سهم روستائیان از درآمد غار علیصدر چقدر است؟


سهم روستائیان از درآمد غار علیصدر چقدر است؟

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است که لقب بزرگترین غار آبی جهان را به خود اختصاص داده است.

به‌گزارش ایسنا، غار علیصدر بیست‌و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

این غار در روستایی به همین نام واقع شده است و اهالی این روستا از این غار به عنوان مخزن و سد استفاده می‌کرده‌اند.

روستای علیصدر به واسطه وجود بزرگترین غار آبی جهان هرساله میزبان تعداد زیادی از مسافران و توریست‌های داخلی و خارجی است و همین موضوع باعث شده این روستا در طی سالیان گذشته علاوه بر ایجاد اشتغال و کسب و کار برای ساکنانش، از نظر ایجاد زیرساختهای لازم، نیز مورد توجه قرار بگیرد.

با این وجود اهالی این روستا خواستار توجه بیشتر مسئولان نسبت به وضعیت این روستاها هستند و انتظار دارند بخشی از درآمد حاصل از این غار برای روستا هزینه شود به‌طوریکه منتخب ششمین دوره شورای اسلامی روستای علیصدر این روزها پیگیر خواسته‌های مردم بومی روستا که همان افزایش اشتغال در مجتمع سیاحتی و شفاف‌سازی هزینه نقدینگی کلان غار علیصدر است، بوده و از مجهول بودن هزینه درآمد بزرگترین غار آبی جهان گلایه‌مند است.

هیچ عایدی از درآمد غارعلیصدر برای روستا در نظر گرفته نمی‌شود

ابوالحسن سلیمی در این زمینه به خبرنگار ایسنا، گفت: رسانه‌های استان همدان و کشور بارها مجهول بودن هزینه درآمد غار علیصدر را به‌صورت گزارشی و خبری پوشش داده‌اند ولی نتیجه‌ای که موضوع را شفاف‌سازی کند، نداشته است.

وی تصریح کرد: با اینکه همه خدمات مسافران و گردشگران اعم از اسکان و تأمین آب شرب و دفع زباله و... بر عهده اهالی این روستا است، جای تأسف دارد که هیچ عایدی از سودآوری غار به‌جز هزینه دفع زباله مجتمع سیاحتی برای حل مشکلات آموزشی، فرهنگی و زیباسازی این دهکده گردشگری در نظر گرفته نمی‌شود.

وی افزود: از سال۱۳۷۰که شرکت سیاحتی علیصدر مدیریت و اداره بزرگترین غار آبی جهان را بر عهده گرفته است و با وجود درآمد بسیار بالایی که داشته هیچ‌گونه زیر ساختی بعداز ۲۰ سال در مجتمع علیصدر انجام نداده‌اند.

سلیمی تصریح کرد: مردم علیصدر از کمترین حقوق خود که داشتن سند برای املاک است، محرومند و نبود کمترین امکانات اعم از سالن‌های ورزشی، درمانگاه و داروخانه شبانه‌روزی مردم این دهکده گردشگری را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است.

عضو شورای اسلامی روستای علیصدر ادامه داد: با وجود افراد تحصیلکرده در این روستا جای تأسف دارد پس از سال‌ها همچنان واحد اداری مجتمع سیاحتی غار علیصدر توسط افراد غیربومی اداره می‌شود و جوانان این روستا که بیشتر آنها تحصیلات دانشگاهی دارند و بعضاً نیز تحصیلکرده رشته گردشگری و مرتبط با آن هستند، به‌صورت قراردادهای ماهیانه در کارهای قایقرانی و بدونه در نظر گرفتن سختی کار در محیط طاقت‌فرسا و مرطوب غار مشغول به‌کار هستند.

منتخب مردم روستای علیصدر در شورای اسلامی این روستا از عملی نشدن وعده شرکت سیاحتی علیصدر برای ساخت شهرک توریستی گلایه کرد و گفت: نزدیک به ۱۵ سال گذشته مدیران شرکت سیاحتی علیصدر با وعده ساخت شهرک توریستی و ایجاد اشتغال برای مردم علیصدر زمین‌های کشاورزان را با قیمت ناچیز خریداری کرده‌اند و پس از گذشت ۱۵ سال به‌جز فضای سبز هیچگونه اقدامی برای ساخت شهرک توریستی انجام نداده‌اند و مردم روستای علیصدر سال‌هاست چشم‌انتظار این وعده‌ها هستند.

غارعلیصدر باید پایلوت اقتصاد کبودراهنگ باشد

منتخب مردم بهار و کبودراهنگ در یازدهمین دوره مجلس مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدا درآمد غار علیصدر را بیشتر از آنی دانست که توسط مدیران شرکت سیاحتی مطرح می‌شود و گفت: اطلاع از درآمد و هزینه‌های غار علیصدر حق مردم است چرا که غار علیصدر به‌عنوان مهمترین مرکز توریستی در غرب کشور است که باید پایلوت اقتصاد شهرستان کبودراهنگ باشد.

فتح الله توسلی با تأکید براینکه پذیرفتنی نیست در منطقه ای که بزرگترین غار آبی جهان را در خود جای داده جوانان آن بیکاری را به سختی تجربه کنند، اظهارکرد: روستایی که هر ساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر خارجی و داخلی است، فاقد امکانات ورزشی و رفاهی باشد چرا که اینگونه بی‌اعتنایی به مردم درشأن مدیریت شرکت سیاحتی علیصدر نیست.

وی تأکید کرد: بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس، تمام تلاش و توان مسئولیتی خود را برای شفاف‌سازی درآمد غار علیصدر به‌کار خواهم گرفت.

از درآمد شرکت به دهیاری کمک می‌شود

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز در ادامه به خبرنگار ایسنا گفت: هرساله مبالغی از درآمد شرکت برای کمک به دهیاری پرداخت می‌شود و حتی در دو سال اخیر که غار تعطیل بوده این کمک‌ها حتی ناچیز ادامه داشته است.

مهدی مجیدی درباره اعتراض مردم علیصدر بر جذب بی‌حساب و کتاب نیروهای غیر بومی توسط مدیران غیر بومی در دفتر مرکزی شرکت سیاحتی و مأمور کردن نیروهای مازاد به دیگر ادارات و پرداخت حقوق آنها، اظهار کرد: این روال از قبل بوده و بنده در حال تعدیل این نیروها هستم به‌طوریکه در طول زمان مدیریت بنده هیچ نیروی جدیدی جذب نشده است.

این مقام مسئول درباره پرداخت نشدن حقوق سختی کار به نیروهای داخل غار علیصدر، توضیح داد: کسانی که داخل غار مشغولند، سختی کار دریافت کرده و زودتر از دیگر نیروها بازنشست می‌شوند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر درباره درخوست مردم بر جایگزین کردن نیروهای تحصیل کرده بومی به جای افراد غیربومی، گفت: این روال از قبل بوده و نیروهای غیر بومی در پست‌های تخصصی و در حدود ۱۵ سال گذشته جذب شده‌اند و نیروهای بومی تحصیل کرده به‌عنوان قایقران جذب شده‌اند و نمی‌توانند جایگزین باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس