عملیات واکاری در 2 هزار و 500 هکتار از اراضی طبیعی اصفهان انجام می‌شود


عملیات واکاری در 2 هزار و 500 هکتار از اراضی طبیعی اصفهان انجام می‌شود

اصفهان - ایرنا - سرپرست اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: عملیات واکاری نهال با بذر در پی تشدید خشکسالی در 2 هزار و 500 هکتار از اراضی طبیعی این استان تا پایان سالجاری انجام می‌شود.

واکاری (Gap filling) به کشت بذر یا کاشت دوباره نهال گفته و زمانی انجام می‌شود که به دلایلی مانند نبود بارندگی و رطوبت کافی در خاک، امراض و آفات گیاهی وقوع سرما و تگرگ، گیاه سبز نشده باشد.

رضا شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته حدود پنج هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان با هدف توسعه پوشش گیاهی به‌وسیله کشت بذر جنگلکاری شد اما کمبود چشمگیر بارش‌ها و کاهش رطوبت خاک سبب شد که فقط نیمی از بذرها رشد کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل نیاز است تا عملیات واکاری برای بخش باقی مانده صورت پذیرد تا شاهد افزایش پوشش گیاهی باشیم.

سرپرست اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: اگرچه درختان جنگل‌های دست کاشت این استان مقاوم به کم آبی است اما با اینحال مقدار بارندگی‌های یک سال اخیر برای رشد آنها کافی نبود.

شفیعی با بیان اینکه بیشتر جنگلکاری مناطق غیر بیابانی در استان اصفهان به‌صورت دیم انجام می‌گیرد تصریح کرد: بیشتر سطح جنگلکاری را اسکوپاریا (نوعی درخت بادام) تشکیل می‌دهد که با آب و هوای استان انطباق دارد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه پوشش گیاهی در استان اصفهان اظهارداشت: کاهش فرسایش خاک و زمین، تولید اکسیژن و جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و ریزگردها و کمک به حفظ گونه‌های جانوری از جمله ثمرات طرح‌های مرتبط با جنگلکاری است.

سرپرست اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، کمبود اعتبارات را اصلی‌ترین چالش این بخش دانست و گفت: تخصیص اعتبار به‌ویژه از صندوق توسعه ملی برای پیشبرد اهداف ضروری است.

نگاهی به وضعیت عرصه های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی