بیداد بی‌آبی در سرزمینِ هزارچشمه


استان چهارمحال و بختیاری را به‌عنوان سرزمین چشمه‌های جوشان و رودهای خروشان می‌شناسند و به آن لقب «هزارچشمه» داده‌اند؛ اما این روزها بی‌آبی در این استان بیداد می‌کند.



استان چهارمحال و بختیاری به‌عنوان دیار چشمه‌های جوشان و رودهای خروشان معروف است و به آن لقب سرزمین آب و آیینه و آفتاب داده‌اند، اما این روزها حال سرچشمه خوب نیست و از سرزمین آب و آیینه و آفتاب فقط تابش بی‌رحمانه آفتابش باقی‌مانده است. از یک‌سو اثرات ناشی از گرمایش جهانی و از طرف دیگر انتقال مطالعه نشده آب، تغییر اقلیم متأثر از احداث سدها، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در قالب طرح‌های توسعه کشاورزی و در یک‌کلام مدیریت نکردن منابع آب موجب شده است که بسیاری از رودها و چشمه‌ها در استان چهارمحال و بختیاری خشک شوند.

در حال حاضر بسیاری از شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری، حتی برای تأمین آب شرب نیز با چالش‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کشاورزی و دامداری مردمان این مناطق از بین رفته است. تنها در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری ۳۳ روستا با تنش آبی جدی روبرو هستند و بنا بر آمار اداره آب و فاضلاب این شهرستان، روزانه ۳۱۲ هزار لیتر آب از طریق تانکر برای مصرف شرب سکنه این روستاها با انتقال پیدا می‌کند. کاهش قابل‌توجه نزولات جوی و خشک‌سالی سبب شده که هرچند روز یک‌بار خبر خشک شدن یکی دیگر از چاه‌های تأمین آب شرب به گوش برسد و بحران آب را در این منطقه جدی‌تر از قبل کند. اداره آب و فاضلاب شهرستان لردگان برای تأمین آب شرب مناطقی که دچار تنش آبی شده‌اند مجبور به حفر چاه‌های جدید، خرید آب از چاه‌های بالادست و… شده است اما با توجه به ادامه روند خشک‌سالی‌ها و توصیه به استفاده حداکثری از منابع آب سطحی و پرهیز از برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی، این اداره اجرایی شدن هرچه سریع‌تر طرح‌های انتقال آب دارای مجوز از منابع سطحی منطقه را خواستار شده است. شهرستان لردگان ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت استان را در خود جای‌داده است که بخش عمده این جمعیت در ۲۸۵ روستای این شهرستان ساکن هستند. این شهرستان با استان خوزستان هم‌مرز بوده و به لحاظ آب و هوایی گرم‌ترین شهرستان استان چهارمحال و بختیاری نیز محسوب می‌شود. تصاویر این گزارش از روند آب‌رسانی و بررسی اثرات سوء ناشی از خشک‌سالی در شهرستان لردگان، خانمیرزا و بروجن تهیه‌شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید