حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان باز هم دستخوش تغییر/ شرایط معلم شدن چیست؟


حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان باز هم دستخوش تغییر/ شرایط معلم شدن چیست؟

سن ورود به دانشگاه‌ فرهنگیان یکبار دیگر دستخوش تغییر شد و برخلاف گفته‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش، حداکثر سن ورود به این دانشگاه از 24 سال به 22 سال رسید، این تغییرات لحظه‌ای باعث بی‌اعتمادی داوطلبان شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور 1400 منتشر و براین اساس شرایط انتخاب دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مشخص شده است.

با توجه به اینکه پیش از این افزایش سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان از 22 سال به 24 سال اطلاع‌رسانی شده بود و بهمن ماه سال 99 آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «محدودیتی برای افراد جهت ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1400 از سوی آموزش وپرورش تا 24 سال ایجاد نشده و داوطلبان می‌‌توانند در آزمون مزبور ثبت نام کنند»؛ اما بر خلاف سخنان مسئولان وزارتخانه و شورای عالی آموزش و پرورش، در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور 1400، سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان مجدد همان 22 سال ذکر شده است.

تغییرات مکرر و لحظه‌ای سن ورود به دانشگاه‌ فرهنگیان و از سوی دیگر اظهارات متناقض مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این باره باعث سردرگمی، اضطراب و بی‌اعتمادی داوطلبان به مدیران فعلی آموزش و پرورش شده است.

پاسخگویی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و رئیس و مدیران دانشگاه فرهنگیان به این پرسش که چرا مجدد حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان کاهش یافته است، باعث تنویر افکار عمومی و پاسخ به سوالات و ابهامات تعداد زیادی از داوطلبان کنکور خواهد شد.

حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان باز هم دستخوش تغییر/ شرایط معلم شدن چیست؟

از سوی دیگر در کنکور سال 99، نرگس خدادادی از گناباد که رتبه 500 کنکور را کسب کرده بود به دلیل نابینا بودن اجازه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را به دست نیاورد؛ در حالی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تلاش برای حل مشکل این قبیل از داوطلبان و فراهم کردن زمینه‌های قانونی لازم برای تدریس آنها به دانش‌آموزان نابینا در مدارس استثنایی سخن می‌گفتند اما همچنان در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور 1400 نابینایی و نقص بینایی یکی از موانع تحصیل در دانشگاه فرهنگیان اعلام شده است.

پاسخگویی مسئولان آموزش و پرورش به‌ویژه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره چرایی به نتیجه نرسیدن پیگیری‌ها، می‌تواند ابهامات و سؤالات پیش آمده برای این قبیل از داوطلبان را برطرف کند.

بر همین اساس به داوطلبان کنکور 1400 که تمایل به انتخاب دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را دارند، توصیه می‌شود شرایط جسمی ذکر شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته را با دقت مطالعه کنند.

پذیرش 23 هزار دانشجو

در ادامه شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از میان داوطلبان کنکور 1400 ذکر شده است:

دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری 1400 به پذیرش 23.268 دانشجو اقدام خواهد کرد.

توزیع ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان برحسب گروه به ترتیب زیر است:

• گروه علوم ریاضی: 3.588 نفر

• گروه علوم تجربی: 5.039 نفر

• گروه علوم انسانی: 13.120 نفر

• گروه هنر: 505 نفر

• گروه زبان‌های خارجی: 1.016 نفر

شیوه پذیرش پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و رجایی به صورت بومی‌پذیری استانی است.گزینش نهایی توسط سازمان سنجش در هریک از کد رشته محل‌ها با توجه به دامنه پذیرش که در ستون (پردیس/ مخصوص متقاضیان بومی/ محل خدمت) درج شده صورت می پذیرد.

متقاضیان رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش دقت کنند، چنانچه در یک کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان و رجایی بومی استانی درج شده باشد همه متقاضیان بومی آن استان می‌توانند در صورت تمایل با رعایت سایر شرایط و ضوابط مربوط آن را انتخاب کنند.

درخواست جابه جایی ممنوع

با توجه به هدف عملیاتی 5 برنامه زیر نظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین تبصره 4 ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش بر اساس نیاز برای «بوم خدمت» که به صورت استانی خواهد بود صورت می‌پذیرد بنابراین بعد از طی فرآیند استخدامی خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت به منزله قطع رابطه استخدامی بوده و ابقای ردیف برای بوم استان خواهد بود، بنابراین درخواست جابجایی به هر دلیلی به سایر استان‌ها یا دستگاه‌های اجرایی کشور و یا در سطح همان استان موجب قطع رابطه استخدامی خواهد شد.

تعیین محل خدمت کد رشته محل‌هایی که به صورت استانی، شهرستانی و یا در یک دامنه بوم خدمت (چند شهر /شهرستان/ منطقه ) پذیرش می‌شوند در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط (استان سهمیه خدمتی) خواهد بود که بعد از فراغت از تحصیل و به استناد ماده 3 قانون متعهدین خدمت، به صورت قطعی اعلام خواهد شد، عدم مراجعه به محل خدمت تعیین شده به منزله استنکاف در ایفای تعهد خدمت تلقی خواهد شد تعیین محل صدور حکم آزمایشی در بین مناطق آموزشی تابعه جهت برقراری حقوق در طول تحصیل در اختیار اداره کل استان محل خدمت است

نیاز آموزشی (محل خدمت) منطقه در ستون (پردیس/ مخصوص متقاضیان بومی/ محل خدمت) تحت هر شرایطی برای پذیرش استانی تغییر نمی یابد پذیرفته‌شدگان نهایی مکلفند به مدت دو برابر طول تحصیل به آموزش و پرورش سهمیه خدمتی تعهد خدمت محضری بسپارند.

چنانچه متقاضی مجاز به انتخاب کد رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی بوده و اقدام به انتخاب کد رشته محل‌های دانشگاه‌های مزبور کند بر اساس ضوابط و مقررات از بین واجدین شرایط در آزمون بر اساس اولویت‌های انتخابی تا یک و نیم برابر ظرفیت پذیرش برای انجام مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت‌های عمومی و تخصصی از سوی سازمان سنجش به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد، معرفی متقاضی جهت انجام مصاحبه تخصصی به منزله قبولی نهایی فرد در دانشگاه‌های مربوطه تلقی نمی‌شود.

چنانچه صلاحیت‌های عمومی و تخصصی متقاضی معرفی شده بعد از انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی مورد تایید آموزش و پرورش قرار گیرد سازمان سنجش بر اساس ضوابط مربوط و لحاظ نمودن اولویت بر مبنای دامنه پذیرش بومی استانی (توضیحات کد رشته محل مندرج در دفترچه آزمون) و با در نظر گرفتن نمره علمی نهایی متقاضی در مقایسه با سایر متقاضیان گزینش نهایی را انجام خواهد داد بنابراین موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی متقاضی به منزله قبولی نهایی آنها برای دانشگاه‌های مذکور تلقی نمی‌شود.

کسب نمره علمی و بالاتر در گروه آزمایشی مربوط در مقایسه با سایر متقاضیان در کد رشته انتخابی (طبق ضوابط سازمان سنجش) و با رعایت شرایط و ضوابط آموزش و پرورش الزامی است.

متقاضیانی که صلاحیت‌های تخصصی و عمومی آنان مورد تایید آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد از فرآیند گزینش نهایی برای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی حذف خواهند شد.

شرایط عمومی

تابعیت جمهوری اسلامیاعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسیالتزام به قانون اساسیداشتن سلامت کامل روانی، جسمانی و توانایی انجام وظایف محولهنداشتن سابقه محکومیت جزایی و کیفری موثرعدم اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات، الکل و هر نوع مواد اعتیادآورداشتن گواهینامه پایان دوره پیش‌دانشگاهی (متقاضیان نظام آموزشی قدیم) یا دیپلم متوسطه دوم (نظام آموزشی جدید)

شرایط اختصاصی

کسب حداقل نمره علمی کل 6500 و بالاتر در زیرگروه مربوط جهت مجاز شدن برای انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط.

نداشتن هیچ‌گونه رابطه استخدامی و تعهد خدمت به نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی از آغاز تا پایان دوره تحصیل در دانشگاه.

حداقل معدل 14

با توجه به رای مورخ 30 مرداد 1397 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه دوم (معدل سپاری اول، دوم و سوم)، حداقل معدل کل تحت هر شرایطی تحویل نخواهد داشت.

سن‌مجاز: با رعایت ماده 42 و 43 قانون مدیریت خدمات کشوری و محور قرار دادن دادنامه‌های شماره 525 تا 527 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری داشتن حداکثر سن 22 سال تمام متولدین اول مهر 78 به بعد جهت تحصیل در رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش الزامی است، محاسبه سن هر متقاضی با توجه به مندرجات اصل شناسنامه‌ای است که به استناد آن در آزمون ورودی ثبت نام می‌کند بنابراین تغییراتی که بعد از ثبت‌نام در آزمون در مدارک هویتی به ویژه تاریخ تولد متقاضی به وجود آمده باشد معتبر نیست و در صورت پذیرفته شدن در آزمون در هر مرحله‌ای قبولی وی لغو خواهد شد.

انجام خدمت سربازی، سوابق کاری و موارد دیگر تحت هیچ شرایطی به سقف سنی متقاضی افزوده نمی شود.

حداکثر سن ورود به دانشگاه‌های مزبور تحت هر شرایطی تغییر نخواهد یافت.

بومی بودن متقاضی در هر یک از کد رشته محل‌های اعلام شده از سوی آموزش و پرورش

ملاک‌های تعیین بومی بودن متقاضیان در هر یک از کد رشته محل‌ها به شرح ذیل است:

الف. در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان متقاضیان در یک بخش، شهر یا استان باشد متقاضی بومی آن بخش، شهر و استان تلقی می‌شود.

ب. در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر متقاضی در یک بخش، شهر یا استان نباشد، بخش، شهر و استان محل تولد متقاضی به عنوان بخش، شهر و استان بومی وی در نظر گرفته می‌شود.

ج. متقاضیانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده‌اند، استان محل تولد استان بومی اینگونه متقاضیان تلقی خواهد شد.

د. متقاضیانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانده‌اند و همچنین استان تولد آنها نیز خارج از کشور بوده است استان بومی این قبیل متقاضیان شهر تهران خواهد بود.

پذیرش دانشجوی متعهد خدمت برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای بوم خدمت (استان محل خدمت مندرج در دفترچه آزمون) خواهد بود بنابراین هرگونه درخواست جابجایی بین استانی در طول ایفای تعهد و بعد از آن به هر دلیل موجب قطع رابطه استخدامی متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش شده و مکلف به پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد شد.

در صورت وجود مجوزهای قانونی برای استخدام، محل صدور حکم استخدام آزمایشی همان استان بومی متقاضی بوده که در ستون محل خدمت دفترچه آزمون درج شده است، مسئولیت ساماندهی و به‌کارگیری بعد از فراغت از تحصیل به اداره کل استان سهمیه خدمتی خواهد بود بر این اساس تغییر سهمیه استان محل خدمت قبل از اشتغال به تحصیل، شروع به کار، صدور حکم استخدامی قطعی در طول ایفای تعهد و بعد از آن تحت هر شرایطی اعم از تأهل، تجرد، بعد مسافت، تکفل سرپرستی خانواده، فوت والدین و ... ممنوع است.

دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (ورودی سال 98 و قبل از آن) که با استفاده از قانون آموزش رایگان تحصیل می‌کنند در صورتی می‌توانند رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش را انتخاب کنند که قبل از شروع به ثبت‌نام در آزمون حداکثر تا تاریخ 25 اسفند 99 انصراف و ترک تحصیل دائم خود را به محل تحصیل اعلام نموده و فرم انصراف قطعی از تحصیل را دریافت کرده باشند.

این بیماری‌ها ممنوع

برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظایف وظیفه معلمی با تایید پزشک معتمد واجد شرایط آموزش و پرورش با ملاک‌ها و معیارهای ذیل الزامی است:

توانایی و مهارت گفتاری (توانایی رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات به طور کامل و صحیح و نداشتن لکنت زبان به هر میزان)

قدرت بینایی: قدرت دید هر چشم حداقل پنج دهم یا هر دو چشم بدون عینک و لنز (حداقل ده بیستم) و نداشتن کور رنگی و انحراف چشم.

پس از اصلاح با عینک و لنز داشتن دید 10/10 هر چشم و داشتن دید حداقل 16/20 در دو چشم الزامی است.

هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو با چشم.

دوربینی غیرقابل درمان ونیستاگموس شدید هر دو چشم.

ضایعات وسیع، شدید و غیرقابل درمان در هر دو قرنیه .

کور رنگی (برای رشته‌های آموزش ابتدایی و رشته‌های گروه هنر و رشته‌هایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آنها ضروری است) ممنوع بوده و در بقیه رشته‌ها بلامانع است.

نابینایی در یک چشم.

قدرت شنوایی: توانایی شنیدن صداها و اصوات معمولی، نداشتن نقص شنوایی (کم‌شنوایی متقاضی نباید بیش از 30 دسیبل باشد).

قد و وزن با توجه به مقتضیات هر استان و متناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط طبق ضوابط و مقررات در مرحله مصاحبه تخصصی و انجام معاینات پزشکی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی اندام‌ها و داشتن کراهت منظر در اثر سوختگی، سوانح یا دیگر عوامل در صورت، قسمت‌های ظاهری و نمایان بدن.

نداشتن نقص عضو مشهود و موثر در انجام وظایف حرفه‌ای معلمی بر اساس تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط.

عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج از قبیل دیابت، سیروز کبدی، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی، اسکروز آن پلاک، پارکینسون و بیماری‌های خونی نظیر لوسمی -کم خونی شدید مقاوم به درمان، تالاسمی ماژور و هر نوع بیماری شناخته شده موثر در انجام وظایف معلمی به تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط.

سایر موارد: بیماری‌هایی که بر اساس تشخیص پزشک معتمد آموزش و پرورش مانع انجام وظایف حرفه‌ای باشد.

احراز سلامت روانی بر اساس نظر روانشناس متخصص و معتمد آموزش و پرورش دارای نظام روانشناسی از سازمان روانشناسی و مشاوره.

برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه معلمی، عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شأن و جایگاه معلمی، برخورداری از قدرت تعامل با دیگران، آشنایی با تعالیم دینی به ویژه قرآن.

نخبگان علمی و مهارتی، مخترعان، مبتکران و برگزیدگان المپیادهای علمی، فرهنگی، هنری و مهارتی، جشنواره خوارزمی در شرایط علمی برابر، بر اساس کد رشته محل انتخابی از اولویت پذیرش برخوردار خواهند شد.

بهره مندی از امتیاز مربوط به مدارک امتیاز آور در مصاحبه اختصاصی صرفاً در انجام مصاحبه قابل محاسبه و احتساب است و بعد از اتمام زمان مصاحبه به مدارک ارائه شده جدید متقاضیان امتیازی تعلق نخواهد گرفت.

احراز توانایی در مهارت‌های پایه و علوم فناوری اطلاعات.

استخدام قطعی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در صورت تایید قطعی صلاحیت‌های آنان و اخذ مدرک کارشناسی در رشته‌ای که تعهد محضری به آموزش و پرورش سپرده‌اند امکان‌پذیر خواهد بود.

داشتن حداکثر 28 سال در بدو استخدام قطعی بعد از فراغت از طریق تحصیل.

برخورداری از حسن شهرت، عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو و متناسب با شأن و جایگاه معلمی.

فارغ‌التحصیلان ذکور دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش قبل از اشتغال به کار در آموزش و پرورش و صدور حکم استخدام رسمی- قطعی مکلف به گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی هستند در صورت عدم مراجعه برای گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی هر مشکلی در راستای تبدیل وضعیت استخدامی به عهده آنها خواهد بود.

پذیرفته‌شدگان مکلفند در آغاز تحصیل خود به میزان دو برابر مدت تحصیل (حداقل آن کمتر از 5 سال نخواهد بود) به آموزش و پرورش تعهد خدمت محضری بسپارند که پس از دانش‌آموختگی به میزان دو برابر مدت تحصیل خود در مهلت تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش خدمت کنند تحصیل آنها در دانشگاه فرهنگیان و رجایی منوط به سپردن تعهد محضری است، مدت تحصیل دانشجو معلمان جزو سوابق خدمت (حداکثر چهار سال دوره کارشناسی) آنها محسوب می‌شود.

پرداخت حقوق کارآموزی در طول تحصیل تحت هر شرایطی صرفاً حداکثر برای چهار سال مجاز خواهد بود.

اخذ تعهد، استخدام و به کارگیری افراد متناسب با رشته‌ها و نیازهای اعلام شده در هر استان و مشروط به حفظ شرایط پذیرش، احراز شرایط و کسب صلاحیت‌های حین تحصیل در دانشگاه و سپردن تعهد محضری رسمی مبنی بر عدم جابجایی برون استانی حداقل به مدت 10 سال خواهد بود.

عدم ثبت نام در محل قبولی تحت هر شرایطی (حداکثر تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید بعد از اعلام قبولی از سوی سازمان سنجش) به منزله انصراف از تحصیل تلقی شده و قبولی فرد کان لم یکن تلقی خواهد شد.

تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان و رجایی به صورت شبانه روزی است.

انتقال دانشجو به سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و بلعکس ممنوع است.

جهت ادامه تحصیل در رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت آموزشی و اداری در آموزش و پرورش الزامی خواهد بود.

تغییر رشته و گرایش، تغییر اولویت انتخابی، تغییر دوره تحصیلی، انتقال و جابجایی در بین دانشگاه‌ها و بالعکس در بدو ورود یا در طول تحصیل تحت هر شرایطی امکان پذیر نیست ضمناً چنانچه دانشجویی در شرایطی در دوره کاردانی متوقف شود به علت عدم نیاز به خدمت آنان در آموزش و پرورش جذب و استخدام آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

معرفی متقاضیان از سوی سازمان سنجش به آموزش و پرورش جهت بررسی صلاحیت‌های عمومی، اختصاصی و بررسی ویژگی‌های جسمانی به منزله قبولی در دانشگاه فرهنگیان و رجایی تلقی نمی‌شود در صورت تایید صلاحیت‌های افراد معرفی شده از سوی آموزش و پرورش گزینش علمی نهایی آنها بر اساس نمرات علمی که در آزمون کتبی کنکور کسب کرده‌اند و با در نظر گرفتن اولویت‌های انتخابی آنها توسط سازمان سنجش کشور صورت خواهد گرفت.

مسئولیت درج اشتباه اطلاعات یا عدم درج اطلاعات در مهلت مقرر برای تعیین اولویت‌های انتخاب رشته، محل تولد، محل اخذ مدرک سه سال آخر تحصیل دوره متوسطه دوم، سهمیه ایثارگری 5 یا 25 درصد، استفاده از تسهیلات نخبگان صرفاً بر عهده متقاضی خواهد بود و بعد از اعلام نتایج آزمون سراسری و در راستای صیانت از حقوق سایر متقاضیان آزمون به موارد یاد شده ترتیب اثر داده نخواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش