فرهنگ و اقتصاد عوامل موثر در رشد جمعیت است


فرهنگ و اقتصاد عوامل موثر در رشد جمعیت است

کرمانشاه- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه رشد جمعیت نیاز به فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها دارد، از اقتصاد و فرهنگ به عنوان 2 عامل موثر در این زمینه نام برد و گفت: بدون رفع مشکلات اقتصادی امکان باروری کم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر «محمودرضا مرادی» روز یکشنبه در جلسه کارگروه فرزندآوری و رشد جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: وضعیت کاهش رشد جمعیت و کهولت سن در دنیا به یک معضل تبدیل شده است و کشور ما نیز به سمت سالخوردگی پیش می رود.

وی اضافه کرد: افراد سالخورده نیاز به مراقبت دارند و افزایش میزان سالخوردگی جمعیت در کشور ممکن است مشکل ساز شود.

مرادی گفت: خانواده هایی که علاقه‌مند به بچه دار شدن هستند و با مشکلات ناباروری و هزینه های بالای درمان مواجه می باشند؛ خوشبختانه اکنون خدمات ناباروری مشمول بیمه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: باید بیش از اینکه بر فرزندآوری تاکید شود شرایط را فراهم کنیم و با اهدا بسته های تشویقی به خانواده ها آنها را تا ترغیب نماییم.

وی همچنین گفت: با فراهم ساختن شرایط اقتصادی مناسب برای ازدواج جوان ها، باید میزان ازدواج و رشد جمعیت را در کشور افزایش دهیم.

مرادی تصریح کرد: ارایه تسهیلات فرزند آوری به خانواده ها و کمک خیرین در راستای رشد جمعیت، از راهکارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین هزینه های درمان ناباروری بالاست و حمایت خیرین در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.

مشاور رییس دانشگاه و مسوول دفتر امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز گفت: این نشست در راستای برنامه صیانت از جمعیت ابلاغی توسط وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و به منظور جلب مشارکت تمامی ذینفعان و گروه‌های شاخص در جهت رشد جمعیت برگزار شده است.

دکتر «پرستو عباسپور» افزود: برنامه عملیاتی ویژه ای توسط اعضای کارگروه در راستای صیانت از جمعیت تدوین شده است و فعالیت های کارگروه بر مبنای آن پیش می رود.

وی اظهار داشت: انجام فعالیت‌های پژوهشی در راستای شناسایی علل و عوامل موثر بر وضعیت موجود، تسهیل شرایط ازدواج برای دانشجویان، ارتقا کیفیت خدمات به دانشجویان متاهل، راه اندازی و تقویت سمن های خیریه برای فعالیت در این راستا، تقویت مراکز درمان ناباروری، برگزاری جلسات آموزشی و آگاه سازی مخاطبین در خصوص مشکل کاهش رشد جمعیت از جمله مصوبات این جلسه بود.

بنابه گفته مدیرکل ثبت احوال کرمانشاه، سالانه با ۲ تا سه هزار مورد کاهش ولادت روبرو هستیم و از سوی دیگر نزدیک به پنج تا هفت درصد افزایش آمار مرگ و میر بر جمعیت استان ما سایه افکنده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر: تشییع پیکر مرحوم «پرویز داوودی»، معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد