بیت کوین چیست؟ / قیمت، استخراج، کیف پول و آخرین اخبار


بیت کوین چیست؟ / قیمت، استخراج، کیف پول و آخرین اخبار

بیتکوین محبوب‌ترین و ارزشمندترین رمزارز بازار است. در این یادداشت هر آنچه در خصوص این رمزارز باید بدانید را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، برای بسیاری از افراد، بیت‌کوین رمزارز است. از آنها بپرسید بیت‌کوین چیست؟ و شما احتمالا پاسخ صحیح را دریافت نخواهید کرد؛ اما آنها دست کم اسم بیت‌کوین به گوششان خورده است.

این موضوع چندان شگفت آور نیست، چرا که اگرچه بیت‌کوین فراتر از یک رمزارز است، اولین رمزارز ایجاد شده بوده است و با فاصله نسبتا زیاد مشهورترین و ارزشمندترین آنها باقی می‌ماند.

پس از چند سال رشد تدریجی و البته متلاطم، بیت‌کوین در اواخر سال 2017 به نقطه انفجاری رسید؛ زمانی که قیمتش به بیش از 19000 دلار به ازای هر سکه اوج گرفت... و سپس به سرعت فرود آمد. حبابِ بیت‌کوین منفجر شد و بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که موجی بوده که دیگر هرگز پیش نخواهد آمد.

اما بیت‌کوین در پشت صحنه باقی ماند و به تدریج به عنوان بازار گسترده‌تری از رمزارزهای مشابه و خدمات مالی مرتبط ظهور کرد. در میان عدم قطعیت اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا، قیمت بیت‌کوین یک بار دیگر اوج گرفت- و این بار، در حفظ این قیمت بهتر عمل کرد.

در همین اثنا، تکنولوژی پشتیبان بیت‌کوین، موسوم به بلاک‌چین، تبدیل به رمزواژه جدید صنایع تکنولوژی و مالی شد. شرکت‌ها در تکاپو بودند تا نوعی از تکنولوژی اتخاذ کنند که سیستم‌های کلاسیک را بازنگری کرده و سیستم‌های جدیدی ابداع کند، در حالی که سرمایه گذاران در تلاش برای رسیدن به امر بزرگ دیگری هستند.

تمام این مسائل بیت‌کوین را نمایه‌ای جذاب ساخت که هرگز مانند آن را تجربه نکرده بود- و بسیاری از سرمایه گذاران بالقوه را جذب خود کرد که در یکی دو سال گذشته کسی در رویا هم نمی‌دید که به فکر خرید رمزارز بیفتند.

اگر توضیحات بالا توصیفی از شماست، مراقب باشید. اگرچه بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای برتر دستاوردهای درخشانی در ماه‌های اخیر از نظر ارزشی داشته‌اند، بازار بسیار بی ثبات باقی خواهد ماند. سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین برای سرگرمی نیست و ما اینجا قصد نداریم به شما بگوییم که در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید یا خیر.

در عوض، این یادداشت راهنمایی برای فهم بهتر بیت‌کوین است، هم منافع و هم ریسک‌های آن.

آخرین خبرهای بیت‌کوین

کارشناس بیت‌کوین نیکولاس پانیگیرتزوگلو هشدار داده است که رمزارز ممکن است بیش از این سقوط کند. بیت‌کوین ممکن است به زودی از طریق مشارکت میان NYDIG و شرکت خدمات بانکداری فیدِلیتی برای خرید از چندصد بانک آمریکا در دسترس باشد.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین ارز صرفا دیجیتالِ غیرمتمرکز است. به جای نهاد پولی متمرکزی مانند بانک، یک شبکه کامپیوتری همتا به همتا تراکنش‌های بیت‌کوین را رصد می‌کند و بیت‌کوین‌های بیشتر را از طریق فرآیندی که آن را استخراج می‌نامند، می‌سازد.

کاربران بیت‌کوین و تراکنش‌های آنها ناشناسند؛ هیچ نرخ تبادل بین‌المللی ندارند و هیچ نیازی به واسطه برای جمع آوری کارمزد نیست.

بیت‌کوین در سال 2009 و در بحبوحه بحران مالی جهانی ایجاد شد. ایجاد بیت‌کوین اندکی پس از پستِ مقاله توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو انجام گرفت که در آن ایده ارز دیجیتال غیرمتمرکز آزاد از هرگونه دخالت دولتی و نهادهای مالی مطرح شد.

ناکاموتو سیستم دفترداری آنلاین برای ثبت و رصد تراکنش‌ها ایجاد و اولین بیت‌کوین‌ها را استخراج کرد. نرم افزاری که برای ایجاد، رصد و تبادل بیت‌کوین استفاده می‌شود منبع باز است، بنابراین استفاده از آن رایگان است.

قیمت بیت‌کوین: ارزش فعلی بیت‌کوین چقدر است؟

تا زمان نوشتن این متن، قیمت یک بیت‌کوین تقریبا 29834 دلار است. شما می‌توانید قیمت بازار فعلی را در پلتفرم tradingview مشاهده کنید.

زمانی که بیت‌کوین برای اولین بار در سال 2009 منتشر شد، یک BTC چندان ارزشی نداشت: یک دلار آمریکا می‌توانست بیش از 1300 عدد از آن را خریداری کند. در آوریل 2013، گمانه زنی‌های بین المللی قیمت یک بیت‌کوین را تا 260 دلار رساند، اگرچه بی ثباتی مشهور سکه سرش را به باد داد، و قیمت در اواخر همان ماه به 50 دلار سقوط کرد.

جنبش دوباره و به تدریج از سر گرفته شد، زمانی که در طول سال 2015 قیمت میان 200 تا 400 دلار در نوسان افتاد پیش از رشدِ پس از اواسط 2016. در طول 18 ماه به سرعت افزایش پیدا کرد و در اواسط دسامبر 2017 در میان خیل عظیمی از توجهات به 19000 دلار رسید.

قیمت بیت‌کوین پس از آن سریعا سقوط کرد، چرا که بازار آماده پشتیبانی از چنین قیمت‌های سرکشانه‌ای نبود. اما این موضوع دیری نپایید، مشتاقان بیت‌کوین رویاهای خود را به امید رسیدن مجدد ارزش سکه‌های دیجیتال به ارزش فوق العاده‌شان حفظ کردند و بازار رمزارز گسترده‌تری رشد کرد.

بیت کوین چیست؟ / قیمت، استخراج، کیف پول و آخرین اخبار

سرانجام در میان پاندمی کرونای 2020، تقاضا برای بیت‌کوین یک بار دیگر اوج گرفت. قیمت به سرعت در ماه‌های واپسین سال بالا رفت، و تقریبا 30 هزار دلار را تجربه کرد. و سپس در اوایل 2021 پرواز کرد و به نقطه انفجاری 64800 در آوریل 2021 رسید.

با این وجود، ارزش آن به صورت چشمگیری پس از آشکار شدن برخی تاثیرات منفی زیست محیطی استخراج سکه‌ها، اعمال قوانین توسط چین و ... سقوط کرد. قیمت به حدود 32500 دلار در اواخر ماه می‌رسید و از آن زمان از رکورد دست یافته خود 50 درصد سقوط کرد و در حال حاضر ارزش آن به زیر ۳۰ هزار دلار رسیده است و برابر است با 29834 دلار.

نوسانات قیمتی ثابتِ بیت‌کوین تا حدی به دلیل حجم محدود 21 میلیونی بیت‌کوین‌های موجود و ارزش درک شده آن توسط بازار است.

چگونه بیت‌کوین بخرید؟

هر کسی می‌تواند بیت‌کوین بخرد- اگرچه همانطور که ذکر شد، باید هوشیار باشید. بسیاری از افراد آن را در درگاه‌های تبادلی مانند کوین بیس و بایننس خریداری می‌کنند که سکه‌های شما را در حسابتان بر روی سرویس نگه می‌دارد؛ شما همچنین می‌توانید پس اندازتان را به یک کیف پول خارجی منتقل کنید.

اگر می‌خواهید بیت‌کوین و پس اندازهای رمزارزی خود را کنترل کنید، بنابراین نیازمند راه اندازی یک کیف پول بیت‌کوین معمولا بر روی کامپیوتر یا گوشی موبایل هستید. برخی از خدمات کیف پولی محبوب Trust Wallet، Mycelium و Electrum هستند.

اغلب خدمات کیف پول شما را در فرآیند راه اندازی کیف پول راهنمایی می‌کنند البته باید دقت کنید که در این سایت‌ها ایران تحریم است و شما باید با هویت غیر ایرانی از این سرویس‌ها استفاده کنید. در اینجا به نکات بیشتری در این خصوص اشاره می‌شود.

درگاه‌های تبادلی متمرکز مانند کوین بیس و بایننس اطلاعات شخصی شما برای ثبت حسابتان را درخواست کرده و در این صورت شما قادر به خرید بیت‌کوین خواهید بود و هویت شما را با استفاده از یک گواهینامه رانندگی، پاسپورت و موارد مشابه تایید می‌کنند.

شما همچنین نیازمند به اشتراک گذاری اطلاعات حساب بانکی خود خواهید بود. توجه داشته باشید که بسیاری از منتشرکنندگان کارت‌های اعتباری در آمریکا و انگلیس به شما اجازه استفاده از کارت اعتباری برای خرید رمزارز را نمی‌دهند و همچنین شما می‌توانید بیت‌کوین را از سایت‌هایی که در داخل کشور فعال هستند خریداری کنید.

بیت کوین چیست؟ / قیمت، استخراج، کیف پول و آخرین اخبار

شایان ذکر است که شما نیازی به خرید یا تراکنش یک بیت‌کوین کامل ندارید و این موضوع با توجه به قیمت بالا و فزاینده بیت‌کوین و همچنین حجم محدود بیت‌کوین‌هایی که تاکنون استخراج شده است بسیار مهم است.

100 میلیون ساتوشی (یا سات) در یک بیت‌کوین کامل موجود است و تراکنش‌های کم ارزش‌تر گاها تحت واحد ساتوشی انجام می‌شوند. همچنین امکان خرید 20 دلار از یک بیت‌کوین در یک تبادل وجود دارد که به معنی داشتن کسر بسیار کوچکی از یک بیت‌کوین کامل در کیف پولتان است.

آیا بیت‌کوین یک حباب است؟

بیت‌کوین یک فرصت سرمایه گذاری عالی به نظر می‌رسد اما حبابش یک بار قبلا ترکیده و ممکن است دوباره بترکد. مدافعان آن، بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را آینده ارز و تجارت می‌دانند و در صدد افزایش علاقمندی عمومی به بیت‌کوین هستند – و پذیرش تدریجی آن توسط شرکت‌های مالی برجسته- شاهدی بر اجتناب ناپذیر بودن استفاده از بیت‌کوین است.

با این وجود، بسیاری از سرمایه گذاران بر این باورند که بیت‌کوین همچنان کمیت ناشناخته‌ایست. نرخ‌های تبادلی آن بسیار بی ثبات است و ما نمی‌دانیم که یک سقوط یک روزه ممکن است به یک شکست دائمی تبدیل شود یا خیر.. در حالی که قیمت به طرز چشمگیری تا میانه سال 2021 افزایش داشته است، اما سقوط شدیدی را نیز تا حد نصف، در یک ماه پس از ثبت بالاترین رکوردش تجربه کرده است.

سرمایه گذاری بیت‌کوین بنابراین یک ریسک است. اگر شما با وعده‌های بی حساب افراد پولدار به این سمت کشیده شده‌اید دوباره در خصوص آن فکر کنید. هیچ تضمینی در خصوص آن وجود ندارد.

استخراج بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین را می‌توان با استفاده از پول واقعی خریداری کرد، اما همچنین می‌توان آنها را خلق و یا استخراج کرد. کاربران بیت‌کوین را با داشتن کامپیوترهایی که الگوریتم‌های دشوار ریاضی را حل کند به طوری که به تایید ایجاد بیت‌کوین‌های جدید در بلاک‌چین کمک کند، ایجاد می‌کنند و دفتر کل رمزداری که تمامی فعالیت‌های بیت‌کوین را رصد و انتقال بیت‌کوین را بین کاربران ثبت می‌کنند. الگوریتم‌ها به مرور زمان پیشرفت کرده و دشوارتر می‌شوند.

عملگرهای گره‌های بلاک‌چین تمامی تراکنش‌ها را پیگیری و تراکنش‌های جدید را در شبکه میزبان منتشر می‌کنند که به صورت پله‌ای به بلاک‌چین افزوده می‌شود. کامپیوترهایی که در شبکه مشارکت می‌کنند، ارتباط برقرار کرده و بر سر به روزرسانی‌های بلاک‌چین توافق می‌کنند.

حدودا هر ده دقیقه، یک استخراج‌گر که به روزرسانی‌های بلاک‌چینش تایید و در یک بلوک بسته بندی شده 6.25 بیت‌کوین کسب می‌کند. زمانی که بیت‌کوین برای اولین بار به وجود آمد، پاداش 50 بیت‌کوین بود، اما میزان پاداش با ثبت هر 210 هزار بلاک نصف می‌شود، معادل حدود چهار سال. آخرین نصف شدن به می 2020 برمی‌گردد.

کل تعداد بیت‌کوین‌هایی که می‌تواند استخراج شود 21 میلیون است. سرمایه بازار، افراد را از ریخت و پاش در بازار و بی ارزش کردن بیت‌کوین در یک چرخه منع می‌کند.

مطابق سایت Blockchain.com که به روزرسانی‌های دائمی را در خصوص بیت‌کوین ارائه می‌دهد، بیش از 18.7 میلیون سکه تا زمان نوشتن این متن پا به عرصه وجود گذاشته است، یا 89 درصد کل سکه‌های ممکن. بر اساس فعالیت شبکه‌ای برنامه ریزی شده، انتظار می‌رود آخرین بیت‌کوین در سال 2040 استخراج شود.

برخی استخراج کنندگان زنجیره‌هایی از کارت گرافیک‌های آخرین مدل که معمولا برای بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شود را تعبیه می‌کنند، اما شاید موفق‌ترین شیوه فعلی استفاده از مدار مجتمع‌های با کاربرد خاص (ASIC) است که اصطلاحی عمومی برای تراشه کامپیوتری است که با هدف خاصی طراحی شده است. (سیستمِ بر روی تراشه در گوشی هوشمند شما نوع دیگری از ASIC است.)

بیت کوین چیست؟ / قیمت، استخراج، کیف پول و آخرین اخبار

تصویری از استخراج کننده‌های بیت‌کوین از سایت bitcoin.com

هر استخراج کننده ASIC با کارایی، قدرتش و قیمت به ازای هر محاسبه سنجیده می‌شود. استخراج کننده‌های ASIC معمولا به ازای هر واحد هزاران دلار هزینه دارند و با استخراج توسط مزرعه‌ها به سرعت بالا می‌روند. مدل‌های بالاتر، بیت‌کوین‌ها را سریع‌تر ایجاد می‌کنند.

استفاده انرژی معضل بزرگی در استخراج بیت‌کوین گشته است. مطابق با وبسایت رمزرازی Digiconomist، برق مصرفی توسط دستگاه‌های استخراج جهانی بیت‌کوین معادل تولید کربن کشور لیبی است.

تا زمانی که سخت افزار استخراج بیت‌کوین داشته باشید، احتمالا کارآترین راه پیوستن به یک استخر استخراج بیت‌کوین (Bitcoin mining pool) است که در آن گروهی برای حل یک بلوک با هم کار می‌کنند.

شما می‌توانید به تنهایی کار کنید اما زمان‌بر خواهد بود و پاداش کمتری نیز خواهد داشت. برای اینکه بیت‌کوین برنده شوید، استخراج کنندگان باید بتوانند قادر به تایید 1 مگابایت از تراکنش‌ها باشند و اولین نفری باشند که یک عدد 64 رقمی در مبنای 16 را محاسبه می‌کند. کار کردن در یک استخر امکان دریافت پاداش را افزایش می‌دهد، حتی اگر بین همه تقسیم شود.

برای مبتدیان یا آنهایی که استخراج را به چشم سرگرمی می‌نگرند، ممکن است استخراج دیگر رمزارزهایی که نیازمندی‌های سخت افزاری پایین‌تری نسبت به بیت‌کوین دارند مناسب‌تر باشد.

چه چیزی با بیت‌کوین می‌توانید بخرید؟

خرج کردن بیت‌کوین به راحتی خریدن آن نیست، اما ما استفاده گسترده‌ای از آن در طول سالیان دیده‌ایم. اغلب، دارندگان بیت‌کوین نمی‌خواهند که BTC خود را خرج کنند و توجیه‌شان ارزش درک شده بالقوه آن در آینده است، اما برخی افراد ماجراجو که می‌خواهند سبک زندگی رمزارزی را کاملا تجربه کنند و از ارز حاکم اجتناب کنند تمام هم و غم خود را برای خرج کردنِ صِرفِ رمزارز به کار برده‌اند. برخی شرکت‌ها مانند خرده فروش‌های آنلاینِ آوراستاک و سایت مسافرتیِ اکسپِدیا، بیت‌کوین را مستقیما می‌پذیرند.

شما حتی می‌توانید با بیت‌کوین از طریق Aviatrade جت شخصی بخرید. تعداد خرده فروش‌هایی که پذیرای بیت‌کوین هستند به لطف پِی پال گسترش یافته است که در حال حاضر کاربران آمریکایی را مجاز به مصرف رمزارز در شرکای خرده فروشی در سراسر جهان می‌کند.

یک مورد که در حال حاضر نمی‌توانید با بیت‌کوین بخرید ماشین الکتریکی تسلاست. شما می‌توانستید این کار را در اوایل 2021 انجام دهید، اما در ماه می، شرکتِ تحت فرمان ایلان ماسک تغییر مسیر داد و بیان کرد که تاثیرات زیست محیطی استخراج بیت‌کوین منجر به این تصمیم شده است.

تسلا، که 1.5 میلیارد دلار بیت‌کوین خریده بود تا در ترازنامه‌اش در اوایل 2021 نگاه دارد، می‌گوید که تراکنش بیت‌کوین را زمانی که استخراج کنندگان بیشتری به منابع انرژی تجدیدپذیر روی بیاورند ادامه خواهد.

آیا استفاده از بیت‌کوین قانونی است؟

بیت‌کوین‌ها توسط هیچ دولتی نظارت نمی‌شوند که سوالات در خصوص مشروعیت آنها را مطرح می‌کند.

در آمریکا، استفاده از بیت‌کوین قانونی است چرا که رمزارز فیزیکی مانند دلار نیست. جایی که ارزی در شکل فیزیکی باشد، مانند دلار نقره‌ای، ایجاد کنندگان برای ساخت، پردازش و فروش ارز خود مجرم شناخته می‌شوند. بیت‌کوین‌ها قانونی هستند اما در کانادا و مکزیک نظارت می‌شوند و در بیشتر اروپا و همچنین نیوزیلند و استرالیا قانونی است.

در چین، برای شهروندان خصوصی نگهداری بیت‌کوین قانونی است، اما از سال 2014 برای شرکت‌های مالی منع قانونی دارد. تبادلات بیت‌کوینی در 2017 ممنوع شد و ارز داخلی چین، یوآن یا رِن‌مین‌بی، نمی‌تواند برای افزوردن یا برداشتن نقدینگی از حساب‌های بیت‌کوین استفاده شود. در فوریه 2018، چین اعلام کرد که دسترسی به تبادلات خارجی بیت‌کوین از داخل کشور را ممنوع می‌کند.

قانون گذاران چینی ذره بین خود را بر روی بیت‌کوین از آن زمان ریزتر کرده‌اند و در می 2021 بانک‌ها و دیگر نهادهای مالی را از ارائه خدمات مرتبط با رمزارز محروم کردند. در نتیجه، برخی شرکت‌ها اعلام کردند که قصد توقف استخراج رمزارز در کشور و همچنین توقف فروش دکل‌های استخراج به مصرف کنندگان را دارند.

بیت کوین چیست؟ / قیمت، استخراج، کیف پول و آخرین اخبار

گمانه زنی‌هایی تاکنون در 2021 مطرح است که هند ممکن است رمزارزها را در 2021 ممنوع کند، به خصوص که یک مقام ارشد دولتی به رویترز گفته است که برنامه پیشنهادی کشور، استخراج کنندگان و تجار را جریمه می‌کند. گزارش شده است که هند در حال بررسی رونمایی ارز دیجیتال ملی خود در عوض بیت‌کوین است.

مطابق با سایت SpendMeNot، بیت‌کوین در حال حاضر در چند کشور در جهان صریحا غیرقانونی اعلام شده است از جمله بولیوی، مقدونیه شمالی، الجزایر، مصر و مراکش.

استفاده از بیت‌کوین ناشناس است؟

استفاده از بیت‌کوین 100 درصد ناشناس نیست، در عوض هویت کاذب ایجاد می‌کند، چرا که کاربران هر نامی که دلشان بخواهد برای خود انتخاب می‌کنند. اما به دلیل طبیعتِ شفاف و ثابتِ سیستم حسابداری بلاک‌چین، تمامی تراکنش‌های بیت‌کوین عمومی‌اند و همه می‌توانند ببینند چقدر بیت‌کوین در یک کیف پول وجود دارد.

ATMهای بیت‌کوین که وجوه نقد را به بیت‌کوین و برعکس تبدیل می‌کنند، امکان ناشناسی اضافه‌تری دارد. شما می‌توانید همچنین از چند کیف پول یا ترکیبی از خدمات بیت‌کوین استفاده کنید تا رد کاغذ دیجیتال را مبهم کنید و چند اقدام دیگر برای پنهان کردن هویت نیز وجود دارد. اما در انتها، هیچ چیز مصون از خطا نیست. شرکت‌های تحلیلی و خدماتی وجود دارند که به منظور لینک کردن کیف پول‌های بیت‌کوین به مجرمین به وجود آمده‌اند و آژانس‌های دولتی به استفاده از چنین خدمات و ابزارهایی روی آورده‌اند.

بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌چین دفتر کل دیجیتال توزیع شده‌ایست که تمامی تراکنش‌های بیت‌کوین را مستند می‌کند و نوآوری تکنولوژیکی اصلیِ ایجاد کننده بیت‌کوین ساتوشی ناکاموتو محسوب می‌شود. بلاک‌چین تنها جاییست که بیتکوین‌ها وجود دارند. چند بار در هر ساعت، بسته‌های جدید تراکنش بیت‌کوین موسوم به بلوک‌ها ثبت می‌شوند و بر روی اینترنت به تمامی میزبان‌های بلاک‌چین بیت‌کوین منتقل می‌شوند تا زمان نوشتن این متن، تقریبا 10 هزار گره فعال بیت‌کوین در سراسر دنیا وجود دارد.

زمانی که یک بلوک کامل شود، به زنجیره اضافه می‌شود و یک رکورد غیرقابل تغییر و با ثبات ایجاد می‌کند. هر بلوک جدید از نظر طراحی رمزارز به بلوک قبلی خود متصل است، و تغییر در هر بلوک ثبت شده‌ای یک اثر موجی ریاضی ایجاد می‌کند که فورا برای تمامی میزبان‌های بلاک‌چین نمایش داده می‌شود. به همین دلیل، بلاک‌چین به عنوان دفتر کل خود محسوب می‌شود، شبیه به دفترداری.

از آنجایی که بلوک‌ها قابلیت تغییر به هیچ وجهی ندارند، کاربران می‌توانند تراکنش‌های رمزارزی را بدون نیاز به نهاد ثالث یا منبع حافظه خارجی تایید کنند. بلاک‌چین از استفاده واحد بیت‌کوین در دو تراکنش متفاوت در آن واحد، جلوگیری به عمل می‌آورد و کاربران را قادر می‌سازد تا نسبتا ناشناس بمانند، اگرچه آدرس‌های بیت‌کوین دائمی هستند.

به دلیل اینکه تکنولوژی بلاک‌چین غیرمتمرکز و به راحتی قابل تایید است، می‌تواند برای دیگر اهداف نیز استفاده شود- برای مثال، به منظور به اشتراک گذاری پایگاه‌های داده‌ای حساس، مانند ثبت اسلحه یا ثبت‌های پزشکی، در مقیاس بزرگ. همچنین می‌تواند روش امن‌تری برای عملکرد نهادهای مالی تجاری فراهم نماید. برخی حامیان بلاک‌چین بیان می‌کنند که این تکنولوژی می‌تواند رای گیری آنلاین را ایمن و کپی رایت‌های کتاب‌ها و یا موسیقی‌های آنلاین را محافظت نماید.

کیف پول بیت‌کوین چیست؟

تراکنش‌های بیت‌کوین از طریق کیف پول بیت‌کوین انجام می‌شود، اپلیکیشنی که کاربران می‌توانند آن را دانلود و بر روی کامپیوترها یا گوشی هوشمند خود نصب کنند. یک خریدار یا فروشنده تنها با آدرس کیف پول دیجیتال خود شناخته می‌شود که رشته‌ای منحصر به فرد از کلمات و اعداد با یک کلید خصوصی‌ است (یک رشته عددی دیگر) و تنها دارنده کیف پول آن را در اختیار دارد.

بهترین کیف پول‌های رمزارزی می‌توانند به رایگان و نسبتا آسان راه اندازی شوند، یعنی مصرف کنندگان می‌توانند کیف پول‌ها را به دلخواه به منظور حفظ ناشناسی باز و بسته کنند. یک نفر می‌تواند چند کیف پول داشته باشد و چند نفر می‌توانند یک کیف پول را کنترل کنند.

چندین نوع کیف پول بیت‌کوین برای انتخاب وجود دارد، هر یک با مجموعه‌ای از ضعف‌ها و قوت‌های مخصوص خود، انتخاب‌ها از این قرارند:

کیف پول‌های سخت افزاری:

این نوع از کیف پول یک دستگاه اکسترنال است که مخصوص نگهداری و مدیریت بیت‌کوین‌ها طراحی شده است. هیچ تراکنشی شکل نمی‌گیرد تا وقتی که کیف پول سخت افزاری به یک گوشی موبایل یا کامپیوتر متصل شود و دسترسی به وجوه بیت‌کوینی در آن اغلب با یک پین کد محافظت می‌شود. کیف پول‌های سخت افزاری امن‌ترین نوع کیف پول‌های بیت‌کوینی شناخته می‌شوند چرا که آنها زمانی که متصل به کامپیوتر نباشند حافظه خاموشند. با این وجود، بر خلاف کیف پول‌های نرم افزاری، رایگان نیستند.

بیت کوین چیست؟ / قیمت، استخراج، کیف پول و آخرین اخبار

کیف پول‌های دسکتاپی:

نرم افزار مستقیما بر روی کامپیوتر دانلود می‌شود و به کاربران مسئولیت و کنترل کامل اعطا می‌کند.

به دلیل اینکه آدرس بیت‌کوین بر روی حافظه کامپیوتر نگهداری می‌شود، هیچکس دیگر دسترسی به آن ندارد. با این وجود، کاربر باید اطمینان حاصل کند که پشتیبانی از درایو خود دارد و باید سیستم امنیتی به منظور جلوگیری از سرقت داده‌های بیت‌کوین نصب داشته باشد. اگر کیف پول دسکتاپی به نحوی خراب شود، هر بیت‌کوینی که ذخیره شده پاک خواهد شد و غیر قابل بازیابی خواهد بود.

کیف پول‌های دسکتاپی به شکل کلاینت‌های کامل یا سبک عرضه می‌شوند. کلاینت‌های کامل به کاربر اجازه میزبانی و خواندن یک کپی از کلِ بلاک‌چین بیت‌کوین می‌دهد که تقریبا امروز 350 گیگابایت است. کلاینت‌های سبک تنها حافظه بیت‌کوین را فراهم می‌کنند و برای خواندن بلاک‌چین نیاز به منابع خارجی دارند.

کیف پول‌های موبایلی: این کیف پول‌ها از طریق اپلیکیشنی بر روی گوشی هوشمندتان یا تبلت قابل دسترسی خواهد بود. استفاده از آنها آسان است و کنترل‌های لمسی به همراه قابلیت اسکن بیت‌کوین‌های مبتنی بر QR Code را ارائه می‌دهد، اما کیف پول‌های موبایلی تنها به بخشی از بلاک‌چین یک بیت‌کوین کامل دسترسی دارند و بنابراین کلاینت‌های سبک قلمداد می‌شوند.

کیف پول‌های آنلاین: کیف پول‌های مبتنی بر وب به شما امکان مدیریت بیت‌کوین‌ها از طریق مرورگرتان را می‌دهند. این کیف پول‌ها بسیار راحت هستند چرا که همیشه و همه جا در دسترسند. شما نمی‌توانید به صورت تصادفی آنها را پاک کنید و مسئولیت پشتیبان گرفتن از دارایی‌تان را ندارید.

با این وجود، نهادهای ثالث همیشه کیف پول‌های آنلاین را مدیریت می‌کنند و این موضوع اعتماد بالایی می‌طلبد به این معنا که شما به کس دیگری برای مدیریت خزانه‌تان تکیه کرده‌اید. شرکت‌هایی که کیف پول‌های آنلاین را مدیریت می‌کنند اغلب به عنوان واسطه‌های بیت‌کوین یا درگاه‌های تبادلی عمل می‌کنند که با برداشتن بخشی از هر تراکنشی که مدیریت می‌کنند پول درمی‌آورند.

کیف پول‌های کاغذی کلیدهای آدرس بیت‌کوین و QR Codeها بر روی کاغذ یا برخی واسطه‌های دیگر چاپ می‌شوند. دیگر نیازی به نگرانی در خصوص حمله سایبری و دزیده شدن اطلاعات نخواهید داشت به این دلیل که هیچ چیزی به صورت دیجیتال ذخیره نشده است، اما اگر کاغذ گم یا مخدوش شود، دسترسی به بیت‌کوین‌ها برای همیشه از دست خواهد رفت.

آدرس بیت‌کوین چیست؟

آدرس بیت‌کوین شما بسیار شبیه به یک شماره کارت بانکی عمل می‌کند. ترکیبی منحصر به فرد از حروف و ارقام در بازه 26 تا 35 کاراکتری است که برای ارسال و دریافت بیت‌کوین‌ها استفاده می‌شود و به کیف پول بیت‌کوینی شما متصل می‌شود. اغلب کاربران چند آدرس وابسته به یک نام مستعار دارند. کلیدِ آدرس بیت‌کوین از نظر طراحی رمزارزی متصل به آدرس هستند و تنها دارنده آدرس باید کلید را داشته باشد.

انشعاب‌های بیت‌کوین چه هستند؟

به دلیل اینکه بازیگران زیادی درگیر استخراج و استفاده از بیت‌کوین هستند، ممکن است در خصوص قوانین رایج اختلاف نظر به وجود آید. این موضوع منجر به ایجاد انشعاب‌ها شد: اقدامات فنی که بلاک‌چین‌ها را در دو مسیر جدا کرده است.

در حال حاضر بیش از 100 انشعاب بیت‌کوین وجود دارد، اغلب آنها هنوز فعالند. معروف‌ترین انشعاب‌ها، بیت‌کوین کش، بیت‌کوین گلد، و بیت‌کوین ساتوشی ویژن (SV) هستند.

بیت‌کوین کش در تابستان 2017 معرفی شد، زمانی که استخراج کنندگان می‌خواستند به سمت بلوک‌های بزرگتر حافظه در بلاک‌چین حرکت کنند. در حالی که بیت‌کوین 1 مگابایت به ازای هر بلوک حرکت می‌کند، بیت‌کوین کش 8 مگابایت حرکت دارد. این موضوع امکان افزایش نرخ تراکنش دفتر کل را فراهم می‌آورد.

انشعاب بیت‌کوین گلد در پاییز 2017 رخ داد و به منظور آسان‌تر کردن استخراج پول ایجاد شد. بیت‌کوین SV یک سال پس از انشعاب بیت‌کوین کش به وجود آمد و گفته می‌شود با بینش اصیل ساتوشی ناکاموتو ایجاد کننده بیت‌کوین در خصوص رمزارزها هم راستاست.

ارتباط بین بیت‌کوین و ارتکاب جرم چیست؟

بیت‌کوین اغلب ارزِ محبوب در جرایم سایبری مربوط به تراکنش‌ها، شامل فروش کالاهایی مانند مواد مخدر، اسلحه، پورنوگرافی کودکان، بدافزارها و آنتی ویروس‌های جعلی و همچنین فروش خدماتی مانند بات نت‌ها و پرداختِ باج افزارهاست. برخی کارشناسان معتقدند رشد بیت‌کوین و رشد موازی باج افزارها به طور مستقیم به هم مرتبطند.

باج افزارها و ترس افزارها پیش از رمزارز وجود داشتند، اما معرفی بیت‌کوین، پیگیری برای بازگرداندن پرداخت‌ها به حساب‌های واقعی را برای مقامات امنیتی دشوار کرد. به همین ترتیب سکه‌های دیگری (مانند مونرو) هستند که حتی رصد کردن آنها به مراتب دشوارتر است و بسیار برای حمله‌های باج افزاری محبوبند.

مجرمین سایبری می‌دانند که اهدافشان در حال آگاه‌تر شدن نسبت به باج افزارها هستند و به صورت فزاینده‌ای گام‌هایی را برای اجتناب از پرداختن باج بیت‌کوینی برای بازیابی داده‌هایشان هستند.

تعجب آور نیست که مجرمین به این موضوع با کشف راه‌های جدید کسب بیت‌کوین واکنش نشان داده‌اند- برای مثال مبتلا کردن وبسایت‌ها و تبلیغات‌های آنلاین به بدافزارهایی که کامپیوترهای مرورگرهای مشاهده‌گر آنها را به ماشین‌های استخراج رمزارز تبدیل می‌کنند.

مساله مهم در خصوص حمله به درگاه‌های تبادلی بیت‌کوینی چیست؟

مجرمین نگاه‌هایشان را به سمت بیت‌کوین دوخته‌اند و به درگاه‌های تبادلی بیت‌کوین در سال‌های گذشته حملاتی کرده‌اند. مشخصا معروف‌ترین حمله به درگاه تبادی Mt. Gox بود که تا آن زمان یعنی سال 2014 بزرگترین درگاه تبادلی بیت‌کوین محسوب می‌شد.

درگاه تبادلی در معرض حملات DdoS متعددی در فوریه آن سال قرار گرفت، که منجر به کندی در مبادلات و قفل شدن حساب کاربری کاربران شد. مدت کوتاهی پس از آن Mt. Gox دریافت که سارقین بیش از 450 میلیون دلار بیت‌کوین از درگاه دزدیده‌اند.

برخی پول‌ها در طول سه سال گذشته به سرقت رفته بود، و بخش دیگری در حین حملات DdoS. در انتهای ماه، مدیرعامل درگاه تبادلی را متوقف کرد و این وبگاه اعلام ورشکستگی کرد.

حملات سایبری به درگاه‌های تبادل بیت‌کوین در حال شیوع بیشتری هستند، به خصوص با افزایش ارزش این ارز محبوب. حمله‌های حقه آمیز برای دزدیدن رمزعبور کاربران یا ادمین‌ها بیشتر نوع حملات هستند، اما مجرمین سایبری همچنین به سراغ کیف پول‌های موبایلی رفته‌اند و ضعف آنها در بلاک‌چین را هدف قرارداده‌اند. بدافزارهای تعریف شده برای ویندوز و Mac نیز در صدد سرقت بیت‌کوین از کامپیوترهاست.

به دلیل طبیعتِ این ارز، در صورت سرقت بیت‌کوین بازیابی آن تقریبا غیرممکن است.

دیگر رمزارزهای رقیب بیت‌کوین کدامند؟

بیت کوین چیست؟ / قیمت، استخراج، کیف پول و آخرین اخبار

بیت‌کوین مشهورترین رمزارز است، اما تنها رمزارز دنیا نیست. در واقع CoinGecko حدود 7500 سکه متفاوت را رصد کرده است، در حالی که به تعداد آنها روز به روز افزوده می‌شود. در اینجا برخی از محبوب‌ترین سکه‌ها که در بحبوحه موفقیت بیت‌کوین رخ نشان دادند را معرفی می‌کنیم.

اتریوم (ETH) پلتفرم نرم افزاری و زبان برنامه نویسی است که بلاک‌چین خود را دارد و به عنوان یک ارز دیجیتال فعالیت می‌کند. اتریوم دومین رمز ارز با ارزش دنیا از نظر سرمایه بازار است. این پلتفرم برای قراردادهای هوشمندِ خودکارِ اپلیکیشن‌های مدیریت مالی غیرمتمرکز (DeFi) و دیگر سرویس‌ها استفاده می‌شود.

بایننس کوین (BNB) سکه رسمیِ درگاه تبادل رمزارز محبوب بایننس است و به طور چشمگیری در سال 2021 ارزشش رو به فزونی گذاشته است به طوری که پلتفرم زنجیره هوشمند بایننس توسعه دهندگان و کاربران بیشتری کسب کرده است. بایننس یک چهارم سهم سودش را برای بازخرید BNB و سوزاندن یا تخریب آن استفاده می‌کند، که به طور با ثباتی ارزش سکه‌های باقی مانده را افزایش می‌دهد.

لایت‌کوین (LTC) ارز منبع باز همتا به همتاییست که کاملا غیرمتمرکز است. لایت‌کوین از نظر ریاضی بسیار شبیه به بیت‌کوین است، اما زمان تایید تراکنش‌های به مراتب سریع‌تری دارد.

دوج‌کوین (DOGE) از یک شوخی الهام گرفت و به عنوان یک ارزِ جوک رونمایی شد، اما ارزشش تا کنون در 2021 به صورت انفجاری افزایش داشته است پس از سال‌ها گذراندن در محدوده 0.01 دلار. ایلان ماسک و مارک کوبان در میان طرفداران برجسته دوج‌کوین هستند.

ریپِل (XPR) سرویس پرداخت بین‌المللی کم هزینه و فوری است، اما رمزارز خود به نام XPR را استفاده می‌کند که نیازی به استخراج ندارد.

مونِرو (XMR) ادعا می‌کند که با پنهان کردن آدرس‌های استفاده شده در هر تراکنش کاملا ناشناس باقی می‌ماند و به این ترتیب تاکنون، رمزارز محبوبِ فعالیت‌های مجرمانه بوده است. زمانی، بسیاری از استخراج کنندگان رمزارز به صورت پنهانی در وبسایت‌هایی که مونرو استخراج می‌کردند خود را جا می‌کردند.

سازنده بیت‌کوین ساتوشی ناکاموتو کیست؟

هویت حقیقی مخترع بیت‌کوین یک راز است. برخی نظریه پردازان تئوری توطئه گمان می‌کنند که آژانس خزانه داری ملی آمریکا هویتِ ناکاموتو را کشف کرده است یا CIA بیت‌کوین را ایجاد کرده است.

ناکاموتو ممکن است هال فینی باشد، یک دانشمند کامپیوتر اهل کالیفرنیا که اولین نفری بود که پرداخت بیت‌کوین را از ناکاموتو دریافت کرد. فینی همواره این موضوع را رد کرد و سر انجام در سال 2014 درگذشت.

دیگر مظنون اصلی نیک اسزابو است، یک متخصص کامپیوتر در واشنگتن که بر روی تئوری‌های رمزارز سال‌ها پیش از انتشار بیت‌کوین کار کرده بود. یک تجزیه و تحلیل از سبکِ نویسندگی ناکاموتو و اسزابو نشان داده است که آنها احتمالا یک نفرند، اما اسزابو این موضوع را رد می‌کند.

در سال 2014 مجله نیوزویک ادعا کرد که متخصص کامپیوتر آمریکایی-ژاپنی به نام دوریان ناکاموتو سازنده بیت‌کوین بود. دوریان ناکاموتو فورا این ادعا را رد کرد. در سال 2016، کارآفرین استرالیایی کریگ رایت خبر داد که او ساتوشی ناکاموتو بوده است. برخی کارشناسان اثباتِ طراحی رمزارز رایت را متقاعد کننده ندانستند، اما او به این ادعا که او ساتوشی واقعیست ادامه داد و حتی برخی افراد برجسته وی را مورد پیگرد قانونی قرار دادند.

علیرغم نام ژاپنی، ساتوشی ناکاموتو به زبان سلیس انگلیسی منسوب به آمریکای شمالی می‌نویسد و اغلب ایمیل‌ها و پست‌هایش مهرِ ساعت رسمی نیوهمپشایر غربی را با خود دارد.

اگر ساتوشی ناکاموتو یک شخص واحد باشد، او لایق ثروت است. آدرس‌های بیت‌کوینی که توسط وی کنترل می‌شوند تقریبا 1 میلیون بیت‌کوین را در خود جای داده‌اند که با نرخ فعلی بیت‌کوین چیزی حدود 39 میلیارد دلار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت