مدیرکل انتقال خون ایلام: اهدای خون باعث کم خونی در افراد نمی شود


مدیرکل انتقال خون ایلام: اهدای خون باعث کم خونی در افراد نمی شود

ایلام - ایرنا - مدیرکل انتقال خون ایلام گفت: اهدای خون مستمر برخلاف باور عموم مردم باعث ایجاد کم خونی در افراد اهداکننده نمی شود.

دکتر مهدی اکبری دهبالایی روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: همه افراد قبل از اهدا توسط پزشک مستقر در انتقال خون مورد معاینه قرار می گیرند و طبق آزمایش های گرفته شده شرایط مراجعه کنندگان برای اهدای خون مشخص می شود.

وی با بیان اینکه اهدای خون با سلامت منافات ندارد، افزود: معمولا ۱۵ تا ۲۰ درصد از مراجعه کنندگان با صلاحیت پزشکان به طور موقت یا دائمی از اهدای خون معاف و ممنوع می شوند.

مدیرکل انتقال خون ایلام یادآور شد: نکته مهم کاهش اهدای خون در میان جمعیت بانوان است که باید این قشر به عنوان کسانیکه الگوهای اصلی فرزندان خود هستند، بیشتر در اهدای خون به عنوان یک وظیفه اجتماعی مشارکت کنند تا فرزندانی مسوولیت پذیر در مسائل اجتماعی تربیت کنند.

اکبری دهبالایی از جوانان و بانوان خواست در فرایند اهدای خون بیشتر مشارکت داشته باشند چراکه میزان اهدای خون در این گروه ها به نسبت جمعیت شان کم است و همچنین مقدار مصرف خون در استان در حال افزایش است.

کاهش بانوان اهدا کننده خون در ایلام

وی اضافه کرد: تعداد اهداکنندگان بانو در استان ایلام در حال حاضر پنج درصد است که در طول ۱۰ سال اخیر این تعداد هشت درصد بود که به تدریج به این میزان کاهش یافته و البته تغییر در سبک زندگی ها در کاهش این موضوع نیز بی تاثیر نیست.

مدیرکل انتقال خون ایلام گفت: موارد مختلفی چون گرفتن انواع رژیم های غذایی برای تناسب اندام، انواع جراحی های زیبایی و انجام تتوهای پوستی در کاهش اهدای خون جمعیت بانوان نقش موثری دارد چرا که انجام این موارد مانع اهدای خون بانوان به مدت های طولانی یا دائمی می شود.

اکبری دهبالایی افزود: اهدای خون فراگیر باید به فرهنگی گسترده بین خانواده ها تبدیل شود چراکه در این صورت بچه ها با الگوبرداری از والدین اهداگر خود، آنها نیز در آینده به افرادی اهداکننده خون بدل خواهند شد و خانواده ها باید به نقش موثر خود در اهدای خون به عنوان یک عمل نیک و نجات بخش جان انسان ها واقف باشند.

افزایش ۲۲ درصدی اهدا خون در ایلام

وی اظهار داشت: میزان اهدای خون در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است که البته شیوع کرونا و ناآگاهی اجتماعی در خصوص این بیماری و عدم مراجعه مردم برای اهدای خون در آن مقطع زمانی در کاهش اهدای خون بی تاثیر نبود.

وی یادآور شد: طی چهار ماه گذشته ۱۰ هزار فرآورده خونی توزیع شده که مازاد این تعداد در حدود سه هزار فرآورده از طریق شبکه ملی خون رسان به دیگر استان ها ارسال شده است.

مدیرکل انتقال خون ایلام ادامه داد: پنج هزار و ۵۷۱ نفر اهدا کننده در چهار ماهه سال جاری به انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد نزدیک به ۸۵ درصد موفق به اهدای خون شدند که ۳۳ درصد این افراد باسابقه، ۵۲ درصد مستمر، پنج درصد بانوان و مابقی مراجعه کننده های بار اولی بوده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟