شمار مبتلایان بستری کرونا در استان اردبیل به 508 نفر افزایش یافت


شمار مبتلایان بستری کرونا در استان اردبیل به 508 نفر افزایش یافت

اردبیل- ایرنا- وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.19 در استان اردبیل که از دو هفته قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان به 508 نفر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل روز یکشنبه اعلام کرد که در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا، شمار مبتلایان جدید در این استان نیز به ۱۰۸ نفر افزایش یافته است.

این آمارها نشان می‎‌دهد که شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در استان اردبیل نسبت به یک ماه قبل بیش از پنج برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با ابراز نگرانی از افزایش شمار مبتلایان اعلام کرد: در شبانه‌روز با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۹۰ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره شدت افزایش مبتلایان کرونا در سطح استان ادامه داد: به علت افزایش شمار مراجعان، بیمارستان امام رضا(ع) و سبلان اردبیل نیز به مراکز بستری مبتلایان کرونا اضافه شد.

وی همچنین از ترخیص ۸۶ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و گفت: با ثبت رکوردی جدید، افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۱۰۴ نفر، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: موارد ابتلای جدید در استان مربوط به سویه دلتای ویروس کرونا بوده و شیوع این ویروس در استان روز به روز بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

دکتر حبیب‌زاده با بیان این که سرعت سرایت پذیری این نوع ویروس، بیشتر بوده و می‌تواند تمام اعضای خانواده را به سرعت درگیر کند، افزود: علائم این نوع ویروس شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎کند.

وی اضافه کرد: افرادی که حتی علائم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریعتر مهار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهرستان‌های اردبیل، خلخال، مشکین‌شهر و گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری هر نوع مراسم در فضای سربسته و مسقف و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

دکتر حبیب‌زاده همچنین افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به شکسته شدن رکورد تزریق واکسن کرونا در این استان گفت: روز گذشته ۹ هزار و ۲۳۰ دُز واکسن کرونا به شهروندان استان اردبیل تزریق شد.

وی اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۱۷۱ هزار و ۶۷۳ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

دکتر حبیب‌زاده افزود: تاکنون ۱۳۱ هزار و ۳۹۹ دُز واکسن نوبت اول و ۴۰ هزار و ۲۷۴ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در این استان گفت: امیدواریم با همدلی و همراهی مردم در اسرع وقت واکسیناسیون افراد بالای ۵۵ سال انجام شده و از هفته آینده، افراد ۵۰ الی ۵۵ سال وارد لیست واکسیناسیون شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا