جلوگیری از شهرفروشی، مهم‌ترین دستاورد شورای پنجم


جلوگیری از شهرفروشی، مهم‌ترین دستاورد شورای پنجم

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: توقف چرخه باطل شهرفروشی در تهران، می‌تواند الگویی برای سایر کلانشهر‌های کشور باشد.

جلوگیری از شهرفروشی، مهم‌ترین دستاورد شورای پنجمبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی در سیصد و شانزدهمین جلسه شورا به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون پرداخت و گفت: خداوند متعال و تک تک همکاران، کارشناسان، مشاوران و صاحبنظران حوزه شهرسازی و معماری و مدیریت شهری در شورا و شهرداری تهران و سایر سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط در جامعه حرفه‌ای و مدنی را به شهادت می‌طلبم که در این دو دوره آنچه را که در توان داشتم برای ایفای وظایف نمایندگی ام به میدان آوردم، اگرچه مطمئنا قصور و اشکال‌های زیادی بر بنده در این کارزار وارد بوده و است.
وی ادامه داد: خدارا شاکرم که پس از دو دوره حضور در جایگاه مسئول کمیسیون شهرسازی و معماری با همکاری این کمیسیون و جامعه حرفه‌ای و دانشگاهی کشور و به خصوص در دوره پنجم شورا با همراهی مسئولانه و خردمندانه همکارانم توانستیم اهمیت و ضرورت تحقق ماموریت‌های شهرسازی و معماری را به خوبی تبیین و تا حد زیادی نهادینه کنیم، به نحوی که امروز در پایان مدیریت شهری دوره پنجم، مهمترین ابر پروژه این دوره شهر نفروشی و حرکت به سمت شهرسازی انسانگرا و شهر انسان محور قلمداد می‌شود.
سالاری افزود: در گام ابتدایی ضرورت داشت با کمک تشکل‌های حرفه‌ای و مدنی، نسبت به گفتمان سازی برای تغییر نگرش در بین مدیران شهری و بستر عمومی جامعه اقدام شود تا این مهم به دغدغه و مطالبه عمومی برسد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا افزود: توقف چرخه باطل شهرفروشی در اداره شهر تهران می‌تواند الگویی برای اداره کل شهر‌های کشور باشد و کمیسیون شهرسازی و معماری و شورای پنجم کارنامه پاکدستی واقدامات ارزشمند خود را ارج می‌نهد، چرا که کار بسیار بزرگی انجام داده است و مناسبات رانت و بی قانونی و تخلفات را از سفره شهر جمع کرده است، کاری که تا کنون خیلی از نهاد‌ها و مدیران در برنامه‌های خود بار‌ها بیان کردند، ولی در میدان عمل با توجه به فشار سوداگران نتوانستند مقاومت کنند و خود نیز آلوده به این چرخه باطل و فساد شدند.
سالاری گفت: قصه شهر فروشی غصه است و از جایی شروع شد که شهرداری‌ها را بدون درآمد جایگزین، خودکفا کردند. در شهرداری درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی در شهر موجب شد که شهرفروشی در تمامی ابعاد در شهر تهران و سایر شهر‌ها نهادینه شود.
سالاری تصریح کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری با همراهی کلیت شورای پنجم و شهرداری مهمترین کاری که انجام داد این بود که این چرخه باطل شهرفروشی را به رسمیت نشناخت و به آن تن نداد و حتی جلو ضربات سوداگرانه افراد و نهاد‌ها ایستاد و رویکرد خود را صیانت از حقوق عمومی و حق به شهر قرار داد.
وی افزود: در این رویکردها، ضدارزش‌ها و ارزش‌ها به کلی دگرگون می‌شوند و توجه به رویکرد شهرسازی سوداگرا جای خود را به شهرسازی انسانگرا داد که در آن منفعت عمومی شهر و شهروندان، توجه به هویت و ارزش‌های معنوی و فرهنگی شهر، کیفیت زندگی در شهر، ایمن سازی ساختمان‌ها و تاب آوری شهری، بازآفرینی شهری، توجه ویژه به ظرفیت‌های کیفی طرح تفصیلی، انضباط بخشی به حوزه شهرسازی، مبارزه با رانت و فساد و بی قانونی با شفاف سازی به عنوان ارزش تلقی می‌شود.
وی افزود: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که توقف چرخه باطل شهرفروشی در اداره شهر تهران می‌تواند به عنوان الگو در کلانشهر‌ها و شهر‌های ایران و فراتر از شهرداری و شورا بلکه در سطح کلان اداره کشور نیز در برخی ابعاد پیاده سازی گردد و از این بابت خدا را شاکریم.
سالاری افزود: کمیسیون شهرسازی و معماری ضمن مبارزه با شهرفروشی، با اولویت قرار دادن طرح‌های توسعه شهری اعم از طرح‌های جامع، تفصیلی، موضعی و موضوعی تلاش کرد، تکالیف برجای مانده آن‌ها را که به جای کمیت گرایی و درآمدزایی تولید کیفیت و ارزش می‌کنند، در اولویت قرار دهد و بخش قابل توجهی از آن را پیاده سازی کند.
محمد سالاری افزود: حوزه شهرسازی و معماری مدیریت شهری تهران به عنوان یکی از پیشگام‌ترین شهر‌ها در نهادینه و عملیاتی کردن حوزه بازآفرینی شهری و جایگزینی آن با رویکرد درجاسازی و تخریب و نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارامد اقدامات بسیار ماندگاری را به سرانجام رساند و در راستای توجه به ارتقای کیفیت زندگی، توسعه عرصه‌ها و قلمرو‌ها عمومی و مناسب سازی فضا‌های شهری را در اولویت جدی قرار داد و توفیقات ارزشمندی را به ارمغان آورد.
وی ادامه داد: توجه به هویت و ارزش‌های تاریخی، ساماندهی سیما و منظر شهری و همچنین صیانت از باغات، فضا‌های سبز و باز و لغو مصوبه برج باغ از جمله دیگر اولویت‌ها و توفیق‌های حوزه شهرسازی و معماری با همکاری سایر کمیسیون‌ها و اعضای شورا و مدیران شهرداری بود. جایگزینی رویکرد‌های نرم افرازی به جای رویکرد‌های سخت افرازی در این دوره باعث شد تا تاب آوری و ایمن سازی شهر و ارتقای کیفیت ساخت و ساز از جمله مهمترین اولویت‌ها در همکاری با سایر سازمان‌ها و نهاد‌های ذیربط باشد.
سالاری افزود: کمیسیون شهرسازی و معماری با ارائه طرحی نخستین بار در تاریخ این شهر و کشور تعیین عوارض صدور پروانه مبتنی بر عدالت اجتماعی و مرغوبیت مکانی شهر تهران را با همکاری کلیت شورا به تصویب رساند و با ارائه لایحه معاونت شهرسازی و معماری در این خصوص سهم قابل توجهی از آن در تعیین عوارض سال ۱۴۰۰ در راستای تحقق عدالت اجتماعی عملیاتی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق