قدیمی‌ترین نشانه‌های حیوانات در زمین


فسیل‌های مرموز کشف شده می‌توانند قدیمی‌ترین نشانه‌های حیوانات در زمین باشند.

به گزارش وب گردی خبرگزاری صدا وسیما؛ طبق گزارشی که در مجله نیچر منتشر شد،حدود یک میلیارد سال پیش منطقه‌ای در شمال غربی کانادا که اکنون مکان کوه‌های شیب‌دار است، یک محیط دریایی ماقبل تاریخ بوده که بقایای اسفنج‌های قدیمی ممکن است در رسوبات معدنی آن حفظ شده باشند.

قدیمی‌ترین نشانه‌های حیوانات در زمین
الیزابت ترنر، زمین شناس، سنگ‌ها را در منطقه‌ای دور افتاده از سرزمین‌های شمال غربی کشف کرد که تنها با هلی‌کوپتر قابل دسترسی است، جایی که او از دهه ۱۹۸۰ در آنجا حفاری می‌کرده است. بخش‌های نازک سنگ شامل ساختار‌های سه‌بعدی است که شبیه اسکلت اسفنجی مدرن است.
یواخیم رایتنر، ژئو بیولوژیست و متخصص اسفنج در دانشگاه گوتینگن آلمان که دخالتی در این تحقیق نداشته می‌گوید: معتقدم این‌ها اسفنج‌های باستانی است. تنها این نوع ارگانیسم‌ها دارای این نوع شبکه رشته‌های آلی هستند.
قدمت لایه‌های سنگی مجاور نشان می‌دهد که این نمونه‌ها حدود ۸۹۰ میلیون سال قدمت دارند که باعث می‌شود آن‌ها حدود ۳۵۰ میلیون سال از قدیمی‌ترین فسیل‌های اسفنجی که قبلا پیدا شده بود بیشتر سن داشته باشند.

کشف فسیل اسفنجی مربوط به حدود ۹۰۰ میلیون سال پیش درک ما از تکامل اولیه حیوانات را بسیار بهبود می‌بخشد.
پاکو کاردناس، متخصص اسفنج در دانشگاه اوپسالا سوئد می‌گوید: کشف فسیل اسفنجی مربوط به حدود ۹۰۰ میلیون سال پیش درک ما از تکامل اولیه حیوانات را بسیار بهبود می‌بخشد.
بسیاری از دانشمندان معتقدند که نخستین گروه‌های حیوانی شامل اسفنج نرم یا موجوداتی مانند اسفنج هستند که عضله و اعصاب ندارند، اما از دیگر ویژگی‌های حیوانات ساده برخوردار هستند.

با این حال اتفاق نظر علمی یا قطعیت علمی درباره هر چیزی که مربوط به یک میلیارد سال پیش است بسیار کم است، بنابراین محققان دیگر احتمالا به بررسی و بحث درباره یافته‌های زمین‌شناس کانادایی ادامه می‌دهند.
دانشمندان بر این باورند که زندگی روی زمین حدود ۳.۷ میلیارد سال پیش پدید آمده است. نخستین حیوانات بسیار دیرتر ظاهر شدند، اما دقیقا چه زمانی هنوز مشخص نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر