رسیدن سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی به 7.2 درصد در سال 1400


چهارمین پارک فناوری اقتصاد دیجیتال کشور امروز در استان سمنان افتتاح شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح این پارک اعلام کرد که طرح‌های توانمندسازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند نوآفرین و ایجاد پارک‌های اقتصاد دیجتال باعث رشد سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشور شده است. طبق ادعای محمدجواد...

رسیدن سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی به 7.2 درصد در سال 1400
چهارمین پارک فناوری اقتصاد دیجیتال کشور امروز در استان سمنان افتتاح شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح این پارک اعلام کرد که طرح‌های توانمندسازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند نوآفرین و ایجاد پارک‌های اقتصاد دیجتال باعث رشد سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشور شده است. طبق ادعای محمدجواد آذری جهرمی سهم اقتصاد دیجتال در تولید ناخالص داخلی از ۱.۷ درصد در سال ۱۳۹۲، به ۶.۴ درصد در سال ۹۹ رسیده است. او پیش‌بینی کرد سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۰ به ۷.۲ درصد برسد.
طبق گفته‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پارک اقتصاد دیجیتال سمنان که امروز (۱۱ مرداد) به صورت مجازی برگزار شد، از ابتدای سال ۹۸ تا انتهای سال ۹۹ مجموعا ۲۳۴ میلیارد تومان در این استان برای پوشش ارتباطی داخلی و جاده‌ای آن سرمایه‌گذاری شده است. طبق ادعای جهرمی آنچه امروز در استان سمنان به بهره‌برداری رسیده است، یک حلقه از زنجیره مجموعه پارک‌های اقتصاد دیجیتال در کشورو است.
ایجاد زیرساخت برای شکل‌گیری یونیکورن‌ها
ابتدای دولت دوازهم و زمانی که محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این دولت انتخاب شد، یکی از وعده‌های او داشتن ۵ یونیکورن و ۲۰ هزار کسب‌وکار کوچک و متوسط بود. با این حال سال گذشته او در برنامه‌ای اعلام کرد که نوسانات نرخ ارز و شرایط اقتصاد باعث شد کشور ۵ شرکت یونیکورنی خود در حوزه فضای مجازی با ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار را از دست بدهد. محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح پارک اقتصادی سمنان در مورد این وعده گفت: «ما یک راهبرد در ابتدای دوره وزارت ارتباطات دولت دوازدهم اعلام کردیم و آن اینکه باید رشد قابل توجه‌ای در تولید ناخالص داخلی برای بخش اقتصاد دیجیتال ایجاد کنیم، برای همین نیازمند این هستیم که ۵ لوکوموتیو داشته باشیم.» او ادامه داد: «این لوکوموتیوها را در اصطلاح کسب‌وکارهای فضای مجازی و اینترنتی یونیکورن گفته می‌شود، شرکت‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار، این در راس قاعده ما بود و در کنار آن داشتن ۲۰ هزار شرکت استارت‌آپی در قاعده این مثلث برای حرکت می‌خواستیم.»
جهرمی اعلام کرد که رسیدن به این هدف نیازمند رشد زیرساخت‌های ارتباطی بود. او در این مورد گفت: «زیرساخت مهم اجرای این مسئله توسعه زیرساخت ارتباطات کشور بود. روزی که شروع به کار کردیم یعنی سال ۹۶، ۵۰ درصد شهرهای کشور پوشش نسل سوم و چهارم تلفن همراه را داشتند؛ اما امروز صددرصد شهرهای کشور و جمعیت شهری ما تحت پوشش ۳G و ۴G قرار دارد.» جهرمی در ادامه با اشاره به رشد دسترسی به اینترنت ثابت در کشور توضیح داد: «از طرف دیگر نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند که در روزی که ما شروع به کار کردیم دسترسی به پهن باند نداشتند، امروز ۹۸.۵ درصد جامعه روستایی دسترسی به اینترنت و پهن‌باند دارند و این یعنی بازار برای کسب‌وکارهای مجازی ایجاد کرده‌ایم.»
طبق ادعای او با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از ۶۴۸ گیگا بیت برثانیه ظرفیت پهنای باند در سال ۱۳۹۲ امروز این ظرفیت بیش از ۲۱ هزار گیگ بیت بر ثانیه در هسته شبکه ملی اطلاعات رسیده است. با این حال طبق گزارش‌های سالانه رگولاتوری هنوز برخی استان‌ها مانند کرمان، کردستان و سیستان‌وبلوچستان از اینترنت بی‌کیفیت و نامناسبی استفاده می‌کنند
طبق اظهارت جهرمی مراکز داده‌ای که ایجاد شد، خدمات ابری که راه‌اندازی شد و بسیاری از خدمات پایه‌ای که در کشور در این مدت به وجود آمد برای این بود که جوانان کشور حرکتی در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور رقم بزنند. جهرمی اعلام کرد که مجموعه این کارها باعث شده تا کشور از ۱.۷ درصد سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۲ به ۶.۴ درصد سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۹ برسد و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۰به عدد ۷.۲ درصد برسد.
ایجاد توانمندسازی برای شکل‌گیری یونیکورن‌ها
جهرمی در ادامه سخنان خود اعلام کرد که وزارت ارتباطات و دولت جز نقش توسعه زیرساخت‌ها که نقش حیاتی و مهمی در عصر اقتصاد دیجیتال است، یک وظیفه مهم دیگری هم دارد و آن توانمندسازی است. جهرمی یادآور شد که در ۴ سال گذشته آنها توانمندسازی را از دو طریق پیش برده‌اند. او در این زمینه گفت: «اولین گام ایجاد طرح نوآفرین بود که امروز ۱۰ هزار شرکت در مجموعه کسب‌وکارهای فضای مجازی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که این همان قاعده برای داشتن ۲۰ هزار کسب و کار کوچکی بود که در ابتدای دولت وعده آن را دادم.»
رسیدن سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی به 7.2 درصد در سال 1400مراسم افتتاح پارک اقتصاد دیجیتال سمنان
البته جهرمی بدون اشاره به اینکه چرا این رقم براساس وعده او به ۲۰ هزار شرکت کوچک و متوسط نرسیده، تاکید کرد که با استفاده از طرح‌هایی مانند بوم‌واره، استفاده از منابعی که در اختیار وزارت ارتباطات از محل وام وجوه اداره شده قرار می‌گرفت و منابع دولت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، حمایت‌های موثری از این ۱۰ هزار شرکت در حوزه توسعه کسب‌وکارهای فضای مجازی صورت گرفته است. طبق ادعای او در نوآفرین که مسئول آن سازمان فناوری اطلاعات بود، ۳ سال شرکت‌ها را تحت حمایت قرار دادند، آنهم از زمان شروع فعالیت تا زمانی که درآمد آنها طی ۳ سال به ۵۰۰ میلیون تومان در سال برسد.
او دومین گام در توانمندسازی شرکت‌های فعال در فضای مجازی را ایجاد پارک‌های اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و توضیح داد: «دومین گام ما در توانمندسازی، شکل‌گیری پارک‌های اقتصاد دیجیتال بود، آن هم با این هدف که پارک‌های اقتصاد دیجیتال، شرکت‌های با درآمد ۵۰۰ میلیون تومان در سال را تحول بگیرند و با حمایت‌هایی که در مجموعه پارک اقتصاد دیجیتال می‌شود، شرکت‌هایی با سایز ۵ میلیارد تومان درآمد در سال را تحول دهند.»
طبق اظهارات او اینکه چنین نهادی به عنوان پارک اقتصاد دیجتال ثبت کنند، از وزارت علوم و شورای گسترش مجوز لازم را دریافت کنند و از سمتی در دولت و در بودجه سالیانه برایش بودجه‌ای لحاظ کنند، گام‌هایی بوده که در این مدت در ایجاد نهاد پارک اقتصاد دیجیتال در مجموعه وزارت ارتباطات برداشته شد.
او تاکید کرد که این نهادی است که در دولت دوازدهم شکل گرفت و در تهران با پارک سجاد فعالیت خودش را به صورت جدی پیش می‌برد. همچنین طبق توضیحات او در مشهد دو مجموعه پارک اقتصاد دیجیتالی ایجاد شده که ظرفیت آن تکمیل شده و فاز سوم ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در این استان هم شروع شده است. پارک اقتصاد دیجیتال فارس با مشارکت معاونت علمی هم از دیگر پارک‌های فعال در این زمینه بوده است. براساس اظهارات وزیر ارتباطات برای ایجاد پارک فناوری در سایر استان‌ها مانند اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان و هر کدام استان‌ها بنا به نیاز خودشان تلاش خواهد شد.
جهرمی با اشاره به راه‌اندازی پارک اقتصاد دیجیتال در سمنان گفت: «امروز خوشحالیم که چهارمین زنجیره پارک اقتصاد دیجیتال ما در استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسد. این استان سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام داده است. از مجموعه فنی حرفه‌ای که در این زمینه با ما مشارکت کرد و مجموعه‌های زیربنایی خود را در اختیار ما گذاشت برای اینکه بتوانیم این پارک را احداث کنیم و همچنین استاندارد و دیگر مسئولان باید تشکر کرد.»
او ادامه داد: «حتما این پارک در رشد اقتصاد دیجیتال در استان سمنان موثر خواهد بود. خروجی‌های دانشگاه هم می‌توانند به این مجموعه بیایند، هم به آنها آموزش داده می‌شود و هم به آنها معافیت‌هایی ویژه‌ای داده خواهد شد و هم اینکه در کنار هم قرار گرفتن و ایجاد بازار برای آنها در رشدشان از اندازه و سایزهای ۵۰۰ میلیون تومانی، به سمت سایزهای درآمد سالانه ۵ میلیارد تومانی کمک بسیار به‌سزایی خواهد کرد.»
جهرمی یادآورشد که تمرکز در پارک اقتصاد دیجیتال سمنان حوزه کشاوری و فضایی خواهد بود البته محدودیت‌هایی برای دیگر حوزه‌ها نیز وجود ندارد. او در پایان ابراز امیدواری کرد که این پارک‌های اقتصاد دیجیتال یادگاری خوبی برای جوانانی باشد از طرف دولت، دولتی که به آن رای داده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!