آبرسانی سیار به 15 هزار نفر از جمعیت شهرستان لردگان


آبرسانی سیار به 15 هزار نفر از جمعیت شهرستان لردگان

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان لردگان با اشاره به اینکه 15 هزار نفر از جمعیت روستایی این شهرستان در حال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: تعداد روستاهای دارای تنش آبی در این شهرستان از 32 درصد به 42 درصد افزایش داشته است.

یوسف حسنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه شهرستان لردگان از توابع چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: این شهرستان با دارا بودن ۲۸۵ روستا بیش‌ترین تعداد روستا در شهرستان‌های استان را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر از لحاظ آب و هوایی گرم‌ترین شهرستان در استان نیز محسوب می‌شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان لردگان با اشاره به اینکه کاهش بارش در این شهرستان در ۵۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، عنوان کرد: به‌علت کاهش نزولات جوی و تنش آبی پیش آمده در این شهرستان، تعداد روستاهایی که به‌صورت سیار آبرسانی می‌شدند از ۲۵ روستا به ۳۳ روستا افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر روزانه ۳۱۲ هزار لیتر آب با ۲۶ تانکر به ۱۵ هزار نفر از جمعیت روستاهایی در شهرستان لردگان اختصاص پیدا می‌کند.

حسنی بیان کرد: تعداد روستاهای دارای تنش آبی از ۳۲ درصد به ۴۲ درصد و تعداد روستاهای بحرانی از نظر تامین آب از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد افزایش داشته است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان لردگان با تاکید بر اینکه در هفته‌های اخیر شاهد کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، دبی آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها در این شهرستان‌ها هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر حدود پنج درصد از آب شرب روستاهای این شهرستان از آب‌های سطحی و نزدیک به ۹۵ درصد از طریق چاه تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها چهار درصد منابع آبی به بخش شرب اختصاص پیدا می‌کند، گفت: برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و تشدید خشکسالی باعث شده که دبی آب چاه‌ها کاهش چشمگیر داشته باشد، همچنین اقدام اساسی برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی صورت نگرفته است.

حسنی در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های تامین آب در شهرستان لردگان، توضیح داد: برای تامین آب روستاهای منطقه بارز از رودخانه خرسان به وسیله چهار ایستگاه پمپاژ یک طرح آبرسانی تعریف شده است، همچنین برای حل مشکل تامین آب روستاهای بخش سردشت در لردگان طرح آبرسانی از چشمه آتشگاه ردیف ملی دریافت کرده است که با اجرای این طرح مشکلات تنش آبی این روستاها حل می‌شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان لردگان در پایان گفت: مسئولان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای باید در بحث مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی وارد عمل شوند و از حفر چاه در بالا دست جلوگیری کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!