133 میلیارد تومان برای مدیریت آب در بخش کشاورزی قم هزینه شد


133 میلیارد تومان برای مدیریت آب در بخش کشاورزی قم هزینه شد

قم - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طی هشت سال گذشته برای مدیریت بهتر منابع آبی استان در بخش کشاورزی، بیش از 133 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

عباس پورمیدانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: این میزان اعتبار در بخش‌هایی همچون اجرای سامانه‌های نوین آبیاری،‌ اجرای عملیات انتقال آب با لوله به مزارع، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی،‌ احیا و مرمت قنوات و اجرای شبکه‌ آبیاری و زهکشی که هر کدام موارد متعددی را دربرمی‌گیرد،‌ هزینه شده‌است.

وی افزود: افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کاهش هزینه های تولید و افزایش عملکرد محصول، کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و کاهش علف های هرز از جمله مزایای اجرای طرح‌های یاد شده در بخش کشاورزی استان است.

وی با بیان این که ﺣﻔﺎﻇﺖ و ﺑﻬﺮه‌ﺑﺮداری ﺑﻬﻴﻨﻪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ طبیعی و ﭘﺎﻳﻪ رویکرد اصلی سازمان جهاد کشاورزی قم در اجرای طرح‌های توسعه‌ای است، ادامه داد: طی‌ سال‌های اخیر تخصیص اعتبار لازم برای بهره‌برداری، بازسازی و نگهداری سامانه‌های نوین آبیاری که افزایش راندمان را در پی دارد،‌ در استان قم با جهش خوبی مواجه شده‌است.

پورمیدانی تاکید کرد: کشاورزی در قم با تنش‌های محیطی و کمبود منابع آبی همراه است،‌ به همین دلیل استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در این استان یک ضرورت برای حفظ زمین‌های کشاورزی به شمار می‌آید و در همین راستا روند تجهیز مزرعه‌ها و باغ‌ها به این سامانه‌ها با سرعت بیشتر ادامه‌ می‌یابد.

وی با اشاره به این که بخش مهمی از هزینه‌های اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در قم توسط تسهیلات و حمایت‌های دولتی تامین می‌شود، بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی قم در چارچوب طرح‌های مصوب، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان را با استفاده از روش‌های متنوع همچون به کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌است.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق