ارتقاء تاب‌آوری سیستان وبلوچستان در دوران کرونا با توسعه بیمارستان‌ها


ارتقاء تاب‌آوری سیستان وبلوچستان در دوران کرونا با توسعه بیمارستان‌ها

زاهدان- ایرنا- همراه با افزایش مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی در سیستان و بلوچستان دولت برای افزایش تاب‌آوری این استان و ارائه خدمات مطلوب درمانی به جامعه هدف تجهیز، توسعه و افتتاح 2 بیمارستان‌ را به قید فوریت در این منطقه به اجرا در آورد.

به گزارش ایرنا، همه جای جهان وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد طبیعی یا غیرطبیعی و یا وقتی ویروسی می‌آید و بلا می‌شود بر سر مردم، مراکز بهداشتی و درمانی خیلی سریع خود را با شرایط وفق می‌دهند تا تاب‌آوری منطقه تحت پوشش‌شان و مردمانی که به امیدی به این مراکز مراجعه می‌کنند را افزایش داده و از عمیق شدن بحران جلوگیری کنند.

دولت‌ها هم به خوبی به این موضوع اشراف دارند که نقش مراکز درمانی در کاهش رنج‌های بعد از حوادث و بیماری‌ها چقدر اهمیت دارد از اینرو قبل از شروع بحران‌ها و بعضا در میانه این وقایع همت کرده و مراکز درمانی‌شان را توسعه، مجهز و حتی مراکزی جدید ایجاد می‌کنند.

بعد از آمدن کرونا و سختی‌های خاص خودش و افزایش بیمارانی که به آن مبتلا شدند نقش مراکز درمانی در همه‌ی شهرهای کشورمان اهمیت یافت و اگر شهری یا مرکزی از کمبود و کاستی در این حوزه‌ها رنج می‌برد حساب و کتابش سخت می‌شد و معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار بیماران کرونایی‌اش است.

اما مسوولان کشورمان از همان روز اول تکیه خود بر اهمیت بیمارستان‌ها در دوران کرونا را حفظ کردند و در این میان به مناطق کمتر برخورداری مثل سیستان و بلوچستان توجه ویژه داشتند و در زمانی اندک بیمارستان‌هایش را تجهیز و تکمیل کردند و در شرایطی نیز به شکل اورژانسی با یاری همه‌جانبه ارتش و سپاه بیمارستان‌های صحرایی راه‌اندازی شد تا مراجعه‌کننده یا بیماری در جنوب شرق کشور از خدمات درمانی مطلوب بی‌بهره نماند.

بهره‌برداری از طرح‌های بیمارستانی در سیستان و بلوچستان

ارتقاء تاب‌آوری سیستان وبلوچستان در دوران کرونا با توسعه بیمارستان‌ها

ساختمان شماره ۲ بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان با ۳۲۰ تخت به نام ساختمان «شهید حاج قاسم سلیمانی» با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان دیروز به طور رسمی و از طریق ویدئو کنفرانس با حضور مجازی رییس جمهوری افتتاح شد اتفاقی که گامی مهم در توسعه مراکز خدمات دهی بهداشتی به مردم سیستان و بلوچستان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: عملیات ساخت این طرح بهداشتی درمانی سیستان و بلوچستان با زیربنای ۳۳ هزار متر مربع از سال ۸۸ آغاز شده بود.

دکتر محمد هاشمی شهری با اشاره به اینکه با توجه به نیاز، ۲۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع از این طرح عمرانی به مجموعه درمانی اختصاص دارد ادامه داد: ساختمان شماره۲ بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان دارای هشت طبقه است که بخش‌های درمانی آن شامل اورژانس، بخش‌های بستری جراحی و غیر جراحی، هفت اتاق عمل عمومی، ۲ اتاق عمل جراحی قلب باز و یک اتاق عمل اورژانس (مجموعا ۱۰ اتاق عمل)، بخش آنژیوگرافی، آزمایشگاه، واحدهای تاسیساتی و نگه‌داشت است.

وی با بیان اینکه همچنین به منظور ارائه خدمات به مردم شریف سیستان و بلوچستان مراکز تصویربرداری پیشرفته رادیولوژی، سی تی اسکن، MRI و ماموگرافی در این ساختمان نیز در حال نصب است تاکید کرد: با افتتاح ساختمان شماره۲ بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان زمینه اشتغال افزون‌بر ۷۰۰ نفر در مرکز سیستان و بلوچستان فراهم شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به پیشرفت‌های حوزه بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان گفت: تعداد بیمارستان‌های این استان قبل از انقلاب هشت مورد بود که با عنایت نظام مقدس جمهوری اسلامی هم‌اینک به ۳۲ بیمارستان رسیده است.

وی افزود: همچنین تعداد تخت‌های بیمارستان در سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب ۴۹۵ تخت بوده که هم‌اینک با رشد هفت برابری به سه هزار و ۵۰۰ تخت رسیده است.

هاشمی تاکید کرد: رشد تخت‌های بیمارستان در کشور سه و نیم برابر بوده اما در سیستان و بلوچستان با عنایت دولتمردان ۲ برابر رشد کشوری است.

وی با بیان اینکه هم اینک تعداد تخت‌های فعال این دانشگاه ۲ هزار و ۳۸۱ تخت بوده که یک‌هزار و ۷۶ تخت در دولت تدبیر و امید اضافه شده است تاکید کرد: تعداد خانه‌های بهداشت در سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب ۲۸ خانه بهداشت بود که هم اینک به یک‌هزار خانه بهداشت رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: ضروری است برای رسیدن سیستان و بلوچستان به شاخص‌های کشوری به حوزه بهداشت و درمان جنوب این استان توجه ویژه شود.

بیمارستان ۴۶ تختخوابی سل سیستان هم از آن طرح‌ها بود که با هدف برداشتن باری از دوش بهداشت و درمان منطقه سیستان و افزایش خدمات‌دهی مطلوب به مردم دیروز توسط رییس جمهوری افتتاح شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: این بیمارستان با سه هزار و ۳۰۰ متر مربع گام ارزنده‌ای در رفع مشکل تخت‌های بیمارستان در منطقه سیستان با توجه به بروز مداوم توفان‌های گرو و غبار در طول سال خواهد بود.

هادی میرزایی با اشاره به اینکه این بیمارستان دارای ۴۶ تخت و در سه طبقه به همت خیران سلامت برای بیماران تنفسی در منطقه سیستان احداث شده است تصریح کرد: ضروری است با توجه به کمبود نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان بویژه بیمارستان تازه افتتاح شده تنفسی زابل دستورات لازم برای جذب نیروی انسانی مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی افزود: همچنین پرداخت مطالبات کارکنان بهداشت و درمان و پیمانکاران با رقم ۱۰۰ میلیارد تومان از دیگر ضروریات در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زابل است.

رشد تخت‌های بیمارستانی سیستان ‌و بلوچستان بعد از انقلاب

ارتقاء تاب‌آوری سیستان وبلوچستان در دوران کرونا با توسعه بیمارستان‌ها

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: میزان رشد تخت‌های کشور بعد از انقلاب سه و نیم برابر بوده در حالیکه در استان میزان رشد تخت‌ها تا هفت برابر شده و با این رشد هنوز هم از شاخص متوسط کشوری در برخی نقاط منطقه پایین هستیم که لازم است تلاش مضاعفی توسط مسوولان انجام شود.

احمدعلی موهبتی افزود: اقدامات و خدمات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی را در سیستان و بلوچستان در حوزه سلامت شاهد هستیم.

وی افزود: علاوه‌بر افتتاح این بیمارستان باکیفیت و مطلوب در زاهدان، بیمارستان ۴۶تختخوابی سل امام‌رضا(ع)زابل نیز با دستور رییس جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در ۲هفته گذشته نیز شاهد افتتاح بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ایرانمهر سراوان بودیم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سفر وزیر بهداشت و بعد از آن در نشست جمع‌بندی که در تهران برگزار شد برای تمام شهرستان‌های جدید و بخش‌های مهمی که جمعیت قابل توجهی داشته باشند و فاصله با مرکز شهرستان زیاد است توافق شد بیمارستان محلی ساخته شود.

وی بیان کرد: برای تمام مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی سیستان و بلوچستان که مصوب طرح سطح‌بندی سلامت کشور است تامین اعتبار شده و با سرعت ان شاالله ساخته خواهد شد.

موهبتی تصریح کرد: سه بیمارستان ۵۴۰تختخوابی سیستان وبلوچستان در چابهار، زاهدان و ایرانشهرکه قبلا کلنگ‌زنی شده ولی به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود، عملیات ساختمانی آن‌ها سرعت گرفته و در این بین بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی ایرانشهر پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

وی گفت: امیدواریم با اتمام ساخت و بهره‌برداری این بیمارستان‌ها طی سال‌های آینده به متوسط کشوری برسیم و امیدواریم که حتی از متوسط کشوری نیز عبور کنیم.

بیمارستان‌های سیار و کمک به رفع خلاءها

ارتقاء تاب‌آوری سیستان وبلوچستان در دوران کرونا با توسعه بیمارستان‌هابیمارستان سیار تخصصی نیروی زمینی سپاه در زاهدان

فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این سامانه مجهزترین، چالاک ترین و چابک ترین سامانه سیار در منطقه غرب آسیا و تنها سامانه سیار تخصصی دفاع زیستی با رویکرد کووید ۱۹ در کشور و منطقه بوده و از ویژگی مهم این سامانه این است که می تواند به مدت یک ماه به صورت خود اتکا و خودکافی بدون ارتباط با هیچ جا خدمات به مردم ارائه دهد و می تواند به عنوان یک نقطه اتکا برای مدیریت بحران در حوزه سلامت بخش کووید محسوب شود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد اخوان بیان کرد: این بیمارستان دارای امکانات و بخش‌های مختلف است بخش‌های جراحی، آی سی یو، سی سی یو، سی تی اسکن سیار، ام آر آی سیار، سامانه مخابراتی سیار و سامانه تغذیه سیار، سامانه‌های اکسیژن‌ساز و سامانه‌های پشتیبانی تامین برق اضطراری این سامانه می تواند در صورت نیاز و توسعه و گسترش بیماری در شهر زاهدان به عنوان پشتوانه بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد عمل شود و به مردم خدمات دهد.

وی ادامه داد: ما همراه این بیمارستان سیار؛ ۲بیمارستان سیار تخصصی دیگر را هم در زاهدان به صورت استند بای برقرار کردیم ظرفیت مجموع سه بیمارستان‌های صحرایی ۴۵۰تخت بستری است و اینکه هر کدام از این بیمارستان‌ها با بیش از ۱۰۰نفر نیروی تخصصی به صورت خودکافی حضور پیدا کردند.

سردار اخوان تصریح کرد: از ابتدای آغاز دوران کووید تا کنون ۱۰بیمارستان سیار تخصصی زیستی را در نقاط مختلف کشور که نقاط پرخطر بودند در آن اوایل کرونا در قم و کاشان و بعدها در مهاباد و شهرهای مختلف دیگر در اصفهان ایجاد کردیم و منشا خدمات برجسته در این حوزه شدیم.

وی ادامه داد: بیش از ۲.۵میلیون نفر مراجعه به بیمارستان‌های سیار تخصصی ما انجام شده در این مدت برپایی بیمارستان‌ها و سابقه درخشان بهداری نیروی زمینی سپاه به عنوان متولی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک پشتوانه برای توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و دانش محور در بهداری رزمی در کشور است.

فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بیمارستان سیار تخصصی دفاعی زیستی نیروی زمینی سپاه که به همت رزمندگان جهادگر مرکز بهداری غرب نیروی زمینی سپاه ساخته و راه اندازی شده و حدود ۷۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی در این سازه سیار با همت این رزمندگان جهادگر صورت گرفته در لبه‌های دانش مدیریت بحران و سلامت قرار دارد و آخرین دستاوردهای علمی و فناوری های روز دنیا در آن به کار گرفته شده این بیمارستان توانایی ارتباط پزشکی از راه دور دارد.

بیمارستان سیار احسان ستاد اجرایی فرمان امام در زاهدان

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) سیستان و بلوچستان گفت: بیمارستان سیار احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ۲۷ تخت ظرفیت دارد.

علیرضا راشکی ادامه داد: این بیمارستان با ظرفیت ۲۰۰ نفر درمان سرپایی در روز برای کمک به حل مشکل کمبود تخت در بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب(ع) و به منظور ارتقای خدمات درمانی به مردم افتتاح شده است.

ارتش و افتتاح ۲ بیمارستان تخصصی تنفسی در خاش و زاهدان بعد از اینکه نخستین بیمارستان مجهز و دائمی تنفسی ارتش روز ۲۳ تیرماه گذشته در زاهدان افتتاح شد دومین بیمارستان دائمی و مجهز تنفسی ارتش که با سازه‌های سبک ساخته شده نیز چند روز پیش در خاش به بهره‌برداری رسید.

فرمانده دانشکده هوانیروز ارتش گفت: ارتش و نیروی زمینی با حفظ ارتقای توان رزمی و وظیفه ذاتی دفاع از حدود و مرزهای پهناور اسلامی در زمان صلح یک وظیفه‌ای را رهبر معظم انقلاب بر عهده‌اش گذاشته و آن محرومیت‌زدایی بوده که فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اکنون در اینجا عهده‌دار این مسوولیت است.

سرهنگ خلبان ولی رحمانی افزود: به دست فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران چهارمین بیمارستان تخصصی تنفسی سیار در سیستان وبلوچستان و دومین بیمارستان تنفسی در خاش راه‌اندازی شد بیمارستانی که ساخت آن در روز یکشنبه شروع شده و همه مجموعه از کارکنان آن تا فرماندهی شبانه‌روز از آن روز تا زمان افتتاح بیدار بوده و حتی مردم این منطقه نیز در ساخت آن تلاش کردند.
فرمانده دانشکده هوانیروز ارتش بیان کرد: تمام تجهیزات و امکاناتی که در بیمارستان تخصصی تنفسی خاش می‌بینید از عصر روز یکشنبه هفته آینده از استان‌های دیگر آمده و در اینجا مستقر و از همان روز عملیات اجرایی آغاز شده است. این بیمارستان یک بیمارستان ۶۰ تختخوابه بوده و قابلیت افزایش تا ۱۰۰ تخت خواب را نیز دارد.

وی تصریح کرد: بیمارستان تخصصی تنفسی خاش از لحظه افتتاح قابل بهره‌برداری است و می‌تواند بیماران را پذیرش کند این بیمارستان دارای دستگاه اکسیژن‌ساز، اتاق احیا و مانیتورینگ و همه آنچه که باید در بخش بیمارستانی مورد استفاده قرار گیرد است.

سرهنگ رحمانی گفت: همه تجهیزات بیمارستان تخصصی تنفسی خاش نو و جدید هستند و برای نخستین بار به این شهرستان اهدا شده است.

درگیری جهانی با ویروس کرونا منجر به افزایش بیشمار مراجعان بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده است که در صورت عدم آمادگی فضای فیزیکی و کارکنان بیمارستان‌ها، خسارات جبران‌ناپذیری را به بدنه سیستم درمانی و جامعه القا خواهد کرد از اینرو توسعه و تکمیل بیمارستان‌ها از سوی دولت اقدامی پیشگیرانه از وقوع اتفاقات سخت در آینده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان