درختانی که زیر سایه جنگلبان‌ها حیات دارند


درختانی که زیر سایه جنگلبان‌ها حیات دارند

شهرکرد- ایرنا- جنگل‌بانان برای انجام وظایف خود و مقابله با سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب، همواره با خطرات فراوان مواجهند با بتوانند حفاظت از گنجینه‌های طبیعی شامل جنگل‌ها، مراتع و عرصه‌های منابع‌طبیعی را به بهترین شکل انجام دهند.

خاصیت درخت و جنگل این است که هر هکتار آن ۶۷ تن گرد و غبار را در سال جذب می‌کند و هر هکتار جنگل هزاران تن اکسیژن تولید می کند و این نعمتی خدادادی برای زمین است.

در سطح جنگل‌های زاگرس ایران ۶ میلیارد مترمکعب معادل ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی ذخیره و به تدریج آزاد می‌شود و توده‌های ارزشمند جنگلی از نظر ژنتیکی که در مناطقی از چهارمحال و بختیاری به صورت توده‌ای یافت می‌شوند و به وسیله قطع درختان یا چرای مفرط دام احتمال کاهش زادآوری آن‌ها وجود دارد به عنوان ذخیره‌گاه جنگلی اعلام می‌شود.

اکنون ۹ ذخیره‌گاه جنگلی قدیمی به مساحت ۸۴۹ هکتار و ۱۰ ذخیره‌گاه جدید به مساحت یک‌هزار و ۵۲۰ هکتار اضافه شده است.

با این اوصاف نقش جنگلبانان در حفاظت و صیانت از این منبع بزرگ الهی و خدادادی بسیار با اهمیت است و به نوعی درختان زیر سایه این جنگلبانان بزرگ می‌شوند.

اما حفظ و حراست از جنگل‌های زاگرس به‌علت برخورداری از پوشش جنگلی ارزشمند، به‌خصوص گونه‌های بلوط، اهمیت ویژه دارد.

در چهارمحال و بختیاری ۱۰۸ جنگل‌بان وظیفه حفاظت از جنگل‌های این استان را بر عهده دارند و شبانه‌روزی در این سمیر ایفای وظیفه می‌کنند.

علی‌صفدر احمدی‌منش، جنگل‌بان منطقه کُته‌باغ (گهمال) در شهرستان لردگان عاشق طبیعت و مبارز اصلی در برابر سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب، یکی از همین جنگل‍بانان وظیفه‌شناس در چهارمحال و بختیاری است که حتی چندین بار از سوی متخلفان و قاچاقجیان مورد ضرب و شتم‌های شدید قرار گرفته است و حتی یک‌مرتبه، با اسلحه گرم از سوی این متخلفان زخمی می‌شود اما نه تنها کوچک‌ترین خللی در روند انجام وظیفه وی وارد نمی‌شود بلکه عزم و اراده او برای حفاظت از جنگل بیشتر می‌شود.

عاشق جنگل‌بانی و محافظت از طبیعت هستم

درختانی که زیر سایه جنگلبان‌ها حیات دارند

جنگل‌بان منطقه کُته‌باغ (گهمال) لردگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ۱۴ سال گذشته تاکنون در عرصه حفاظت از منابع‌طبیعی و آبخیزداری این شهرستان فعالیت دارم و شغل خود را دوست دارم و عاشق خدمت به منابع طبیعی هستم.

علی‌صفدر احمدی‌منش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: فعالیت جنگل‌بانان شبانه‌روزی و اقدامات آنان مبارزه با سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب، تخریب کوره‌های ذغال، جلوگیری از بریدن درختان، احیای جنگل و مهار آتش‌سوزی‌ها است.

احمدی‌منش درگیری با سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب را از مهم‌ترین مشکلات جنگل‌بانی اعلام و تصریح کرد: خوشبختانه امسال تاکنون درگیری با قاچاقچیان در منطقه نداشته‌ایم.

وی حفاظت از منابع‌طبیعی را وظیفه تمامی مردم دانست و یادآور شد: منابع‌‍طبیعی به همه مردم و نسل‌های مختلف تعلق دارد.

این جنگل‌بان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: انتظار می‌رود هرگونه حضور سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب را هر چه سریع‌تر به جنگل‌بانان گزارش دهند.

وی نبود اشتغال و بیکاری را از علت‌های اصلی قطع جنگل و قاچاق چوب دانست و گفت: با اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری، علاوه بر حفظ جنگل‌ها و حفاظت از منابع‌طبیعی می‌توان به رونق اقتصادی خانوارها کمک کرد.

احمدی‌منش به خطرات ناشی از جنگل‌بانی اشاره و تاکید کرد: در یکی از شب‌های سال‌های گذشته، با سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب درگیر شدم و ۲ ساچمه به صورتم اصابت کرد.

درختانی که زیر سایه جنگلبان‌ها حیات دارند

وی افزود: پس از این حادثه مدتی را برای درمان سپری کردم اما اکنون پشیمان نیستم، شغل دوم هم ندارم و همچنان عاشقانه در طبیعت و کنار عشایر حضور دارم.

جنگل‌بان منطقه کُته‌باغ (گهمال) لردگان امکانات یک جنگل‌بان را شامل یک دستگاه موتورسیکلت و یک دستگاه دوربین شکاری اعلام و تصریح کرد: به روزرسانی تجهیزات و امکانات جنگل‌بانانی و حمایت بیشتر از جنگل‌بانان از ضرورت‌های مهم در این بخش به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: جنگل‌بانان اکنون به هیچ‌کدام از وسایل دفاعی مجهز نیستند اما سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب همچنان در حال تخلف هستند.

احمدی‌منش اظهار داشت: سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب، پس از دستگیری، در اختیار نیروی انتظامی گذاشته می‌شوند تا پس از تشکیل پرونده، برای سپری شدن مراحل قانونی، در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار گیرد.

جنگل‌بانی به بروزرسانی تجهیزات نیاز دارد

درختانی که زیر سایه جنگلبان‌ها حیات دارند

یکی دیگر از جنگل‌بانان شهرستان لردگان نیز گفت: از هفت سال تاکنون برای دفاع از طبیعت و ایستادگی در برابر سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب فعالیت دارم.

میثم ویسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: به روزرسانی تجهیزات، تبدیل وضعیت استخدامی نیروها، بهبود پرداخت‌های مالی و افزایش نیروی انسانی برای حفاظت بهتر از طبیعت، جزو مهم‌ترین درخواست‌های جنگل‌بانان به‌شمار می‌رود.

وی افزود: برای حفاظت بهتر از جنگل‌ها و طبیعت، همکاری عشایر منطقه و مردم محلی نقش مؤثری دارد و میزان برخورد و دستگیری سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب را افزایش می‌دهد.

ویسی به سختی‌های شغل خود و همراهی خانواده با این مشکلات اشاره و تصریح کرد: بارها پیش آمده که در میهمانی و مراسم عروسی حضور داشته‌ام و پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر حضور سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب، مراسم را ترک کرده و در جنگل حضور پیدا کرده‌ام.

وی همچنین یادآور شد: ساعت ۲ بامداد یکی از شب‌های تابستان سال گذشته گزارش قطع جنگل در کُهیان لردگان دریافت و نیروها سریع به منطقه اعزام شدند که هنگام حضور در محل، تعدادی از همکاران با تعدادی از افراد سوءاستفاده‌کننده از طبیعت و قاچاقچی چوب مواجه شدند که مسلح هم بودند.

وی گفت: وقتی نیروهای جنگلبانی قصد بازرسی خودروی این خانواده را داشتند، راننده اقدام به فرار کرد که در این لحظه بنده، لاستیک خودروی آن‌ها را پنچر کردم، اما یکی از اعضای این خانواده که پیاده و از عقب‌تر در حال تردد بود، با تهدید اسلحه بنده را مورد ضرب و شتم شدید قرار داد.

ویسی تصریح کرد: سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان، چوب را خام به‌صورت خام به اصفهان می‌فرستند تا در همان‌جا به ذغال تبدیل شود.

جنگلبانان عامل استواری درختان و حفظ جنگل هستند

درختانی که زیر سایه جنگلبان‌ها حیات دارند

یکی از عشایر منطقه حاجی‌آباد شهرستان لردگان نیز گفت: اگر جنگلبان نباشد، هیچ درختی استوار و پابرجا نمی‌ماند و جنگل‌ها نابود می‌شود.

رضا جلیل‌پیران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در صورت بروز آتش‌سوزی و یا حضور قاچاقچیان در طبیعت، جنگلبانان را هر چه سریع‌تر از طریق تلفن مطلع می‌کنیم.

وی حضور جنگلبانان را برای افزایش امنیت عشایر موثر دانست و افزود: عشایر این منطقه تاکنون در مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی‌های فراوان به جنگل‌بانان کمک کرده‌اند.

جلیل‌پیران تصریح کرد: برای احیای جنگل‌ها، نیروهای اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان اقدام به بذرکاری می‌کنند و عشایر منطقه نیز به‌منظور حفظ این عرصه‌ها از حضور گوسفندان در محل احیای جنگل، جلوگیری می‌کنند.

وی یادآور شد: عشایر خود را موظف به حفاظت از طبیعت و جنگل می‌دانند و در این راستا از هیچ کمکی به جنگل‌بانان کوتاهی نمی‌کنند.

چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۰۴ هکتار عرصه ملی دارد

درختانی که زیر سایه جنگلبان‌ها حیات دارند

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۰۴ هکتار عرصه ملی در استان وجود دارد که از این سطح یک میلیون و ۱۴ هزار و ۷۹۲ هکتنار مرتع و ۳۲۸ هزار و ۱۲ هکتار جنگل است.

سید اسماعیل صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به فعالیت ۱۰۸ جنگلبان برای حفاظت از مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: از این تعداد ۸۶ نفر به‌صورت شرکتی و ۲۲ نفر به‌روش‌های دیگر مشغول خدمت هستند.

وی افزود: براساس پارسل‌بندی انجام شده و با توجه به راه‌اندازی پست‌های ثابت ایست و بازرسی سیار در منطقه، پیگیری تامین نیروی پست‌های جدید برای افزایش ضریب حفاظتی و رایزنی در تامین اعتبار به‌منظور به‌کارگیری نیروهای جدید در دستور کار اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

صالحی تصریح کرد: جنگلبانان چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون به وسایلی مانند فلاکس بک، آتش‌کوب، بیل، شن‌کش، دمنده، روت فایر و تجهیزات دفاع شخصی مجهز هستند که البته برای به روزرسانی این تجهیزات هماهنگی‌هایی با مراجع مربوطه انجام شده است.

وی یادآور شد: راه‌اندازی بی‌سیم‌های دیجیتال، مانیتورینگ خودروها، مانیتورینگ نیروهای حفاظتی، تهیه و تدوین برنامه‌های نرم‌افزاری اندروید برای نصب بر روی گوشی‌های تلفن همراه به‌منظور ارتقای نظارت و برنامه‌ریزی دقیق حفاظتی و همچنین استفاده از بالگرد در آتش‌سوزی‌ها با احداث پد بالگرد چهارمحال و بختیاری، جزو برنامه‌های اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

مدیرکل کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سال گذشته ۲۵۲ فقره پرونده برای سوءاستفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب در استان تشکیل و در این راستا ۹۹ هزار و ۳۵۲ کیلوگرم چوب، ۹ هزار و ۱۲۵ کیلوگرم دغال و چهار هزار و ۹۶۲ کیلوگرم محصولات فرعی توقیف شد.

وی گفت: در چهار ماهه نخست سال‌جاری نیز ۹۰ فقره پرونده تشکیل و ۲۶ هزار و ۷۷۷ کیلوگرم چوب، سه هزار و۱۴۲ کیلوگرم دغال و چهار هزار و ۲۳۰ کیلوگرم محصولات فرعی توقیف شده است.

درختانی که زیر سایه جنگلبان‌ها حیات دارند

صالحی تاکید کرد: در این راستا ضمن توقیف محموله‌های قاچاق، متخلفان برای هر کیلوگرم چوب ۵۰۰ هزار ریال و به‌ازای هر کیلوگرم ذغال یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال جریمه نقدی و توقیف چند روز خودرو حامل با قاچاق برابر قوانین، جریمه شدند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت مجریان طرح‌های مرتع‌داری با عقد تفاهم‌نامه حفاظتی با آنان به تعداد طرح‌های مرتع‌داری در چهارمحال و بختیاری و تجهیز همیاران طبیعت و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) به تجهیزات اطفا حریق در دستور کار اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان قرار دارد.

مدیرکل کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال گذشته ۱۱ فقره آتش‌سوزی به مساحت ۱۱۷.۴۲ هکتار در استان رخ داد که این تعداد در چهار ماهه نخست سال‌جاری به ۱۳ مورد آتش‌سوزی به وسعت ۱۰.۷ هکتار رسید.

وی یادآور شد: پیگیری راهبرد جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت بهره‌برداران محلی و جنگل‌کاری با استفاده از تکنیک‌های نوین و سامانه‌های آبگیری با هدف بهبود جنگل‌های F۵ و F۴ در دستور کار قرار دارد.

صالحی اظهار داشت: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی چهارمحال و بختیاری به‌علت‌های مختلف مانند آتش‌سوزی کف‌تراشی و تصرف، قطع درختان جنگلی و قاچاق، بیماری‌ها و خشکیدگی هر ساله از بین می‌رود.

وی بلوط ایرانی، بنه، کیکم، زبان گنجشک، بادامک، ارژن، ارسشن، محلب و گلابی وحشی را انواع گونه‌های درختی جنگلی چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: مهم‌ترین مزیت‌های جنگل‌ها و عرصه‌های منابع‌طبیعی استان شامل حاصل‌خیزی خاک رویشگاه‌های جنگلی، بهره‌برداران محلی، پتانسیل‌های گردشگری و بوم‌گردی، تنوع گونه‌ای و مطبوع بودن هوای رویشگاه‌های جنگلی است.

مدیرکل کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اختصاص اعتبارات مناسب برای اجرای طرح‌های بیومکانیک و آبخوان‌داری جنگل در این استان ضرورت دارد.

وی افزود: میانگین جهانی استاندارد حفاظت از جنگل در جهان ۲ هزار هکتار به‌ازای هر هکتار و در ایران ۶ هزار هکتار یعنی سه برابر است.

صالحی تصریح کرد: در همین راستا و برای رسیدن به استاندارد جهانی باید اعتبار لازم برای پرورش نیروی انسانی متخصص در حوزه خفاظت از منابع‌طبیعی در دستور کار قرار گیرد.

۳۰۰ کیلومتر آتش‌بُر در مناطق بحرانی چهارمحال و بختیاری انجام شد

درختانی که زیر سایه جنگلبان‌ها حیات دارند

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۰ کیلومتر آتش‌بُر در مناطق بحرانی استان مانند مراتع و جنگل‌ها با مشارکت جوامع محلی اجرایی شده است.

محسن امانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای اجرای آتش‌بُر در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، اردل، بروجن و شهرکرد بیش از ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات این اداره‌کل هزینه شد.

وی افزود: احداث آتش‌بُر در عرصه‌های منابع طبیعی با توجه به فصل گرما و احتمال افزایش آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی چهارمحال و بختیاری اجرا شده است.

امانی تصریح کرد: ۷۴۰ هزار هکتار از وسعت چهارمحال و بختیاری شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه‌متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، برای نخستین بار در ۳۱ جولای ۲۰۰۷ از سوی اتحادیه بین‌المللی جنگل‌بان و به‌مناسبت پانزدهمین سال تاسیس این اتحادیه، روز جهانی جنگلبان نام‌گذاری شد.

۲ هزار جنگلبان برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و انفال فعالیت دارند و تاکنون ۱۵ شهید و بیش از ۵۰۰ مجروح به‌منظور دفاع از حریم طبیعت تقدیم کشور شده است.

لردگان در ۱۷۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...