اهدا خون مستمر در کرمان 61 درصد رشد دارد


اهدا خون مستمر در کرمان 61 درصد رشد دارد

کرمان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: طی چهار ماه نخست سال جاری شاهد 61 درصد رشد در اهدای خون مستمر اهداکنندگان این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم.

ایرج شکوهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طی چهار ماهه نخست سال جاری حدود ۲۴ هزار و ۵۳۶ واحد خون در استان کرمان اهدا شده است افزود: این مقدار خون اهدایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در سال جاری اهدای خون بانوان این استان نیز هشت درصد رشد داشته است تصریح کرد: عواملی که موجب کاهش مشارکت بانوان در امر اهدای خون می شود ترس از کم‌خونی، ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند ایدز و هپاتیت، ضعف قوای جسمانی و ممانعت همسران از اهدای خون توسط بانوان است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه به تمام گروه های خونی بخصوص "آ" مثبت و "او" منفی نیاز داریم، به شرایط اهدای خون اشاره و تصریح کرد: اهداکنندگان از ۱۸ سالگی می توانند برای اهدای خون مراجعه کنند و بین ۶۰ تا ۷۰ سال بر اساس شرایط گروه های مختلف پذیرش شوند.

وی اظهار داشت: وزن بالای ۵۰ کیلوگرم، حداقل فاصله زمانی بین ۲ اهدای خون هشت هفته باشد، مشروط بر اینکه تعداد دفعات خون دهی در طول یک سال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه مرتبه تجاوز نکند از جمله شرایط اهدای خون است.

شکوهی بیان کرد: همراه داشتن کارت ملی، استراحت و خوابیدن در شب قبل از اهدای خون، نوشیدن یک تا ۲ لیوان آب قبل از اهدا از جمله نکاتی است که باید قبل از خون دادن رعایت شود.

وی گفت: همچنین اهدا کننده بعد از اهدا خون نیز به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر روی تخت خونگیری استراحت کند، بازوی خود را بالا نگه داشته، با تکیه بر دستی که از طریق آن خون اهدا کرده‌ بلند نشود، بعد از استراحت، پذیرایی که شامل شربت و شیرینی است را میل کند، تا ۲۴ ساعت به دستی که از آن خون گیری انجام شده فشار وارد نکند، تا چهار ساعت با دستی که از آن خون گرفته شده اجسام سنگین را بلند نکند، تا ۲۴ ساعت اقدام به انجام ورزش (به جز پیاده روی) و تمرینات بدنی سنگین نکند، تا یک ساعت پس از اهدای خون سیگار نکشید و مایعات بیشتری مصرف کند.

وی مهمترین مزیت اهدای خون را از نظر روانی احساس نوع دوستی عنوان کرد و گفت: با اهدای هر واحد خون موجب نجات جان سه بیمار می شویم و اهدا کننده در کنار آن کاهش ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان را کاهش و تقویت تولید سلول‌های جدید خونی، کاهش اضافه بار آهن در خون، کاهش چربی خون، سوزاندن ۶۵۰ کالری پس از هر اهدای خون را خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام