اپل: افشای مشخصات محصولات به مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند


اپل: افشای مشخصات محصولات به مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند

اپل با تأکید بر موضع خود برای مقابله با افشاگران، خاطرنشان کرده است که افشای مشخصات محصولات می‌تواند به مصرف‌کنندگان و سازندگان لوازم جانبی آسیب برساند.

اپل معمولا به مخفی نگه‌ داشتن محصولات و پروژه‌های آینده‌اش شهرت دارد و ممکن است تا سال‌ها هیچ‌گونه اطلاعات رسمی درباره‌ی آن‌ها منتشر نکند؛ اما با وجود تمامی تلاش‌ها، هرساله اطلاعاتی زیاد و موثقی از زنجیره‌ی تأمین گسترده‌ی این شرکت فاش می‌شود و گاه این اطلاعات بسیار به واقعیت نزدیک هستند. غول دنیای فناوری اخیراً تمهیداتی به منظور مقابله با افشای روزافزون محصولاتش در نظر گفته و ابتدا افشاگران چینی را هدف قرار داده است. در جدیدترین اخبار، اپل به‌نوعی مواضع همه‌جانبه خود را برای مقابله با افشای دستگاه‌های معرفی‌نشده تأیید کرده است.

اپل در نامه‌ای که توسط وکلای حقوقی‌اش نوشته و برای افشاگری چینی و فروشنده نمونه اولیه سخت‌افزار ارسال شده است، استدلال می‌کند که تبلیغات غیر مجاز مربوط به محصولات در جد شایع یا عرضه‌نشده با کاهش هیجان برای راه‌اندازی رسمی، به منافع مصرف‌کنندگان و اپل آسیب می‌رساند؛ بنابراین طبیعتاً وقتی اطلاعات در مورد طراحی و عملکرد محصولات اپل محرمانه باقی بماند، ارزش تجاری واقعی آن دوچندان خواهد بود.

همان‌طور که گفته شد، اپل در سالیان نه‌چندان دور با ارائه محصولات جدید و شعار One More Things به غافل‌گیری کاربران شهره بود؛ اما سیل افشای اطلاعات از کارخانه‌های تولیدی واقع در چین توانایی آن را در دهه گذشته به‌شدت محدود کرده است. با توجه به افشای اطلاعات، تحلیلگران و رسانه‌های بزرگ همگی مشتاق هستند اولین کسانی باشند که جنبه‌های جدید محصولات معرفی‌نشده اپل را به اشتراک می‌گذارند و این همان دلیلی است که نه‌تنها رویدادهای اپل بلکه، تقریبا کل صنعت را تحت تأثیر قرار داده و آن هیجان گذشته را از بین برده است.

اپل همواره تلاش کرده است تمهیداتی برای حفظ محرمانه بودن اطلاعات جدیدترین محصولاتش بیندیشد تا به موجب آن، اطمینان حاصل شود که همچنان محصولات جدید کوپرتینویی‌ها خریداران را شگفت‌زده می‌کند. در حقیقت رازداری در رابطه با محصولات آینده، بخش از DNA اپل محسوب می‌شود؛ برای مثال، اپل با ارائه قابلیت خاصی در iOS 15، دسترسی مهندسان را به ویژگی‌های جدیدی که به آن‌ها ارتباطی ندارد، پنهان می‌کند.

در فایل‌های نخستین نسخه‌ی بتای iOS 15، هر ویژگی اصلی معرفی‌شده در سال جاری دارای یک شناسه منحصر‌به‌فرد است که پیش‌نیازهای افشای اطلاعات را سخت‌تر می‌کند. به عبارت‌ دیگر، این به اپل اجازه می‌دهد فقط برخی از ویژگی‌های سیستم‌عامل جدید را در ساختار داخلی فعال کند تا مهندس یا طراح در یک بخش نیازی به دیدن همه قابلیت‌های جدید در بخش‌های دیگر نداشته باشد. احتمالا این شرکت برای جلوگیری از افشای ویژگی‌های مربوط به سخت‌افزار جدید در آینده از همین سیستم استفاده خواهد کرد.

در این گزارش اپل ادعا می‌کند که افشای اطلاعات نادرست حتی روی تولید‌کنندگان لوازم جانبی تأثیر می‌گذارد؛ زیرا شرکت‌های کوچک‌تر ممکن است قاب‌های گوشی‌های هوشمند و سایر لوازم جانبی را که در واقع طبق شایعات با محصولات عرضه‌نشده سازگار و توسعه می‌دهند، به فروش برسانند. حمایت اپل از سازندگان لوازم جانبی در حالی است که معمولا این شرکت‌ها خود مزیدی بر علت افشای محصولات هستند.

به‌طور معمول، سازندگان لوازم جانبی گوشی‌ هوشمند پیش از رونمایی رسمی از نسل بعدی آیفون‌ با توجه به شایعات و گزارش‌های زنجیره‌ی تأمین، تولید اولیه لوازم جانبی را برای گوشی‌های جدید آغاز می‌کنند تا در روزهای ابتدایی عرضه بتوانند پاسخگوی تقاضای خریداران باشند؛ اما این سیاست را می‌توان مانند تیغ دولبه توصیف کرد و در صورت اشتباه بودن اطلاعات، لوازم جانبی تولیدشده، به‌اصطلاح «پِرت» می‌شوند. البته تولیدات اولیه به‌سرعت در سطح اینترنت رسانه‌ای می‌شود و به شایعات در رابطه با طراحی و مشخصات فاش‌شده دامن می‌زنند.

اپل همچنین افشای سخت‌افزاری عرضه‌نشده را فاش شدن غیر قانونی اسرار تجاری‌اش می‌داند. گزارش جدید هم‌سو با نامه توقف و انصراف اخیر اپل است که حداقل به یک افشاگر نام‌آشنای چینی فرستاده شده و آن را تهدید به اقدام قانونی کرده است. افشاگر یادشده حجم زیادی از اطلاعات مربوط به محصولات عرضه‌نشده و در حد شایعه‌ی اپل را منتشر کرده است تا به‌عنوان منبعی موثق شناخته شود و طرفدارانی در شبکه‌های اجتماعی به دست آورد.

تقاضا برای اطلاعات درباره کامپیوترهای مک، آیفون، آیپد، اپل واچ و... صنعتی برای افشاگران ایجاد کرده است. تعدادی از افشاگران معروف با دادن رشوه به کارخانه‌های چینی اپل نسخه‌های اولیه سخت‌افزارهای در دست ساخت را دریافت و تصاویری از آن‌ها را به‌صورت آنلاین منتشر می‌کنند. برخی این کالاها را به خریداران اعم از طرفداران اپل گرفته تا توسعه‌دهندگان در جست‌وجوی آسیب‌پذیری‌های نامشخص نرم‌افزاری می‌فروشند.

اپل ماه گذشته با ارسال نامه‌های توقف و انصراف به حداقل دو افشاگر محبوب چینی به‌طور جدی شروع به مقابله با افشای اطلاعات کرد. همچنین شایع شده است که این شرکت اطلاعات نادرستی در مورد عرضه محصولات آینده به کارکنانش ارائه می‌دهد تا با پخش این اخبار از افشای محصول اصلی مقابله و افراد خاطی را شناسایی کند.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق