حمام گرده میمه


حمام گرده میمه ، با قدمت دوران صفویه، یکی از آثار تاریخی شهر میمه است که به موزه مردم‌ شناسی تبدیل شده است. این حمام که فضایی حدود سیصد متر مربع را در مجاورت مسجد جامع به خود اختصاص داده با شماره 14195 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.حمام‌ ها از […]

حمام گرده میمه ، با قدمت دوران صفویه، یکی از آثار تاریخی شهر میمه است که به موزه مردم‌ شناسی تبدیل شده است. این حمام که فضایی حدود سیصد متر مربع را در مجاورت مسجد جامع به خود اختصاص داده با شماره ۱۴۱۹۵ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.حمام‌ ها از آغاز در بین فضاهای معماری شهری از اهمیت زیادی برخوردار بوده‌ اند و تقریباً از مهم‌ ترین بناهای شهری پس از مسجد و مدرسه محسوب می‌ شدند. عوامل متعددی در شکل گیری فضاها و بخش ‌های حمام نقش داشتند که مهمترین آنرا می‌ توان تنظیم دما، رطوبت، مسیر دسترسی و قرارگیری در داخل یک بافت شهری و آبهای روان و ایجاد راه ‌های خروجی برای فاضلاب دانست.

حمام گرده میمه

حمام میمه نیز که فضایی معادل سیصد متر مربع را در مجاورت مسجد جامع به خود اختصاص داده بنایی است از دوران صفویه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سالهای اخیر سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با همکاری شهرداری میمه اقدام به مرمت و بازسازی آن نموده تا به موزه و کلاسهای آموزش صنایع دستی و هنرهای سنتی تبدیل شود. این بنا همانند دیگر حمام های قدیمی دارای سه بخش سربینه (رختکن)، میاندری (فضای بین سربینه و گرمینه) و گرمینه (گرمخانه) است. حمام میمه برخلاف دیگر حمام های تاریخی شهرستان، حمام کوچک یا مردانه نداشته و به صورت زمان بندی (عصر و غروب) مورد استفاده مردان قرار می گرفت. سربینه حمام میمه باشکل چهارضلعی و سقف گنبدی آن روی چهارستون قطور استوار است. میاندر، راهروی ارتباطی گرمخانه و سربینه است که برای حفظ حرارت داخل گرمخانه به بیرون درنظرگرفته شده و گرمخانه یا صحن حمام دارای مقطع مربعی شکل با ستونهای قطور در امتداد ستونهای سربینه است. این حمام دارای سقف های گنبدی شکل است و از ستونهای نسبتا بلندی ساخته شده است. مصالح به کاررفته در حمام گرده میمه، آجر و آهک است.

حمام گرده میمه

موزه حمام گرده

حمام گرد میمه در سال ۱۳۸۶ با همکاری شهرداری میمه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به موزه تبدیل شد. موزه میمه از لحاظ طبقه بندی موزه ها از نوع مردم شناسی می باشد. که هدف اصلی آن معرفی فرهنگ بومی وآداب ورسوم و سنن، حرفه و پیشه و شغل مردم منطقه در زمان قدیم بوده است. این موزه از بخشهای مختلفی نظیر ورودی، اطلاعات و بلیت فروشی، اتاق معرفی و انجمن ‌های مردم نهاد، تالار نمایش مشاغل، تالار نمایش اشیاء، اتاق کشاورزی طراحی شده است که تمامی آثار این موزه توسط مردم میمه اهداء شده است. موزه مردم شناسی حمام میمه با پیشینه حدود ۴۰۰ سال تأسیس و راه اندازی شد و حدود ۶۰۰ شیء قدیمی و تاریخی در این موزه نگهداری می شود. ابزار قدیمی ‌که در ساخت خانه‌ ها مورد استفاده بود، ابزار قدیمی ‌کشاورزی مردم میمه، کرسی، کلک، خمره، صندوق و یخدان ‌های قدیمی، گاو آهن، وسایل پخت نان و کمچه و انواع وسایل زندگی دوران گذشته در منطقه میمه و شهرهای اطراف آن در همین موزه نگهداری می‌ شوند.

حمام گرده میمه

نحوه دسترسی

حمام گرده در خیابان فرهنگ روبروی مسجد جامع میمه واقع شده است.

حمام گرده میمه

حمام گرده میمه

حمام گرده میمه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟