مرحله اول واکسیناسیون تب برفکی در کردستان پایان یافت


مرحله اول واکسیناسیون تب برفکی در کردستان پایان یافت

سنندج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: عملیات واکسیناسیون مرحله اول جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی با تلاش شبانه روزی بخش دولتی و غیر دولتی به صورت کاملاً رایگان در مدت 30 روز کاری به پایان رسید.

مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح واکسیناسیون تب برفکی با مشارکت ۶۰ نفر در قالب ۲۲ اکیپ عملیاتی پایان یافت و در این مرحله از واکسیناسیون ۳۳۰ هزار و ۴۳۴ راس گوسفند و بز و ۳۰ هزار و ۷۷۰ راس گاو و گوساله در ۷۵۵ واحد اپیدمیولوژیک به صورت کاملاً رایگان واکسینه شدند.

وی اضافه کرد: با وجودی که اعتبارات استانی و ملی کاهش چشمگیری ناشی از تحریم های ظالمانه داشته است اما با تعامل ارزنده سازمان دامپزشکی و مسوولان استان با تخصیص اعتبار و تامین واکسن، فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در دام های سبک و سنگین با اولویت مناطق کانون، شعاع و نقاط پر خطر در ۶ شهرستان بانه، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز و مریوان با موفقیت به پایان رسید.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: علیرغم کمبود منابع مالی و اعتباری، بالا بودن قیمت واکسن و همچنین پایین بودن بنیه مالی روستاییان، پیگیری برای رایگان بودن واکسن، مساعدت مسوولان ارشد سازمان دامپزشکی و حمایت مسوولان استانی را در برداشت.

ورمقانی یادآور شد: به محض ورود واکسن به استان، در چهار شهرستان دیگر کردستان نیز این طرح به مرحله اجرا در خواهد آمد.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل