری می کنیم، که در این زمینه سامانه هایی باید راه اندازی و یا ایرادات سیستمی موجود رفع شود زیرا اکنون جامعیت لازم را ندارد.

وی یادآور شد: اطلاع رسانی لازم را نتوانستیم در جامعه داشته و مزایای سامانه ها را برای اصناف و فعالان اقتصادی تبیین کنیم زیرا هنوز با ما همراه نشده اند.

وی ابراز داشت: به نوعی جمع آوری اطلاعات و ثبت اطلاعات در این سامانه ها به موفقیت لازم نرسیده و ثبت برخی نقاط نیز هنوز راستی آزمایی نشده و نظارت هم باید در این حوزه تقویت شود و همچنین باید ابتدا مشکلات و اقدامات انجام شده در سامانه جامع تجارت و انبارداری در سازمان صمت بررسی و چالش های آن را به سرانجام برسانیم.

قویدل گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از چالش های تولید داخلی در سال پشتیبانی ها و مانع زدایی ها محسوب می شود و در این راستا قانون ویژه، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و ستاد قاچاق کالای کشور و این کمیسیون را در استان داریم.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی در این زمینه استان کرمان طی سال های گذشته انجام شده عنوان کرد: یکسری از برنامه ها در دستور کار قرار گرفته اما با ایده آل فاصله داریم لذا بیشتر در مقابله و اقدامات سلبی و واکنشی برنامه ریزی کردیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم، امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان کرمان با اشاره به سیاست های نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری به ویژه در اقتصاد مقاومتی و مبارزه با فساد گفت: رویکردها را باید در موضوع خصوصی سازی، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تغییر دهیم و اقدامات ما علمی و هدفمند شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن