قطعی برق صنایع در بخش سیاستگذاری کشور مستلزم توجه خاص است


قطعی برق صنایع در بخش سیاستگذاری کشور مستلزم توجه خاص است

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به بروز بحران آب و برق در کشور عنوان کرد: حجم امروز منابع ما، اقتضا می‌کند تا در سیاستگذاری‌های تولید خود بازنگری نماییم. قطعی برق صنایع، در راهبرد مدیریت بحران، نیازمند توسل به راهکارهای مناسب در بخش سیاست‌گذاری کشور است و حتی به تبعات بلندمدت تصمیمات بایستی توجه بیشتری شود.

جلال جوشش در دومین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: متاسفانه واحدهای صنعتی در حال حاضر در خط مقدم قطعی برق قرار دارند. به نظر می‌رسد که اتخاذ چنین راهبردهایی به واسطه بازخورد اجتماعی کمتری که دارد، در اولویت مسئولان امر است، در حالی که چنین روندی در آتیه به بروز مشکلات جدی‌تر منجر خواهد شد.

وی افزود: شناسایی ظرفیت‌های تولید انرژی در استان، شناسایی موانع تولید در این بخش، توسعه سرمایه گذاری‌های در صنعت انرژی و ... از مهم ترین اهداف این کمیسیون از بدو تشکیل بوده است. در همین راستا کمیسیون انرژی نسبت به تشکیل دو کمیته تخصصی بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی و کمیته انرژی‌های تجدید پذیر و پراکنده اقدام کرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد به بروز بحران آب و برق در کشور اشاره و عنوان کرد: حجم امروز منابع ما، اقتضا می‌کند تا در سیاستگذاری‌های تولید خود بازنگری نماییم. در گذشته این گونه عنوان می‌شد که «کشاورزی محور توسعه است» اما به نظر می‌رسد دیگر این شعار کارایی لازم را لااقل با توجه به ذخایر آبی کشورمان ندارد و باید کشاورزی با نگاه به مزیت هر منطقه و ظرفیت‌های آبی آن توسعه پیدا کند. در منطقه‌ای که استفاده هر متر مکعب آب برای بخش تولید، اشتغال و ارزش اقتصادی بیشتر رقم می‌زد، صنعت اولویت کار قرار بگیرد. آب کالای یکبار مصرف نیست به همین دلیل استفاده از الگوی کشت کارآمد و کشت‌های فراسرزمینی در این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی به بحث مصرف برق نیز اشاره و عنوان کرد: نباید قطعی برق را به این بهانه که در بخش تولید حواشی کمتری رقم می‌خورد قطع کرد و سهم آن را به سایر بخش‌ها داد. اگر نگاه کلان و کارآمدی در سنوات گذشته وجود داشت و تولید برق را به نسبت مصرف آن افزایش می‌داد، امروز شاهد بروز چنین مشکلاتی نبودیم.

در زمان بحران آب و برق، فشار بر واحدهای تولیدی بیش از کنترل تخلفات است

در ادامه محمدخوشحال، مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی ماشین ابزار و فن آوری‌های برتر به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: مصرف آب پنج شهرک صنعتی طوس، ماشین سازی، چرم شهر، جاده کلات و بینالود با اشتغالزایی بالا به ۱۵۰ لیتربر ثانیه نمی‌رسد. فقط در منطقه شاندیز بالغ بر ۲۵۰ لیتر بر ثانیه از چاه‌های غیرمجاز آب برداشت می‌شود و بر این روند رسیدگی و نظارت جدی‌تری باید انجام شود. در این خصوص مکاتبات با شرکت آب، فرمانداری شاندیز و ...، صورت گرفته است. متاسفانه در زمان بروز بحران آب، صرفا بر صنایع فشار وارد آورده می‌شود، این در حالی است که از حفر چاه‌های آب غیرمجاز جلوگیری نمی شود.

وی یادآور شد: متاسفانه بیشترین قطعی برق را در کل کشور ۵ شهرک صنعتی طوس، ماشین سازی، چرم شهر، جاده کلات و بینالود تجربه کرده‌اند، به طوریکه شرکت توزیع برق مشهد به صورت روزانه اخطارهایی را مبنی بر کاهش۵۰ درصدی بار از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ ارائه می‌کرد که متاسفانه در بسیاری از موارد برق این واحدها با وجود صرفه جویی، باز هم قطع می‌شد.

خوشحال خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در حال حاضر قطع برق شهرک‌ها به یک روز در هفته رسیده است. با این حال متاسفانه بسیاری از واحدهای صنعتی به ویژه صنایع غذایی از این حیث بسیار متضرر شده اند.

مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی ماشین ابزار و فن آوری‌های برتر ادامه داد: متاسفانه در حوزه برق نیز به واحدهای صنعتی فشار بسیاری اعمال می‌شود این در حالی است که مزرعه‌های ارز دیجیتال بسیاری در شهرک‌های صنعتی فعال هستند، به طوری که در شهرک صنعتی ما حدود ۱۵ واحد صنعتی به دنبال استخراج ارز دیجیتال بودند.

قطعی برق در تولید انرژی خورشیدی خلل ایجاد می کند

در بخش دیگری از این نشست حمید اسماعیلی نصرآبادی، رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده پشت تریبون قرار گرفت و گفت: دولت در سال ۹۵ بخشنامه ای ابلاغ کرد که براساس آن ۲۰ درصد مصرف سازمان ها باید از انرژی خورشیدی صورت بگیرد که این طرح هنوز در مراحل اولیه خود است. لذا باید پیگیری های اساسی از سازمان های مربوطه به ویژه شهرداری و شورای شهر در خصوص اجرای طرح انجام بگیرد. به طور مثال باید شهرداری تمهیداتی بیاندیشید که در قبال احداث نیروگاه های خورشیدی، میزانی از عوارض شهری کاسته شود.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی نیز می‌توانند به نیروگاه‌های خورشیدی مجهز باشند تا در مواقع قطعی برق دیگر با چالش خاصی مواجه نشوند. این اقدام صرفا هماهنگی شرکت برق را برای دریافت مجوز می‌طلبد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اسماعیلی ادامه داد: نیروگاه خورشیدی در سطح استان وجود دارد اما متاسفانه قطعی برق در روند تولید انرژی خورشیدی مشکل ایجاد می‌کند به طوری که از طریق نرم افزار اخطار داده می‌شود که نیروگاه خورشیدی تولیدی ندارد، چرا که قطعی برق در روند تولید انرژی پاک اختلال ایجاد می‌کند. در زمان قطعی برق که توام با تابش خورشید است، انرژی تولید شده توسط نیروگاه خورشیدی بلااستفاده است. لذا از شرکت برق منطقه ای تقاضا داریم که قطعی برق در زمانی انجام بگیرد که نورخورشیدی وجود نداشته باشد تا انرژی تولید شده به هدر نرود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن