وقف قاعده نهادینه شده برای انسان و کشش فطری است که باید بیش از پیش تقویت شود


وقف قاعده نهادینه شده برای انسان و کشش فطری است که باید بیش از پیش تقویت شود

​حجت الاسلام عاملی با اشاره به اینکه وقف وجه اشتراک انسانی است که تنها در دین اسلام به آن تاکید نشده است، گفت: فرهنگ سازی وآگاهی به بانک وقف و نوآوری اجتماعی در حوزه وقف باید تقویت شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید رضا عاملی در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری با اشاره به برگزاری این جشنواره در 27 رشته با تنوع جغرافیایی گفت: دریافت بیش از چهار هزار اثر در این جشنواره نشان دهنده این موضوع است که جشنواره مهمی در حوزه وقف رقم خورده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه وقف اقدامی ماندگار است، بیان کرد: چنین اقدامات ماندگاری اگر در محورهای مختلف توسعه یابد، زمینه جاودانگی دنیا و آخرت انسان را فراهم می کند زیرا وقف میراث دینی و فرهنگی است که علاوه بر دیگر ادیان در قرآن کریم نیز تشویق به آن شده است و باقیات و صالحات به همراه دارد.

حجت الاسلام عاملی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام که فرمودند سه اثر جاودانگی برای انسان را به همراه دارد، گفت: صدقه، علم و اهتمام به وقف در حوزه علم و اولاد صالح از آثاری است که برای انسان باقی می ماند.

وی موضوع نوآوری در وقف را از محورهایی دانست که باید نسبت به آن اهتمام صورت گیرد و افزود: موضوع وقف اقدامی است که به صورت مشترک در همه دنیا نسبت به آن اهتمام صورت می گیرد و تنها مختص به ادیان نیست بلکه قاعده نهادینه شده در درون انسان و یک کشش فطری است که انسان دوست دارد اثری از خود به یادگار بگذارد.

وی دانشگاه هاروارد را یکی از بزرگترین موقوفه های جهان نام برد و گفت: انجام این موقوفه نیز ریشه دینی دارد زیرا وقف میراث مشترک جوامع انسانی است و امروزه در کشورهای ثروتمند بیشترین وقف ها صورت می گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آستان قدس رضوی را هم یکی از بزرگترین موقوفات دانست و تاکید کرد: آستان قدس رضوی بیشترین موقوفات را در خود جای داده است و 85 درصد از موقوفات آن ثبت حقوقی شده است و این میراثی است که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته است و دایره جهانی موقوفات امام رضا (ع) نشان دهنده ارادت به آن حضرت است.

وی بر لزوم توسعه وقف در کشور تاکید کرد و گفت: اگرچه وقف تاریخ طولانی ای دارد اما بعد از جنگ جهانی اول وقف توسعه بسیاری یافت و کشورهای دنیا اقبال بسیاری به آن نشان دادند به گونه ای که کشور آمریکا دارای 300 میلیارد دلار وقف است و مردم این کشور کارهای مدنی و خیر را دنبال می کنند.

حجت الاسلام عاملی وقف محیط زیست، فناوری، وقف برای عبادت و دعا که زمینه خیر عمومی می شود را از وقف هایی دانست که باید توسعه و گسترش یابد و یکی از رویکردهای بسیار سازمان اوقاف و امور خیریه در وقف شفافیت است که در حال حاضر امکان گزارش دهی به صورت آنلاین فراهم شده است که این رویه تقویت یابد و گسترش پیدا کند.

وی نوآوری اجتماعی در وقف را از مسایلی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: فرهنگ سازی و آگاه سازی به بانک وقف، بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و نیز اهتمام به نوآوری های هدفمند باید در حوزه وقف تقویت شود.

وی نوآوری را راه حل برای حل مشکلات اجتماعی و تامین سلامت انسان و پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: زیرساخت های روستایی و شهری، نوآوری برای بازار و جامعه ضرورتی است که باید نسبت به آن اهتمام صورت گیرد.

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم از برگزیدگان هر رشته این جشنواره با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403