واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل در کردستان آغاز شد


واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل در کردستان آغاز شد

سنندج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: مرحله اول عملیات واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان آغاز شده و تا 20 روز ادامه خواهد داشت.

مجتبی ورمقانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان در امتداد سیاست های سازمان دامپزشکی، مرحله اول طرح واکسیناسیون کاملا رایگان نیوکاسل طیور بومی را با مشارکت بخش خصوصی آغاز کرده است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح که در راستای برنامه ملی کنترل و کاهش بیماری نیوکاسل انجام می شود، حمایت از ذخایر ژنتیکی طیور بومی، کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی و جلوگیری از انتشار و انتقال بیماری به واحدهای صنعتی است.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: این عملیات به مدت ۲۰ روز کاری و در ۶۰۰ روستای کم برخوردار، دور افتاده، کانون و مناطق پر خطر با استفاده از ۲۰ اکیپ عملیاتی انجام خواهد شد.

ورمقانی از روستاییان خواست در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل اجرا شود.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که از مرغ ها و سایر پرندگان به انسان ها منتقل می ‎شود. کنترل این بیماری در استرالیا شامل واکسیناسیون ، نظارت، گزارش سریع بیماری و استاندارد های بالای زیست ایمنی است.

این بیماری توسط برخی ویروس های سروتیپو پارامیکسیو که مربوط به پرندگان است ، در سراسر جهان از جمله استرالیا شیوع پیدا کرده است و تقریبا در تمام گونه های پرندگان مشاهده می ‎شود.

انتقال این بیماری به انسان ها بسیار نادر است ، با این حال در صورتی که یک فرد از گوشت پرندگان آلوده به این بیماری تغذیه کند ، ممکن است به مدت یک تا ۲ روز روز دچار سردرد و علایم بیماری آنفولانزا شود اما با این وجود با خوردن گوشت پرندگان آلوده به این بیماری ، خطری تهدید کننده سلامتی انسان نخواهد بود .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا