مستاجران توان پیدا کردن خانه ندارند/ رهن و اجاره‌ها تصاعدی شده


مستاجران توان پیدا کردن خانه ندارند/ رهن و اجاره‌ها تصاعدی شده

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با بیان اینکه امروز مستاجران توان پیدا کردن خانه برای اجاره ندارند، گفت: اگر بازار مسکن رونق نگیرد و سال آینده قانون مشخصی برای رهن و اجاره ها تدوین نشود، وضعیت فجیعی خواهیم داشت و ممکن است مستاجران به علت گرانی، بدون خانه بمانند.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از وضعیت موجود رهن و اجاره در کشور، اظهار کرد: امروز شرایطی ایجاد شده که مستاجران توان پیدا کردن خانه برای رهن و اجاره را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش ارزش پول ملی موجب شد تا یک شبه قیمت خانه های میلیونی چند برابر و میلیاردی شوند، تصریح کرد: در این شرایط صاحب منزل حاضر نیست تا خانه اش را به قیمت قبل رهن یا اجاره دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به کاهش بین عرضه و تقاضا و ساخت و ساز مسکن به یک سوم طی ۱۰ سال گذشته، تاکید کرد: باید تصمیم گیران در سطح کلان فکری به حال بازار مسکن کنند، چراکه اگر بازار مسکن رونق نگیرد و سال آینده قانون مشخصی برای رهن و اجاره ها تدوین نشود، وضعیت فجیعی خواهیم داشت و ممکن است مستاجران به علت گرانی، بدون خانه بمانند.

وی با بیان اینکه موضوع رهن و اجاره از قیمت مسکن اثر می گیرد، تصریح کرد: متاسفانه قیمت مسکن به صورت بی رویه بالا رفت و امروز مهمترین عامل که موجب افزایش قیمت بی رویه مسکن است، مربوط به عدم تولید مسکن است.

جهانگیری با اشاره به اینکه سالانه نیازمند تولید یک میلیون مسکن در کشور هستیم، گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته حتی یک سوم این میزان ساخت و ساز نداشته ایم که این امر بر قیمت رهن و اجاره اثرگذار است و موجب شده قیمت مسکن سرسام آور افزایش و بی رویه بالا رود، به همین دلیل دولت در ستاد ملی کرونا مصوبه ای داد که مستاجر بتواند در کلانشهر اصفهان ۲۰ درصد، در کلانشهر تهران ۲۵ درصد و در شهرستان ها ۱۵ درصد رقم اجاره بها را به صورت اتوماتیک وار تمدید کند که این مصوبه اندکی به مستاجران کمک کرد، البته این مصوبه موجب تنگناهایی برای برخی مالکین شد، چراکه آنها تنها محل درآمدشان از اجاره مسکن است.

وی با بیان اینکه این راهکار حل مشکل مسکن نیست و تنها به صورت مقطعی در زمان کرونا مطرح شد، تاکید کرد: انتظار داریم دولت جدید با حمایت از بخش خصوصی برای ساخت و ساز، و همچنین ورود به ساخت و ساز موجب بهبود شرایط این بازار شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان تاکید کرد: بحران رهن و اجاره ها به دلیل شکاف و فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا مسکن است، اما اگر ساخت و ساز به حدی برسد که بیش از نیاز جامعه تولید مسکن داشته باشیم، این عامل می تواند موجب کاهش قیمت های نجومی رهن و اجاره شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز قیمت رهن و اجاره ها غیرمنطقی و تصاعدی افزایش یافته است، گفت: سامان گرفتن بازار رهن و اجاره نیازمند قانون است، پیش از این مطابق آنچه مجلس اعلام کرده بود هزینه مسکن یک دهم یا یک پانزدهم هزینه یک خانوار بود، اما امروز در برخی نقاط هزینه مسکن ۵۰ درصد و یا بیشتر هزینه یک خانوار را در برگرفته، بنابراین امروز نیازمند قانون مدونی در مجلس برای سامان دهی بهای رهن و اجاره هستیم که مثلا سالانه هیچ مالکی اجازه افزایش ۱۰ یا ۱۵ درصد افزایش را ندارد و هر سال در کمیته ای متشکل از دولت، مجلس و قوه قضاییه قیمت پیشنهادی قبل از شروع فصل رهن و اجاره مشخص شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه مطابق مصوبه ستاد مقابله با کرونا امسال قیمت رهن و اجاره در اصفهان باید ۲۰ درصد افزایش یابد، تاکید کرد: تا قانونی برای رهن و اجاره وضع نشود، ضمانت اجرایی نخواهد داشت، البته زیرساخت های این قانون وجود دارد که مثلا اجاره سال قبل، مبنای اجاره سال جدید قرار گیرد.

وی درباره اینکه گفته می شود بنگاه های املاک خود موجب دامن زدن بر قیمت رهن و اجاره ها می شوند، با رد این موضوع، گفت: وقتی مسکنی وجود ندارد، این ادعا که بنگاه داران برای دریافت حق کمیسیون بیشتری از مالک و مستاجر قیمت ها را بالا می برند، درست نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان تاکید کرد: اگر بخواهیم ۱۰ عامل افزایش قیمت مسکن را در نظر بگیریم، تعرفه مشاوران املاک شاید آخرین دلیل افزایش قیمت رهن و اجاره ها باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟