ادامه جنایات صهیونیستها با چراغ سبز بایدن


ادامه جنایات صهیونیستها با چراغ سبز بایدن

مایکل لینک گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین؛ جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه را مصداق بارز جنایات جنگی ارزیابی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما؛ گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه مصداق جنایات جنگی ارزیابی کرد.

ارتکاب رژیم صهیونیستی به جنایات جنگی

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره فلسطین تاکید کرد که رژیم صهیونیستی مسئول جنایات جنگی در غزه است.

در ابتدا مجری شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت: پس از آنکه انگلیس و آمریکا و اتحادیه اروپا؛ اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را مسلح کردند تا به غزه و سوریه حمله کند، این کشور‌ها برخلاف قوانین بین المللی رفتار کردند. گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره فلسطین معتقد است که اسرائیل مسئول جنایات جنگی است.
مجری افزود: امروز باید روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فلسطین باشد، اما با وجود اشغالگری و جنایات جنگی روزانه و بمباران‌های اسرائیل این موضوع روی نداده است. از طرف دیگر با نرم افزار جاسوسی پگاسوس روبرو بوده ایم. از طرف دیگر شرکت تولید بستنی بن و جریز فروش بستنی را در شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل متوقف کرده اند.
در ادامه مجری شبکه از گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین پرسید: شما با ارسال نامه‌ای برای دیگر گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل از آن‌ها خواسته اید که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فلسطین تلاش کنند، اما این انتخابات تاکنون برگزار نشده است.

سکوت جامعه جهانی در قبال رژیم صهیونیستی
مایکل لینک (Michael Lynk) گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین در پاسخ گفت: من هیچ فشاری را از طرف جامعه بین المللی برای برنامه ریزی مجدد برای برگزاری این انتخابات مشاهده نمی‌کنم. امیدواریم که این انتخابات هرچه سریعتر و در شش ماه آینده برگزار شود. بدیهی است که من از مشارکت تمامی طرف‌های شرکت کننده و اثرگذار در این انتخابات حمایت می‌کنم.
وی در ادامه گفت: اسرائیل برگزاری انتخابات در شرق شهر قدس (اشغالی) را با مشکل روبرو ساخته است.
مجری: ما هر روز تقریبا شاهد بمباران غزه از طرف اسرائیل هستیم. چرا ما باید درباره انتخابات صحبت کنیم. آیا دولت اسرائیل پاسخی به نامه شما داده است؟

تداوم جنایات رژیم صهیونیستی
مایکل لینک (Michael Lynk) گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین پاسخ داد:نه، اما باید بگویم که تعجب زده نشده ام. من به مدت پنج سال است که گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره فلسطین هستم. من شاهد پاسخی به آن ۷۵ بیانیه و درخواست‌ها برای برگزاری انتخابات و حتی موافقت با سفر من به سرزمین‌های فلسطینی از طرف اسرائیل نبوده ام. آن‌ها به هیچ تعهدی پایبند نیستند. آن‌ها به هیچ یک از نامه های من تاکنون پاسخ نداده اند.

ترامپ و جو بایدن ؛ دو روی یک سکه

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد؛ از زمانی که جوبایدن رئیس جمهور آمریکا قدرت را به دست گرفته است تاکنون هیچ تغییری در مواضع آمریکا درباره فلسطین مشاهده نشده است .حتی وی حاضر به دیدار با گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر درباره فلسطین هم نیست.

مجری:از زمانی که جوبایدن رئیس جمهور جدید آمریکا شده است آیا گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در فلسطین را به رسمیت شناخته است؟
مایکل لینک (Michael Lynk) گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین پاسخ داد :من هیچ مطلبی در رابطه با این موضوع نشنیده ام. من تماس‌های منظمی با آمریکا ندارم. من امیدوارم که در آمریکا شاهد حضور رئیس جمهوری باشیم که حداقل روی کاغذ برخی از حقوق فلسطینی‌ها را به رسمیت بشناسد. ما باید منتظر آینده باشیم و گوش به زنگ باشیم تا شاهد این موضوع باشیم. امیدوارم که بتوانیم که در ژنو و نیویورک با آمریکایی‌ها در تماس باشیم.

جنایت در محله شیخ جراح و ادامه کمکهای اروپا به شهرک نشینان
مجری:بر اساس خبر‌ها شمار زیادی از افراد در درگیری‌ها در محله شیخ جراح کشته و یا زخمی شدند. اجازه بدهید که به موضوع غزه بپردازیم. شما می‌دانید که در آنجا چه روی می‌دهد. اسرائیل آنجا را با تسلیحاتی بمباران می‌کند که آن‌ها را انگلیس و دیگر کشور‌ها به آن داده اند. نظر شما چیست؟
لینک:بیانیه اخیر سازمان ملل درباره جلسه مشترک شورای امنیت در رابطه با خاورمیانه (غرب آسیا) و معاون هماهنگ کننده سازمان ملل اعلام کرد که آسیب‌های وارد شده به غزه را در بخش‌های اقتصادی و زیرساخت بررسی و ارزیابی می‌کند. نیم میلیارد دلار در جریان جنگ ماه مه به غزه خسارت وارد شده است. تلاش‌هایی برای جمع آوری کمک در بین کشور‌های اهداء کننده کمک برای بازسازی وجود دارد که این روند کند است. تلاش‌هایی برای انتقال مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز و بازسازی مجدد غزه وجود دارد. تلاش‌هایی برای کمک به اقتصاد غزه وجود دارد. این موضوع را به یاد داشته باشید که غزه وضعیت بدی دارد. اقتصاد آن راکد است. بیشترین میزان نرخ بیکاری را نسبت به هر قلمروی در جهان دارد. بانک جهانی این میزان را ۶۰ درصد ارزیابی کرده است. سیستم درمانی آن هم به خاطر کمبود تجهیزات و هم همه گیری کرونا دچار فروپاشی شده است. غزه تنها ۱۴ ساعت در روز آب آشامیدنی دارد. احیاء اقتصادی غزه کار آسانی نیست. هر اقدام اقتصادی به بازسازی غزه منوط است. ما باید هرآنچه را که موشک‌های اسرائیلی ویران کرده اند، بازسازی کنیم.

ادامه جنایات صهیونیستها با چراغ سبز بایدنادامه سکوت رسانه ای غرب
مجری:چرا حملات اسرائیل به غزه در صفحات نخست روزنامه‌های کشور‌هایی که به آن تسلیحات داده اند، منتشر نشده است؟
لینک:من نمی‌خواهم به این موضوع بدبینانه نگاه کنم. من تلاش می‌کنم که در جهت ایجاد امیدواری حرکت کنم. ما شاهد محاصره دو میلیون انسان برای مدت ۱۴ سال هستیم. بر اساس قوانین بین المللی این یک مجازات جمعی و غیرقانونی است. من وضعیتی را همانند این در هیچ کجای جهان شاهد نیستم. این افراد در پشت حصار‌ها قرار گرفته اند و نمی‌توانند از آنجا خارج شوند. هیچ توجهی به این موارد نقض حقوق بشر نمی‌شود.

موج جدید جنایات شهرک نشینان

گزارشگر ویژه سازمان ملل: ما شاهد محاصره دو میلیون انسان برای مدت ۱۴ سال هستیم. بر اساس قوانین بین المللی این یک مجازات جمعی و غیرقانونی است. من وضعیتی را همانند این در هیچ کجای جهان شاهد نیستم.

مجری:در چند روز اخیر گزارش‌های زیادی از مجروح شدن فلسطینی‌ها شدند.۵۰ نفر زخمی شدند. آیا شما اقدامات شهرک نشینان را جرایم جنگی نمی‌دانید؟
لینک:به نظرم هر وکیل بین المللی وقتی به مفهوم جنایت جنگی بر اساس بیانیه رم نگاه می‌کند به این نتیجه می‌رسد که اقدامات یک عامل اشغالگر در بین جمعیت غیرنظامی در یک سرزمین اشغالی به منزله جنایت جنگی است. از بیانیه ۱۹۴۹ تا بیانیه ۱۹۷۷ همه بر این موضوع گواهی می‌دهند. این موضوع در قوانین بین المللی مستند شده اند. شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر سازمان ملل بار‌ها گفته اند که اسرائیل در حال نقض فاحش حقوق بشر است. بر اساس بیانیه ۱۹۹۸ اقدامات شهرک نشین‌ها هم به منزله نقض حقوق بشر است.

ادامه جنایات صهیونیستها با چراغ سبز بایدنمشارکت انگلیس و اتحادیه اروپا در ساخت شهرکهای صهیونیستی
مجری:بدیهی است که اسرائیل و آمریکا شورای حقوق بشر سازمان ملل را به رسمیت نمی‌شناسند. هم اکنون این برعهده دادگاه کیفری بین المللی است تا درباره ادعا‌های مربوط به جرایم جنگی تصمیم گیری کند. آیا موضوع مشارکت انگلیس و اتحادیه اروپا در ساخت شهرک‌ها موضوعی است که به آن توجه شود؟ آیا این موضوع جنایات جنگی را تسهیل نمی‌کند؟
لینک:مطمئنا این مفهوم در بیانیه ۱۹۹۸ آورده شده است. در این بیانیه آمده است که هر اقدامی چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم که مفهوم جنایات جنگی را شامل شود باید درمعرض بررسی قرار گیرد و افرادی که در آن دست دارند مسئوولیت پذیر شوند. بدیهی است که ارتش اسرائیل و افرادی که ساخت شهرک‌ها را در ۵ دهه اخیر تسهیل کرده اند و همچنین دیگر طرف‌هایی که در این موضوع مشارکت داشته اند باید مسئوولیت پذیر شوند. به نظرم هم اکنون ما به درک جدیدی در رابطه با قانون بین المللی رسیده ایم. هر طرفی که در نقض قوانین بین المللی دست داشته باشد در جنایات جنگی هم شریک است و بایدپاسخگو شود؛ بنابراین شرکت‌های انگلیسی و بین المللی که در ساخت شهرک‌ها مشارکت دارند باید به این اخطار توجه لازم را داشته باشند.

اهمیت اقدام شرکت بستنی سازی بن و جری
مجری:ما شاهد آن بودیم که شرکت بستنی سازی بن و جری فروش محصولات خود را در شهرک‌ها متوقف کرد. آیا می‌توان آن‌ها را از فهرست شرکت‌هایی که در جنایات جنگی مشارکت داشته اندخارج کرد؟
مایکل لینک (Michael Lynk) گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین درپایان گفت :به نظرم این می‌تواند موضوع خوبی باشد. اما ما باید واکنش مقامات اسرائیلی را هم شاهد باشیم. مقامات اسرائیلی این اقدام این شرکت را اقدامی یهودی ستیزانه خواندند. ساخت شهرک‌ها بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی است. هر کشوری که در این موضوع مشارکت داشته باشد بر اساس قطعنامه شورای امنیت در حال نقض قوانین بین المللی است و در جنایات جنگی دست دارد. این کشور‌ها با این اقدام خود اکسیژن لازم را به اقتصاد آن‌ها می‌دهند. در حال حاضر ۷۰۰ هزار شهرک نشین اسرائیلی وجود دارد و در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ شهرک در شرق شهر قدس (اشغالی) و کرانه باختری ساخته شده اند. این به منزله موتور اشغال گری است. این دلیل ادامه اشغال گری است. این مهمترین مانع در راه تصمیم گیری فلسطینی‌ها برای آینده خود است.



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دلنوشته برای پدر و مادر فوت شده با متن های سوزناک و احساسی