عوارض جانبی ترامادول چیست؟


عوارض جانبی ترامادول چیست؟

ترامادول یک داروی مسکن قوی ست که نام تجاری آن اولترام است و به صورت قرص و محلول در دسترس میباشد؛ تهیه آن فقط با نسخه پزشک امکان دارد. این دارو عوارض مانند سرگیجه، حالت تهوع، تعرق زیاد و سوزش معده دارد و گاها حتی باعث کهیر زدن پوست می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پزشکان این دارو را برای افراد بالای ۱۲ سال تجویز می کنند و در موارد خیلی خاص می توان آن را برای نوجوانان تجویز کرد. این دارو، ضد درد است و افرادی که اعتیاد دارند از آن استفاده می کنند اما گاها افراد برای درمان انزال زودرس و سندروم پاهای بی قرار از آن استفاده می کنند که سازمان غذای و دارو آمریکا این کار را خطرناک و ممنوع اعلام کرده است.

ترامادول به طور مستقیم بر روی مغز اثر می گذارد و درد را کنترل می کند به همین دلیل نیز بسیار اعتیاد آور است و مصرف آن باید کنترل شود.

عوارض جانبی ترامادول چیست؟

ترامادول با کاهش میزان سروتونین و نوراپی نفرین در سلول های مغزی به تسکین درد کمک می کند. نحوه عملکرد آن کاملا مانند مورفین است اما به اندازه مورفین قوی نیست و سریع عمل نمی کند.

پزشکان باید کمترین دوز را برای کوتاه ترین دوره تجویز کنند و افراد را از خطرات و عوارض احتمالی ترامادول آگاه کنند.

عوارض جانبی رایج این دارو عبارتنداز: سرگیجه و خواب آلودگی _ حالت تهوع _ یبوست _ سردرد _ استفراغ _ خارش _ سوزش معده _ اسهال _ دهان خشک _ تعرق زیاد _ ضعف بدنی

عوارض جانبی که بسیار کم افراد را درگیر می کنند نیز شامل عکس العمل های آلرژیتیک، کاهش وزن، افزایش ضربان قلب، افت فشارخون و گیجی، غش کردن، اختلال بینی و حتی تنفس میشوند.

دپرسیون تنفسی نیز یکی از جدی ترین عوارض مصرف ترامادول است که به ندرت اتفاق می افتد. اگر فردی هنگام مصرف این دارو دچار مشکلات تنفسی شد باید سریعا به پزشک مراجعه کند تا از آسیب های جدی جلوگیری شود.

عوارض جدی دیگری نیز ممکن است با مصرف این دارو آسیب زا باشند که در موارد نادری اتفاق افتاده اند؛ مانند سندروم سروتونین و آریتمی قلبی که تداخل های دارویی نیز به افزایش خطر ابتلا کمک می کنند بنابراین نیاز است تا مصرف این دارو کنترل شود و تداخل های دارویی آن توسط پزشک بررسی شود.

افرادی که ترامادول مصرف می کنند باید هرگونه عوارض جانبی را به پزشک خود اطلاع بدهند. با بحث درباره ی تداخلات دارویی پزشک می تواند به فرد کمک کند مناسب ترین دارو را در کمترین دوز مصرف کند.

اعتیاد به ترامادول

میزان اعتیاد آوری این دارو کم است اما ممکن است افراد هنگام مصرف به آن معتاد شوند. افراد با سابقه اعتیاد و مصرف مواد مخدر بیشتر در معرض اعتیاد به این دارو هستند اما در مورد افراد بدون سابقه بسیار نادر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل