خراسان رضوی با بحران داروهای کرونا روبرو است


خراسان رضوی با بحران داروهای کرونا روبرو است

مشهد- ایرنا- مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزایش ناگهانی جمعیت بیماران مبتلا به سویه دلتای ویروس کرونا سبب بحران داروی این حوزه در مناطق زیر پوشش دانشگاه در سطح استان خراسان رضوی شده است.

دکتر علی روح‌بخش روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا تعداد بیماران کووید ۱۹ را در خراسان رضوی در پنجمین دوره طغیان ویروس کرونا "بیش از حد انتظار" توصیف و بیان کرد: به همین خاطر وضعیت تامین داروی "فاوی‌پیراویر" ظرف سه روز آتی در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در چارچوب درمان بیماران کرونایی تاکنون با کمبود سرم روبرو نبود اما اینک به دلیل استفاده آن برای تزریق داروی کرونا همزمان با تعطیلی یکی از شرکتهای تولیدکننده، این دانشگاه با کمبود سرم نیز روبرو شده که موجب نگرانی است.

مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر این اساس وضعیت کنونی در حوزه سرم مورد نیاز برای تزریق داروهای کرونا و همچنین داروی ویژه کرونا در خراسان رضوی به شرایط بحرانی نزدیک شده است.
وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر داروی کرونا، وضعیت ذخیره داروی "بتافرون" مربوط به بیماران ام.اس و چند قلم از داروهای شیمی درمانی نیز محدود شده است.

دکتر روح‌بخش ادامه داد: تمام تلاش حوزه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر رفع کمبودهای دارویی به خصوص داروهای اساسی برای بیماران متمرکز است.
وی اظهار امیدواری کرد ظرف روزهای آتی این کمبودهای دارویی جبران شود تا در روند خدمت‌رسانی به بیماران به خصوص بیماران کووید ۱۹ در خراسان رضوی با خللی روبرو نشود.

۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان ویروس همه‌گیر بطور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است زیرا شمار بیماران بستری در مراکز درمانی به حدود ۵۰۰ نفر در روز رسیده است.

این در حالی است که بررسی‌های میدانی داروخانه‌های مشهد هم از کمبود برخی اقلام دارویی ویژه درمان بیماران کووید ۱۹ حکایت دارد.

هم‌اینک ۲۹ استان کشور درگیر ویروس کرونا دلتا هستند و ۲۸۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در شرایط نارنجی و ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون سه میلیون و ۸۷۱ هزار و هشت نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین سه میلیون ۳۶۷ هزار و ۲۷۲ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.

همچنین تاکنون ۹ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۹۰ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۸۵ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۱۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۶۴۸ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۱۹۸ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۲۶ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۲۳۲ هزار و ۸۹۲ نفر را در ۹۷۸ کشور گرفته است. ۱۷۹ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۱۱۸ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۵ میلیون ۷۴۵ هزار ۲۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۲۹ هزار و ۳۱۵ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه دوازدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان