وقتی که خبری از راننده اسنپ نیست!


وقتی که خبری از راننده اسنپ نیست!

رونمایی از سرویس‌های اسنپ، تپ‌سی و در کل ظهور تاکسی آنلاین، شاید یکی از بهترین هدیه‌هایی بود که می‌شد به ایرانیان داد. اینکه بتوانید خیلی راحت از هر کجای شهر و هر ساعت از شبانه‌روز، یک خودرو در اختیار داشته باشید و با قیمت رقابتی به مقصد برسید، چیزی نیست که بابتش شکرگزار نباشیم. اما بالاخره آن‌قدرها هم شرایط گل و بلبل نیست که در هر لحظه بخواهیم...

رونمایی از سرویس‌های اسنپ، تپ‌سی و در کل ظهور تاکسی آنلاین، شاید یکی از بهترین هدیه‌هایی بود که می‌شد به ایرانیان داد. اینکه بتوانید خیلی راحت از هر کجای شهر و هر ساعت از شبانه‌روز، یک خودرو در اختیار داشته باشید و با قیمت رقابتی به مقصد برسید، چیزی نیست که بابتش شکرگزار نباشیم.

اما بالاخره آن‌قدرها هم شرایط گل و بلبل نیست که در هر لحظه بخواهیم به‌به‌ و چه‌چه کنیم. این روزها به خاطر شرایط کرونایی، مردم بیش از هر زمان دیگری به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، خصوصا اسنپ روی آورده‌اند. تاکنون بیش از هر مورد دیگری، بحث قیمت‌های نسبتا بالای اسنپ و عدم استفاده از کولر در روزهای گرم تاسبتان توسط برخی رانندگان، نقل محافل بود و بسیاری از آن گلایه داشتند؛ اما امروز می‌خواهیم به نکته‌ای اشاره کنیم که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد! دقیقا زمانی که اسنپ می‌گیرید و خبری از راننده اسنپ نیست…! با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا یک تجربه تلخ از استفاده از اسنپ را برای شما بازگو کنیم.

متاسفانه هیچ راننده‌ای درخواست شما را قبول نکرد!

نمی‌دانم برای شما هم پیش آمده یا نه، اما این روزها خیلی با این هشدار و ابراز تاسف اسنپ مواجه می‌شوم! زمانی که شما آماده رفتن از مبدا به مقصد هستید و کسی درخواست شما را قبول نمی‌کند. در ۴۸ ساعت گذشته، شخصا چندین و چندبار با چنین پیغام خطایی مواجه شده‌ام تا جایی که مثلا امروز صبح برای رفتن به سرکار، بیش از 80 دقیقه معطل ماندم و در آخر هم خبری از راننده نبود…!

تصورش را بکنید که برای دوری از ازدحام جمعیت و قرار نگرفتن در معرض ویروس کرونا، حاضر می‌شوید قیمت‌های بالای اسنپ را بپذیرید و با خودروهای این سرویس به محل کار بروید؛ اما ساعت‌ها منتظر می‌مانید و کسی درخواست شما را قبول نمی‌کند!

امروز از ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح تا ۹ و ۱۰ دقیقه مدام اسنپ عزیز در حال جستجوی راننده بود، اما کسی درخواست را قبول نمی‌کرد! این اتفاق دقیقا دو روز پیش با شرایط مشابه و تایم طولانی‌تر (از ۷:۵۰ تا ۹:۵۰) رخ داد اما به دلیل اختلالات شبکه، قطعی‌های اخیر برق و اینترنت و خلاصه هزار و یک بهانه دیگر به روی خودمان نیاوردیم؛ اما وقتی در 48 ساعت یک اتفاق مشابه، دوبار تکرار شود، دیگر نمی‌‌توان خیلی ساده از کنار ماجرا گذشت.

سوال‌های به‌ظاهر بی‌جواب

وقتی در این شرایط قرار می‌گیرید، چند سوال ساده به ذهن خطور می‌کند اما برخلاف همیشه این سوال‌ها بی‌پاسخ نیستند! بیایید تعدادی از مهم‌ترین سوالات را با هم مرور کنیم:

شاید هزینه پایین است و راننده‌ای درخواست را قبول نمی‌کند؟ گمان نمی‌کنم هزینه ۵۰ هزار تومانی برای مسافتی که در روزهای اخیر نهایتا ۲۰-۲۵ دقیقه‌ای طی می‌شود، کم باشد! ضمن اینکه با همین هزینه، بارها این مسافت طی شده و مشکلی نبوده است. حتی از گزینه «عجله دارم» هم استفاده کردم و مبلغ را افزایش دادم اما بازهم خبری نشد!

شاید راننده‌ای در مبدا نیست؟ مبدا «دریاچه چیتگر» بود، جایی که از ساختمان‌های بلند و آسمان‌خراش‌هایش مشخص است که حداقل منطقه‌ای با تراکم جمعیت بسیار بالاست و اتفاقا همه هم در آن ساعت به سمت مرکز شهر می‌روند. تمام این‌ها به کنار، حداقل در خود نقشه اسنپ بیش از ۱۵ خودرو به عنوان راننده‌های منتظر به نمایش در می‌آمد! شاید هم نقشه و ماشین‌های روی آن فیک باشند؟ کسی چه می‌داند…!

وقتی که خبری از راننده اسنپ نیست!

شاید مقصد شرایط عجیب و غریبی دارد یا خیلی محبوب نیست؟ مقصد «میدان فاطمی» تهران بود! دقیقا وسط پایتخت و جایی که حتی شامل طرح ترافیک هم نمی‌شود. دیگر مقصدی از این محبوب‌تر و سر راست‌تر سراغ دارید؟

شاید اینترنت منطقه دچار مشکل شده و رانندگان به اینترنت دسترسی ندارند؟ وقتی شما با یک گوشی و سیم کارت معمولی از طریق دیتای سیم کارت در حال استفاده از اسنپ هستید و همزمان کارهای آنلاین خودتان را انجام می‌دهید و سری هم به اینستاگرام و ویدئوهای سنگینش می‌زنید، گمان نمی‌کنم اختلالی در شبکه و اینترنت منطقه وجود داشته باشد.

و…

پشتیبانی از همه جا بی‌خبر!

وقتی پاسخی منطقی برای سوال‌های پیش آمده پیدا نمی‌کنید، بهترین کار تماس با پشتیبانی و مطرح کردن موضوع است. بالاخره آن‌ها مسئول هستند و حتما چیزی می‌دانند که ما نمی‌دانیم؛ از طریق اپلیکیشن تصمیم گرفتیم برای نخستین بار در طول این سال‌ها، با پشتیبانی شرکتی به بزرگی اسنپ تماس بگیرم و پیگیر ماجرا شوم.

وقتی مشکل را با پشتیبانی در میان گذاشتم، با پاسخ عجیب‌تری رو‌به‌رو شدم. پشتیبانی عزیز با نهایت احترام گفت که خب متاسفانه راننده‌ای درخواست شما را قبول نکرده است!

ظاهرا تعداد درخواست‌های لغو شده کاربران در پنل ثبت می‌شود؛ امروز من ۴-۵ باری منتظر مانده و اسنپ در جستجوی راننده بوده و خودش به این نتیجه رسیده که راننده‌ای پیدا نشده و ۵-۶ باری هم خودم از سر ناچاری لغو کردم، چون بیش از یک ساعت گذشته بود و خبری از قبول شدن درخواست نبود…! شاید از نظر اسنپ این قضیه که حداقل نیم ساعت گذشته و کسی درخواستی قبول نکرده خیلی طبیعی است و شما نباید در دفعات بعد خودتان اپلیکیشن را ببندید، گوشی را ری‌استارت کنید یا کارهایی از این دست به گمان اینکه شاید اصلا گوشی به مشکل خورده باشد! با این حساب فکر می‌کنم حداقل دلیل انتخاب و روان‌شناسی رنگ لوگوی اسنپ مشخص شده باشد؛ به رنگ چمن و رنگ لوگو دقت کنید…!

وقتی که خبری از راننده اسنپ نیست!

از همه چیز جالب‌تر واکنش پشتیبانی بود که گفت: «خب راننده‌ای درخواست شما رو قبول نکرده!» بگذارید یک سوال بپرسیم: پس پشتیبانی اصلا این وسط چه نقشی دارد؟ اگر قرار باشد که پیگیری نکنند که خب خودمان خیلی راحت می‌توانیم سر خیابان یک خودرو دربست بگیریم و به مقصد برویم! دیگر این واضح است که راننده‌ای درخواست من را قبول نکرده اما راه حل چیست؟ آیا قرار است مانند این دو بار، هر روز هیچ اسنپی برای درخواست من نباشد و پس از مدت‌ها معطلی ناچار به استفاده از آژانس‌های سنتی و یا دربستی کنار خیابان باشم؟

تجربه شما؟

شاید با مشاهده این شرایط، وقت آن رسیده باشد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم یا اصلا از خانه خارج شده و از کنار خیابان با یک مسافربر بر سر قیمت به توافق برسیم. با این کار ظاهرا خیلی زودتر راننده پیدا شده و کمتر معطل می‌مانیم؛ چه بسا حتی با قیمت پایین‌تر به مقصد برسیم. خود راننده نیز از اینکه پول نقد می‌گیرد و کمیسیونی به اسنپ نمی‌دهد، بسیار راضی‌تر خواهد بود. یعنی یک معامله برد-برد به نفع همه! دیگر لازم هم نیست که مزاحم اوقات شریف پشتیبانی شویم و وقت همچون طلای‌شان را بگیریم.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا تاکنون شرایط مشابهی را تجربه کرده‌اید؟ یا اصلا مشکل خاص و عجیب و غریبی در اسنپ داشته‌اید که انگشت به دهان بمانید؟!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج