اگر از مکانیزم کار و هزینه‌های هاست‌های اشتراکی و اختصاصی آگاهی داشته باشید ، حتما می‌دانید که هر کدام مزایای خاص و معایب ویژه‌ای دارند.مزیت مهم هاست اشتراکی ارزان بودن آن است که برای کسب و کارهای نوپا بسیار مناسب است.

اما عیب مهم آن این است که وجود سایت های همسایه در یک هاست اشتراکی سبب می‌شود که تداخل استفاده از منابع به وجود بیاید ، یعنی اگر یک سایت از بیشتر منابع موجود سرور اشتراکی استفاده کند ، دیگر سایت‌ها را با تنگنا مواجه خواهد ساخت. هم‌چنین امنیت هاست اشتراکی یکی دیگر از چالش‌های مربوط به آن است. اگر یکی از سایت‌ها با مشکل امنیتی روبرو شود یا باگ داشته باشد ممکن است کل سایت های همسایه را دچار مشکل کند.

مزایای انتخاب یک مناسبVPS چیست؟

در مقابل هاست اختصاصی بسیاری از مشکلات هاست اشتراکی را برطرف کرده است. برای مثال ، تمام منابع یک سرور به یک سایت اختصاص داده می‌شود. پس مشکل تداخل از بین خواهد رفت. از طرف دیگر مشکلات امنیتی ناشی از اشتراکی بودن سرور هم کمتر خواهد بود.

مزایای انتخاب یک مناسبVPS چیست؟

اما عیب مهم هاست اختصاصی ، هزینه آن است که بسیار بالاست. درست به دلیل همان امکانات و امتیازاتش.

راه میانه ، استفاده از سرورهای مجازی است. در این سرورها ، (طبق تعریف) منابع هاست به گونه‌ای مرزبندی شده‌اند که هر بخش تنها به یک سایت اختصاص داده شود. درست مانند درایوهای موجود در هارد کامپیوتر یا لپ تاپ شما! که به فولدرهای مشخصی اختصاص داده می‌شود و یک فولدر در دو یا چند درایو قرار نمی‌گیرد.

شرکت خدمات میزبانی وب هاستیدا ، با پلن‌های مختلفی این سرورهای مجازی را از کشورهای ایران ، آلمان و فرانسه ارائه می‌دهد.

سرور لینوکس چیست؟

مزایای انتخاب یک مناسبVPS چیست؟

سرور لینوکس ، سروری است که از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می‌کند. ابتدا مختصری به سیستم عامل لینوکس می‌پردازیم.

سیستم عامل لینوکس

یک سیستم عامل متن باز است. همانطور که احتمالا می‌دانید ، سیستم عامل برنامه‌ای کامپیوتری است که کار آن مدیریت تمام منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یک کامپیوتر است. علاوه بر کامپیوتر ، سیستم‌های عامل می‌توانند منابع سرور را نیز مدیریت کنند.

اما متن باز بودن آن چه معنایی دارد؟

متن باز به هر نرم‌افزاری گفته می‌شود که اولا مالکیت آن در انحصار شخص خاصی نیست و در ثانی هر متخصصی از هر گوشه دنیا امکان ویرایش آن را خواهد داشت. این موضوع از نقطه نظر هزینه ایجاد انتفاع می‌کند زیرا نرم‌افزار متولی حقیقی یا حقوقی خاصی ندارد که دنبال کسب سود از پروژه باشد.

لینوکس برعکس ویندوز که ورژن‌های آن توسط یک شرکت یعنی مایکروسافت تولید می‌شود ، توزیع‌های مختلفی دارد که توسط افراد و تیم‌ها توسعه داده می‌شود و هر کدام کاربرد خودشان را دارند. مانند توزیع Ubuntu و Debian که مورد اخیر کاربرد امنیتی هم دارد.

کنترل پنل سرور لینوکس

لینوکس در حالت کلی یک سیستم خط فرمان با دستورات بسیار زیاد و کاربردی دارد ، ولی برای افرادی که از کدنویسی آگاهی یا به آن علاقه ندارند ، رابط گرافیکی به شکل کنترل پنل در نظر گرفته شده. برای نسخه سرور لینوکس کنترل پنل‌هایی مانند سی‌پنل و دایرکت ادمین کاربرد دارد.

وب سرور

سرورهای لینوکس از نرم‌افزارهای وب سروری مانند آپاچی و لایت اسپید استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از سرور لینوکس

۱. نرخ UpTime بالا: سرور لینوکس بسیار پایدارتر از سرور ویندوز است. قطعی و کندی در آن به ندرت اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید از یک سرور لینوکسی سال‌ها بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.

۲. توانایی پردازش همزمان بالا: سرور لینوکس قدرت پردازش همزمان چندین کار با هم را داراست. تمام کارهایی که از یک سرور انتظار دارید را به راحتی انجام می‌دهد.

۳. امنیت بالا: سرور لینوکس بسیار ایمن است و هکرها کمتر می‌توانند به آن نفوذ کنند. علت اصلی آن مکانیزم باگ یابی آن است. لینوکس به دلیل اینکه متن باز است و متخصصان زیادی از سراسر جهان روی آن کار می‌کنند ، حفره‌ها و باگ‌های امنیتی‌اش زود پیدا می‌شوند و توسط همین افراد رفع می‌گردند.

۴. شبکه سازی: لینوکس توانایی بسیار زیادی برای شبکه سازی دارد و لذا برای انواع هاست‌های مجازی بسیار مناسب است.

۵. منعطف بودن: سیستم عامل لینوکس بسیار منعطف است. یعنی چه؟ یعنی شما در صورت برنامه‌نویس بودن می‌توانید با توجه به متن باز بودن ، آن را مطابق نیازهای خود تعریف کنید.

۶. قابلیت مجازی سازی: لینوکس پادشاه مجازی ساز است. حتی در نسخه‌های مربوط به کلاینت نیز شما می‌توانید به راحتی فضای حافظه کامپیوتر خود را بخش‌بندی کنید و این یک فرآیند فیزیکی نیست بلکه منطقی است.

۷. قابلیت ارتقاء و پیکربندی منعطف هاست مجازی لینوکس از مهم‌ترین ویژگی‌های سرور لینوکس در بخش هاستینگ مجازی است. در صورت خرید این نوع هاست ، شما می‌توانید هر قابلیتی که میخواهید آن را خریداری و روی سرور خود اعمال کنید.

سرور لینوکس برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به انعطاف و قابلیت‌های مختلفی که سرور لینوکسی دارد ، هر کسی با هر کسب و کاری می‌تواند از آن استفاده کند.

سرور لینوکس قابلیت تمامی هاست‌های اشتراکی ، اختصاصی و مجازی را ارائه می‌دهد.

شما با توجه به اهداف و بودجه خود می‌توانید انواع آن‌ها را انتخاب کنید. اما با توجه به معایبی که برای هاست اشتراکی ذکر کردیم مانند تداخل منابع و امنیت ، و نیز قیمت بالای هاست اختصاصی ، هاست مجازی گزینه مناسبی خواهد بود.

با خرید سرور لینوکس شما می‌توانید اکثر کنترل‌پنل‌های میزبانی وب مانند cPanel و DirectAdmin را نصب نمایید و از منابع سخت‌افزار و پهنای باند اختصاصی برای سایت خود بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله در مورد اینکه مزایای انتخاب یک VPS چیست صحبت کردیم. در مورد سرور لینوکس توضیح دادیم و مزایای یک سرور لینوکس را در مقایسه با دیگر جایگزین‌ها توضیح دادیم. برای خرید هاست مجازی لینوکس می‌توانید به هاستیدا(hostida.com) مراجعه و انواع پلن‌ها را مشاهده کنید و سپس با توجه به نیاز خود تصمیم‌گیری نمایید.