430 سازمان مردم نهاد در سیستان و بلوچستان هم‌اینک فعالیت می‌کنند


430 سازمان مردم نهاد در سیستان و بلوچستان هم‌اینک فعالیت می‌کنند

زاهدان- ایرنا- معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: 430 سازمان مردم نهاد در استان فعال هستند که از این تعداد 117 سازمان از استانداری، 200 مورد از اداره ورزش و جوانان، 107 مورد از بهزیستی و 6 مورد از نیروی انتظامی مجوز فعالیت دارند.

ابوذر کوثری روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا دارند با بیان اینکه از ۱۱۷ سازمان مردم نهاد دارای مجوز از استانداری ۶۵ مجوز در سال‌های اخیر صادر شده است اظهارداشت: ما امروز خیلی از مسائل و مشکلات سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی که از آن‌ها به عنوان پدیده‌های ناهنجار یاد می‌کنیم اگر دقت کنیم یک وجه مهمی از این مسائل و مشکلات ریشه‌هایش اجتماعی است که در واقع در آن مقطعی که موضوع جنبه اجتماعی داشته به نحو مقتضی به آن پرداخته نشده و موضوع اجتماعی به یک موضوع غیر اجتماعی تبدیل شده است.
وی افزود: بنابراین در بحث‌های اجتماعی ما تلاشمان این است که این حوزه را هم یک موضوع مستقل بدانیم و هم اینکه به لحاظ اثراتی که فعالیت‌های اجتماعی در سایر حوزه‌ها می‌گذارد از منظر مهار آسیب‌ها در سایر حوزه‌ها نیز نگاه کنیم از این نظر برنامه‌ریزی‌های خوب ما در حوزه اجتماعی جنبه پیشگیرانه دارد و اگر کار اجتماعی و فرهنگی خوب انجام دهیم به نوعی زمینه رشد و تعالی در سایر حوزه‌ها مهیا کردیم و برعکس آن‌هم اگر به حوزه‌های اجتماعی بی‌توجهی کنیم زمینه افول را مهیا کرده‌ایم پس، از این ۲ جنبه برای ما مسائل اجتماعی مهم است.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: به زبان ساده‌تر عملکردی که حزب در حوزه سیاسی دارد به نوعی تشکل‌های مردم نهاد در حوزه اجتماعی دارند این تشکل‌ها به نوعی مشارکت اجتماعی را در قالب ضوابط قانونی انسجام می‌دهد و به عبارتی این فعالیت متشکل و قاعده‌مند هم به خود دولت در حوزه‌های اجتماعی کمک و هم اینکه برای این مشارکت اجتماعی مردم متناسب با نیازهای توسعه‌ای جامعه بستر را آماده می‌کند.
وی ادامه داد: بنابراین در این چارچوب، قاعده‌مند کردن فعالیت‌های اجتماعی در قالب انجیوها یکی از اولویت‌های ما بوده و یکی از برنامه‌هایمان را در حوزه اجتماعی متمرکز بر این موضوع کردیم که این تشکل ها را ساماندهی کنیم از اینرو در قالب اعطای مجوزها سعی شده مشارکت اجتماعی مردم تسهیل و روان شود.

تخصص محوری ضرورت تشکل‌ها
کوثری خاطرنشان کرد: هدف دیگر ما علاوه بر قاعده‌مند کردن بحث تشکل‌های مردم نهاد این بوده که ما این تشکل‌ها را به سمتی ببریم که تخصص محور باشند در واقع اعطای مجوزها و سمت و سوی آن را بردیم به حوزه‌هایی که تخصصی بوده و مخصوص خود فعالیت کنند چون این مهم بسیار ضروری است از این جهت که مثلا در یک حوزه خاص پنج تشکل داشته باشیم و در حوزه‌ای دیگر اصلا تشکلی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های ما در حوزه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد، فعالیت همه شمول بودن آن‌هاست یعنی در همه مسائل و موضوعات دست دارد بنابراین یکی از اهداف در اعطای مجوزها حوزه بندی و هدایت آن‌ها به فعالیت در یک موضوع محدود است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان اظهارداشت: کاری که در حوزه تشکل‌های مردم نهاد انجام شده این است که خانه سمن‌ها را تشکیل دادیم این اقدام خیلی خوبی بود که ۲ سال پیش این کار را کردیم، خانه سمن‌ها یک مجموعه‌ای است با این هدف که تمامی سمن‌های ما یک مکانی می‌خواهند برنامه‌های خود را اجرا، همفکری، هم‌اندیشی و تجارب خود را به اشتراک بگذارند.
وی خاطرنشان کرد: خانه سمن‌ها با این هدف ایجاد شده که بتوانیم سرو سامانی دهیم تفرق سمن‌ها را در سیستان و بلوچستان و ببریم به سمت و سوی یک اجماعی که از درون آن برنامه‌ریزی تخصصی بیرون بیاید .
کوثری گفت: این خانه سمن‌ها که ایجاد کردیم فرصت خیلی خوبی را به وجود آورده برای اینکه سمن‌هایی که اینجا مجوز دارند، کمک سازمان‌های مردم نهاد ملی را نیز در حوزه‌های مختلف بگیرند و در این راستا فعالیت‌های خیلی خوبی هم در موارد مختلف داشته‌اند.
وی بیان کرد: اولین انتخابات تعیین نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد در آبان ۹۸ برگزار شد که بر طبق همین معیار یک هیات رییس دارد و براساس آیین‌نامه جدیدی که در همان سال به ما ابلاغ شد این انتخابات را برگزار کردیم.

سازمان‌های مردم نهاد و فعالیت در حوزه‌های مختلف

430 سازمان مردم نهاد در سیستان و بلوچستان هم‌اینک فعالیت می‌کنند

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از کارهای خوبی که در بحث تشکل‌ها و خیرین انجام شده و مردم خدمات این نهادها را احساس کردند در همین بحران‌هایی بوده که در۲ سال اخیر در این استان به وجود آمد مثلا در سیل ۹۸ انجیوها کمک‌های بسیاری کردند و سیل عظیم از کمک‌هایی که به استان سرایز شد به واسطه این نهادها بود که با کمک مستقیم‌شان یا اینکه واسطه‌ای این اقدام را انجام دادند.
وی اظهارداشت: در این راستا، فضاسازی خیلی خوبی انجام و توجهات ملی به سیستان و بلوچستان جلب و فضای همدلی ایجاد و به نوعی پیوند عاطفی، تفاهم و وحدتی که در این راستا بین مردم استان با مردم سایر مناطق کشومان ایجاد شد خودش اثرات اجتماعی خیلی خوبی ایجاد کرد.
کوثری گفت: در موضوع کرونا نقش تشکل‌های مردم نهاد برجسته بود و توانستند هم خودشان کمک مستقیم کنند و هم کمک‌های زیادی را از سایر مناطق کشور جلب و با حساس کردن همه، کمک بخش‌های دولتی را نیز جلب کنند.در حوزه‌ فعالیت‌های آموزشی نیز این تشکل‌ها نقش بسیار پررنگی در قالب مدرسه‌سازی و کلاس‌های درس داشتند.

تشکل هاسب در سیستان و بلوچستان
وی با بیان اینکه خیران و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بهداشت و درمان، مراکز درمانی متعدد را چه به صورت مستقل یا مشارکتی تاسیس کردند اظهارداشت: ما یک ارزیابی که کردیم از شیوه عملکرد موسسات و خیران این بود که به صورت متفرق بودند و در حوزه کار خودشان خدماتی را ارائه می دادند به عبارتی ما اینجا امدیم ضرورتی دیدیم مبنی بر اینکه این فعالیت‌های متفرق شاید ما را به اهداف خود نرساند و افرادی هم که در قالب این موسسات و خیران می‌خواهند به استان کمک کنند چون این تفرق را می‌بیینند ممکن است خیلی ترغیب نشوند که به منطقه کمک کنند یا کمک‌های که قبلا کردند را تداوم دهند.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: ما برای اینکه این ترغیب و ساماندهی مشخص را داشته باشیم با رایزنی‌های که انجام شد یک تشکل خوبی با پیگیری ما و همت تعدادی از افراد دلسوز ایجاد شد تحت عنوان هاسب(همدلان آینده‌نگر استان سیستان و بلوچستان) که با حضور بیش از ۱۲۴ تشکل مردم نهاد و موسسات خیریه است که در سطح استانی و ملی عضو این تشکل‌اند.
وی تصریح کرد: مهمترین هدفی هم که برای این تشکل تعریف شد این بود که الان سازمان‌های خیریه که می‌خواهند خدماتی را به استان دهند اینها حوزه‌بندی شدند مثلا در حوزه کرونا خیرانی که کار می‌کنند مشخص هستند و می‌دانند از مسیر این تشکل چگونه کمک کنند و این کمک‌ها در چه مناطقی استفاده می‌شود.

کوثری ادامه داد: هاسب در سایر حوزه‌ها نیز به همین صورت و با اولویت‌بندی و دسته‌بندی نیازها به ساماندهی، جذب و توزیع کمک‌ها در استان می‌پردازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر