روضه خانگی بهترین کانون تربیت بچه های ما است


روضه خانگی بهترین کانون تربیت بچه های ما است

آئین رونمایی از صندوق های روضه های خانگی در محل امامزاده صالح تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری موج آئین رونمایی از صندوقچه روضه خانگی توسط خانه ماهد و عقیق با همراهی جامعه ایمانی مشعر، در محل حرم مطهر امامزاده صالح (ع) تهران برگزار شد.

در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام بی آزار تهرانی تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) گفت: در نگاه شیعه اگر بگوئیم فلسفه حضور ما در این دنیا حسین شناسی است اشتباه نگفته ایم. وصیت آیت الله بهجت را اگر ببینید، اوج توصیه ایشان توجه به تربت امام حسین (ع) است. از حب به امام حسین (ع) بالاتر سراغ دارید؟ مهد علاقه به امام حسین در روضه است بویژه روضه های خانگی.

وی ادامه داد: حواله کسانی که به امام حسین علاقه دارد به روضه های حسینی داده اند. از بچگی دیدن بساط روضه این گرایش را در ما ایجاد کرده که به هیات برویم. در کتاب لمعه آمده که در گوشه ای از خانه جایی را برای نماز داشته باشیم تا بچه ها به نماز جلب شوند و روضه های خانگی هم به همان اندازه تاثیر عمیقی در علاقمند شدن بچه ها به ائمه موثری است.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی در ادامه با اشاره به صندوق های روضه خانگی گفت: این کار بسیار زیبائی است که برای حفظ روضه های خانگی انجام شده است. این صندوقچه را دریچه ای به حریم لاهوتی سیدالشهدا ببینید. علامه طباطبائی فرموده بودند حاجت دنیا و آخرت تان را از پرچم های سیاه امام حسین بگیرید.

وی ادامه داد: در این روزها خیلی از هیات‌ها توان ندارند که با رعایت شیوه نامه ها شیدایی عاقلانه کنند و اگر چاره ای اندیشیده نشود بساط از اساس جمع می شود.

حاج علی انسانی هم در بخش دیگری از این مراسم به اهمیت توجه به مناسبت‌های دینی و تاریخ اسلام بویژه مباهله گفت: خوشحالم که می بینم شبکه های سیما به جوشش آمده اند که چرا روز مباهله مغفول مانده است در حالی که علما آن را ابن غدیر می دانند.

وی افزود: واقعا باید پرسید که چرا بچه شیعه ها به گوششان نرسیده است که آقا رسول الله، آن امپراطور عظیم اسلام، با آن مسیحیت قدیم با آن تعداد اندک چه رفتاری داشت؟ امیدوارم بچه شیعه‌های غیور نگذارند حق امیرالمومنین پایمال شود.

امیرحسین اسدی از داوران مسابقه میدان و کارشناس کارآفرینی هم در سخنان کوتاهی گفت: حسین عشق است و عشق به حسین فراتر از عشق. وقف عشق است و وقف برای امام حسین فراتر از عشق است.

وی افزود: ترکیب بین عشق و کارآفرینی و امام حسین تلاشی فوق العاده و یک کارآفرینی هوشمندانه است. پاسخ به نیاز جامعه یکی از تعاریف کارآفرینی است و اینکه تلاشی شود برای پاسخگویی مردم جامعه ما که در این ایام نیازشان عزاداری و روضه است نمونه ای عالی برای آن است‌

اسدی در ادامه گفت: اینکه برای رفع نیاز جامعه از نوآوری و فن‌آوری استفاده کنیم و صندوق اسراری درست کنیم که در هر کدام آنها صدها دل می تپد کاری هوشمندانه و خلاقانه است که من به مجریان آن واقعا تبریک می گوئیم

این مشاور کارآفرینی در ادامه با بیان اینکه این عظمت نو آوری در خدمت فرهنگ است افزود: ویژگی های این صندوق نشان دهنده ذهن خلاق جوانی است که از کرونا نمی ترسد بلکه آن را به زانو در می آورد.همه جوان‌های کشور می توانند اینچنین وارد میدان کسب و کار شوند و نیازی را بر طرف کنند.

در بخش دیگری از این مراسم مرتضی علایی طراح و مجری طرح صندوقچه روضه های خانگی در مورد این طرح گفت: در این مدت که مشغول نوکری برای امام حسین علیه السلام بوده ام هرگز برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای نداشتیم و همیشه همه چیز خودش جور می شد. امسال هم تنها در دو ماه برای این طرح به نتیجه رسیدیم. با توجه به اینکه روضه هایی که ۱۴۰۰ سال توسط مردم دست به دست شده است در این یکی دو سال در خطر فراموشی قرار گرفته است که باید برایشواره ای اندیشید و ما هم اندک نقشی در این اتفاق داشته باشیم. بنابراین به این فکر افتادیم کاری انجام دهیم که دو هزار صندوق به خانه های مردم برود تا روضه هایی برگزار شود

ولی ادامه داد: همانطور که پدربزرگی داشتم که سه شهید داشت و هرگز یادم نمی رود که در مسجد محل و پارکینگ خانه شأن هرساله روضه امام حسین را برگزار می کرد و در نهایت جوانانش را تقدیم راه امام حسین کرد. شیر پاک مادری و نان حلال پدری حداقل نیاز برای افتخار نوکری است.

سپس علایی در مورد اجرای طرح صندوق های روضه خانگی گفت: این اولین بار بود که صندوق فناوری و پژوهش برای تامین بودجه در قالب تسهیلات و مشارکت به ما یاری رساند. امسال کار سختی داشتیم و خیلی فشرده عمل کردیم. پانزده کارگاه تولیدی و بالای ۱۴۰ هزار کالای تولیدی با ماری فشرده شکل گرفت. حتی ظرف یک هفته آئین رونمایی برنامه ریزی شده است‌

وی تاکید کرد: این یک حرکت مردمی برای احیای روضه های مردمی و با وقف مردمی است. تمام تلاش ما برای مقابله با ورود سازمان‌ها است. چرا که حضرت آقا می گویند برای رسیدن به اصلاح ساختار حاکمیت و جمهوری اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی، لایه های میانی اجتماع که کنش‌گران اصلی هستند و نخبگان جریان فرهنگ در بدنه مردمی باید جریان سازی کنند.

روضه خانگی بهترین کانون تربیت بچه های ما است

در انتها این فعال فرهنگی افزود: هدف ما این بود که آغازی برای این جریان باشیم. مردم ما نماد شناسند بنابراین در این صندوق بیرق ها و هر آنچه که برای یک روضه خوانی کوچک لازم است گنجانده شده و کشویی هم برای قرار گرفتن ۲۴ زیارت عاشورا و تربت امام حسین در آن تعبیه شده است.

در بخش دیگری از این مراسم سید حسین آقامیری هم گفت: بزرگترین حرف‌های مکتب ما در مورد خانواده است. اگر در شهدا و رزمندگان دفاع مقدس و انقلاب بررسی کنید می بینید که ریشه محبتشان به اباعبدالله در خانواده است. روضه های خانگی یکی از مهمترین اثراتش ریشه دار کردن علاقه فرزندان ما است به همین دلیل است که هرچقدر رونق بگیرد دشمنان خوشحالترند.

وی افزود: از ویژگی های روضه های خانکی سادگی اقامه آن است. روضه خانگی بهترین کانون تربیت بچه های ما است و از ریشه دارترین کارهایی است که جامعه ایرانی اسلامی که قرار است نقش پیش برنده را در جهان اسلام بازی کند، به یک فهمی از ابی عبدالله برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403