محمد سرور رجایی یک انقلابی به تمام معنا بود


محمد سرور رجایی یک انقلابی به تمام معنا بود

تهران- ایرنا- «علیرضا مختارپور» دبیرکل هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور در مراسم گرامیداشت «محمد سرور رجایی» شاعر افغان گفت: فعالیت‌های خودجوش و فرهنگی «محمد سرور رجایی» مصداقی از فعالیت‌های جهادی بود که این شاعر را به عنوان یک انقلابی اصیل مطرح می‌ساخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا مراسم گرامیداشت محمدسرور رجایی، نویسنده و پژوهشگر برجسته افغانستان، با حضور جمعی از شاعران داخلی و خارجی در محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی مراسمی با عنوان «در هجر مهاجر» به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با خوانش یکی از اشعار سرور رجایی شروع شد پس از اشاره به آثار این شاعر فقید به تاثیر این هنرمند افغان در نزدیکی دو ملت ایران و افغانستان تاکید و یادآوری شد که این هنرمند با تالیف کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون به نقش مجاهدان و شهدای افغان در جنگ ایران و عراق و دوران دفاع مقدس پرداخت و نگذاشت تا این رویداد تاریخی به دست فراموشی سپرده شود.

محمد سروررجایی یک انقلابی به تمام معنا بود

پس از آن علیرضا مختارپور دبیرکل هیأت امنای کتابخانه های عمومی به ارائه سخن پرداخت و از علاقه و اشتیاق این هنرمند افغان به فعالیت های ادبی و فرهنگی سخن گفت و بیان کرد: فعالیت های خودجوش و فرهنگی سرور رجایی مصداقی از فعالیت های جهادی بود که این شاعر را به عنوان یک انقلابی اصیل مطرح می ساخت. وجود او سراسر لطف و مهربانی بود که دیدنش یاد خدا را در دل زنده می ساخت.

سروررجایی همواره به دنبال عدالت و آزادی بود و وظیفه شعر و ادبیات را تحقق این رسالت و دفاع از عدالت می دانست. او به رغم حضور سه دهه در ایران هنوز مشکل هویت داشت و از هیچ امتیاز ویژه ای برخوردار نبود؛ و این ناداوری برخی از مدیران کشور است که به رغم فرمایشات مقام معظم رهبری همچنان در این زمینه ضعف داریم.

مختارپور صحبت های خود را با قرائت اشعاری از سرور رجایی به پایان رساند.

محمد سروررجایی مرد کارهای بر زمین مانده بود

محسن مومنی شریف نویسنده و منتقد ادبیات داستانی سخنور بعدی بود که در ابتدای سخنان خود بیان کرد: ۱۵ سال با وی همکار بودم و در این مدت از این برادر عزیز تلاش های بی توقع و بی منت بسیاری دیدم که هرگز برای خودش چیزی نمی خواست اما برای مجاهدان و مهاجران افغانی پیگیر کار بود.

محمدسرور رجایی مرد کارهای بر زمین مانده بود و تلاش می کرد تا گره کارهای مهاجران افغانی را باز کند و کارهای زمین مانده در مورد آنان را دست بگیرد و به نتیجه برساند، مثلا رسیدگی به وضعیت دانش آموزان افغانستانی برای ایشان مشکلی بود که به دنبال حل و رفع آن بود.

مومنی شریف توضیح داد: وی بسیار زمان شناس بود و مانند یک سازمان و ارگان فرهنگی به تنهایی کار می کرد و بار به دوش می کشید؛ آخرین کار مرحوم رجایی نوشتن کتاب خاطرات رفیق عزیز خودش محمد رئوف رفیعی بود که با خودش بزرگ شده بود و در سوریه به شهادت رسید؛ مرحوم سروررجایی این کتاب را از زبان همسر این شهید نقل کرده است و می خواهم بگویم که او در هر حوزه ای که فکر می کرد می تواند مثمرثمر و اثرگذار باشد ورود می کرد و به انجام کار در آن حیطه می پرداخت.

محمد سروررجایی با کمترین هزینه بیشترین کار را انجام می داد

در ادامه علیرضا قَزوه نویسنده و شاعر ایرانی و رئیس اسبق مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو گفت: ایده دفن سرور رجایی در قطعه شهدا و در کنار شهید آوینی یکی از موضوعات حسرت برانگیزی بود که البته خدا برای او این جایگاه را خواست.

قزوه که از جمله شاعران موسوم به «حوزه انقلاب» و «دفاع مقدس» شمرده می‌شود و درون‌مایه اشعار او بیشتر مذهبی و اجتماعی است در ادامه بیان کرد: برای سالها کارهای او را زیرنظر داشتم که با چه دقت و صمیمت و هزینه ای کم کار می کرد؛ او با کمترین هزینه بیشترین کار را انجام می داد و هیچ وقت چیزی برای خودش نمی خواست و این رفتارش مصداق رفتار بچه های جهادی و بسیجی بود.

وی در ادامه و با گلایه از بی برنامگی و سیاست های نابجای دولت‌های گذشته در تضییع حقوق مهاجران افغان در ایران تصریح کرد: ما در حق فرهنگیان افغانستان در ایران ظلم کردیم. و متاسفانه رویکرد مناسبی را در این سالها نسبت به این مهاجران با استعداد افغان نداشتیم و شرایط مناسبی برای زندگی، اسکان و معیشت آنان فراهم نکردیم که امیدواریم در دولت جدید بهبود یابد.

در ادامه کلیپی از فعالیت‌های سازنده سرور رجایی در حوزه فرهنگ و ادب و بخشی از سخنان وی در حوزه های مانند دفاع مقدس پخش شد.

پس از آن جمعی از شاعران ایرانی و افغان به ارائه صحبت در مورد شخصیت، آثار و کارهای حرفه‌ای مرحوم سروررجایی در حوزه ادب و فرهنگ ایران و افغانستان پرداختند.

گفتنی است محمد سرور رجایی، نویسنده و شاعر افغانستانی ساکن ایران هفتم مرداد در پی ابتلا به کرونا در سن ۵۲ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

رجایی متولد ۱۳۴۸ کابل بود. وی از سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت کرده و مدیریت خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری را بر عهده گرفت. کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» یکی از آثار شاخص اوست؛ این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس است که در حاشیه دیدار با رهبر انقلاب در خردادماه سال ۱۳۹۸ این کتاب را تقدیم ایشان کرد.

کتاب های ماموریت خدا، هفت‌ روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان، در آغوش قلب‌ها، گل‌های باغ کابل، در آغوش قلب‌‏ها، اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی برخی از آثار منتشر شده سرور رجایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی