قاسم حقیقت‌طلب: حفظ و ارتقای کیفیت مد نظر کانون زبان ایران است


قاسم حقیقت‌طلب: حفظ و ارتقای کیفیت مد نظر کانون زبان ایران  است

رییس سابق کانون زبان ایران در سمینار هم‌اندیشی میان مسولان این نهاد و مدرسان دانشگاه‌ها، تاکید کرد که اگر قرار بر فعالیت مشترکی میان کانون زبان ایران با عموم دانشگاهیان باشد، شناخت ظرفیت‌ها و پیشنیه‌های این مرکز قدیمی لازم است، که بر مبنای پژوهش توسعه یافته است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، در سمینار یک‌روزه‌ای که صبح تا ظهر دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی و به میزبانی کانون زبان ایران و با شرکت مدرسان دانشگاه‌های مختلف ایران و جهان برگزار شد، در بخشی از پنل عمومی اول که با مدیریت دکتر سیده سوسن مرندی، اداره می‌شد، قاسم حقیقت‌طلب، دکتر سید محمدرضا هاشمی، دکتر فرهادی و دکتر مطلبی‌فرد سخنانی را درباره‌ی تحول کانون زبان و نیز ارتباط این نهاد با مجموعه‌ی دانشگاهیان عنوان کردند.
قاسم حقیقت‌طلب، بنیان‌گذار معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی کانون زبان ایران در سخنانی توضیح داد: پیشنیه و ساختار کانون زبان نشان می‌دهد که این مجموعه در طول زمان از یک موسسه‌ی آزمون‌محور و آموزشی به یک موسسه‌ی پژوهشی تبدیل شده. کانون زبان ایران در زمان ریاست مرحوم سیدحسین وزیری دارای ساختار سازمانی شد، معاونت‌هایی مثل معاونت آموزشی و بعد پژوهشی در آن ایجاد شد، و بعد براساس نیازهای کانون زبان، معاونت‌ها و مدیریت‌هایی جدید به آن اضافه یا کم شد.
رییس سابق این نهاد ادامه داد: تحولی که در کانون زبان ایران به لحاظ ساختاری ایجاد شد، با این هدف شکل گرفت که کانون زبان بتواند فعالیت‌هایش را توسعه داده و تنوع ببخشد. انواع فعالیت‌های کانون زبان به گونه‌ای بوده که این مرکز را از یک موسسه‌ی آموزش زبان صِرف به یک سازمان تبدیل کرده و امروزه این سازمان دیگر صرفا یک مرکز آموزش زبان نیست بلکه در عرصه‌های مختلف مرتبط با آموزش زبان هم تاثیرگذار است.
حقیقت‌طلب گفت: در بحث آموزش زبان، تنوع فعالیت‌های آموزشی به مفهوم ارائه‌ی کلاس‌های آموزش زبان برای زبان‌های مختلف است. کانون زبان ایران با انگلیسی شروع کرد و امروز هشت تا نُه زبان را آموزش می‌دهد و ظرفیت این را دارد که زبان‌های دیگری را هم در آموزش خود قرار دهد.

قاسم حقیقت‌طلب: حفظ و ارتقای کیفیت مد نظر کانون زبان ایران  است
به گفته‌ی این مدیر سابق کانون زبان، یکی از ویژگی‌های کانون زبان ایران تنوع فعالیت‌های آموزشی است که این تنوع در فعالیت‌های آموزشی، با فعالیت‌های کمک‌آموزشی یعنی تولید محصولات کمک‌آموزشی قرین و همراه شده است. او توضیح داد که در مقطعی در کانون زبان ایران به این نتیجه رسیدیم که باید مدیریتی به نام مدیریت تولید هم شکل بگیرد که بسیار فعال هم بود و تولیدات کمک‌آموزشی برای زبان‌های مختلف داشت.
او در ادامه افزود: بیست‌وشش سال قبل که کمتر سازمان و مرکز آموزشی‌ای به آموزش‌های نوین فکر می‌کردند، کانون زبان ایران وارد عرصه‌ی تکنولوژی آموزشی شد و اولین موسسه‌ی آموزشی بود که در تهیه و تولید سی‌دی‌های آموزش زبان قدم برداشت تا از این طریق آموزش‌هایش را از حضوری به غیرحضوری توسعه بدهد.
وی با اشاره به آموزش از طریق تلفن‌های همراه که از بییست سال قبل در این نهاد آغاز شد گفت: در آن دوره که کمتر آموزشگاهی به این مقوله فکر می‌کرد، آموزش از طریق تلفن‌های همراه را آغاز کردیم. امروز هم شاهد هستیم که آموزش مجازی در این مرکز فعال است، این تجربه‌ها، نگاه پیش‌رونگر را در این نهاد نشان می‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بُعد آموزشی و کیفیت هم برای زبان‌های مختلف با توجه به گروه‌های سنی، ارزشیابی آزمون‌ها ایجاد کردیم، به‌این شکل که به صورت مستمر در کانون زبان، از آموزش‌ها بازخورد در نظر گرفته و اصلاح می‌شده است.
حقیقت‌طلب با اشاره به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان گفت: در کنار این کار، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش انگلیسی و فرانسه به پزشکان، و تهیه‌ی آزمون‌های بین‌المللی، اپلیکیشن آموزش زبان، و... در کانون زبان ایران مورد توجه بوده است.
این مدیر کانون زبان ایران در بخش دیگر از سخنانش تصریح کرد: رویکرد برنامه‌های کانون زبان، همیشه حفظ کیفیت نبوده، بلکه ارتقای سطح آموزش و خدمات مد نظر بوده و همه‌ی فعالیت‌های این نهاد مورد بررسی‌های کارشناسی قرار می‌گرفته‌اند. به‌طوری که در سال ۱۳۷۹ برای این که این فعالیت‌های پژوهش‌محور سازمان بهتری پیدا کنند، معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی در این نهاد شکل گرفت تا تحقیق کند درباره‌ی سطح اثربخشی فعالیت‌های کانون زبان و راه حل برای مشکلات بیابد.
وی شناخت بیشتر از گذشته‌ی این مجموعه برای دانشگاهیان را مهم دانست و تاکید کرد که آغاز همکاری از این دریچه شکل می‌گیرد.
در این پنل عمومی، سید محمدرضا هاشمی، در کنار دکتر فاطمی، دکتر فرهادی و دکتر مطلبی‌فرد، از اساتید و مدرسان زبان در دانشگاه‌های مختلف کشور نکاتی را درباره‌ی راهکارهای تحول در کانون زبان ایران مطرح کردند.
مدیرعامل کانون نیز در این سمینار حضور داشت که در سخنانی، تاکید داشت که از پژوهش‌های دانشگاهیان داخلی و خارجی باید در توسعه‌ و تحول کانون زبان ایران استفاده کرد.


به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، در سمینار یک‌روزه‌ای که صبح تا ظهر دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی و به میزبانی کانون زبان ایران و با شرکت مدرسان دانشگاه‌های مختلف ایران و جهان برگزار شد، در بخشی از پنل عمومی اول که با مدیریت دکتر سیده سوسن مرندی، اداره می‌شد، قاسم حقیقت‌طلب، دکتر سید محمدرضا هاشمی، دکتر فرهادی و دکتر مطلبی‌فرد سخنانی را درباره‌ی تحول کانون زبان و نیز ارتباط این نهاد با مجموعه‌ی دانشگاهیان عنوان کردند.
قاسم حقیقت‌طلب، بنیان‌گذار معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی کانون زبان ایران در سخنانی توضیح داد: پیشنیه و ساختار کانون زبان نشان می‌دهد که این مجموعه در طول زمان از یک موسسه‌ی آزمون‌محور و آموزشی به یک موسسه‌ی پژوهشی تبدیل شده. کانون زبان ایران در زمان ریاست مرحوم سیدحسین وزیری دارای ساختار سازمانی شد، معاونت‌هایی مثل معاونت آموزشی و بعد پژوهشی در آن ایجاد شد، و بعد براساس نیازهای کانون زبان، معاونت‌ها و مدیریت‌هایی جدید به آن اضافه یا کم شد.
رییس سابق این نهاد ادامه داد: تحولی که در کانون زبان ایران به لحاظ ساختاری ایجاد شد، با این هدف شکل گرفت که کانون زبان بتواند فعالیت‌هایش را توسعه داده و تنوع ببخشد. انواع فعالیت‌های کانون زبان به گونه‌ای بوده که این مرکز را از یک موسسه‌ی آموزش زبان صِرف به یک سازمان تبدیل کرده و امروزه این سازمان دیگر صرفا یک مرکز آموزش زبان نیست بلکه در عرصه‌های مختلف مرتبط با آموزش زبان هم تاثیرگذار است.
حقیقت‌طلب گفت: در بحث آموزش زبان، تنوع فعالیت‌های آموزشی به مفهوم ارائه‌ی کلاس‌های آموزش زبان برای زبان‌های مختلف است. کانون زبان ایران با انگلیسی شروع کرد و امروز هشت تا نُه زبان را آموزش می‌دهد و ظرفیت این را دارد که زبان‌های دیگری را هم در آموزش خود قرار دهد.

قاسم حقیقت‌طلب: حفظ و ارتقای کیفیت مد نظر کانون زبان ایران  است
به گفته‌ی این مدیر سابق کانون زبان، یکی از ویژگی‌های کانون زبان ایران تنوع فعالیت‌های آموزشی است که این تنوع در فعالیت‌های آموزشی، با فعالیت‌های کمک‌آموزشی یعنی تولید محصولات کمک‌آموزشی قرین و همراه شده است. او توضیح داد که در مقطعی در کانون زبان ایران به این نتیجه رسیدیم که باید مدیریتی به نام مدیریت تولید هم شکل بگیرد که بسیار فعال هم بود و تولیدات کمک‌آموزشی برای زبان‌های مختلف داشت.
او در ادامه افزود: بیست‌وشش سال قبل که کمتر سازمان و مرکز آموزشی‌ای به آموزش‌های نوین فکر می‌کردند، کانون زبان ایران وارد عرصه‌ی تکنولوژی آموزشی شد و اولین موسسه‌ی آموزشی بود که در تهیه و تولید سی‌دی‌های آموزش زبان قدم برداشت تا از این طریق آموزش‌هایش را از حضوری به غیرحضوری توسعه بدهد.
وی با اشاره به آموزش از طریق تلفن‌های همراه که از بییست سال قبل در این نهاد آغاز شد گفت: در آن دوره که کمتر آموزشگاهی به این مقوله فکر می‌کرد، آموزش از طریق تلفن‌های همراه را آغاز کردیم. امروز هم شاهد هستیم که آموزش مجازی در این مرکز فعال است، این تجربه‌ها، نگاه پیش‌رونگر را در این نهاد نشان می‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بُعد آموزشی و کیفیت هم برای زبان‌های مختلف با توجه به گروه‌های سنی، ارزشیابی آزمون‌ها ایجاد کردیم، به‌این شکل که به صورت مستمر در کانون زبان، از آموزش‌ها بازخورد در نظر گرفته و اصلاح می‌شده است.
حقیقت‌طلب با اشاره به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان گفت: در کنار این کار، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش انگلیسی و فرانسه به پزشکان، و تهیه‌ی آزمون‌های بین‌المللی، اپلیکیشن آموزش زبان، و... در کانون زبان ایران مورد توجه بوده است.
این مدیر کانون زبان ایران در بخش دیگر از سخنانش تصریح کرد: رویکرد برنامه‌های کانون زبان، همیشه حفظ کیفیت نبوده، بلکه ارتقای سطح آموزش و خدمات مد نظر بوده و همه‌ی فعالیت‌های این نهاد مورد بررسی‌های کارشناسی قرار می‌گرفته‌اند. به‌طوری که در سال ۱۳۷۹ برای این که این فعالیت‌های پژوهش‌محور سازمان بهتری پیدا کنند، معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی در این نهاد شکل گرفت تا تحقیق کند درباره‌ی سطح اثربخشی فعالیت‌های کانون زبان و راه حل برای مشکلات بیابد.
وی شناخت بیشتر از گذشته‌ی این مجموعه برای دانشگاهیان را مهم دانست و تاکید کرد که آغاز همکاری از این دریچه شکل می‌گیرد.
در این پنل عمومی، سید محمدرضا هاشمی، در کنار دکتر فاطمی، دکتر فرهادی و دکتر مطلبی‌فرد، از اساتید و مدرسان زبان در دانشگاه‌های مختلف کشور نکاتی را درباره‌ی راهکارهای تحول در کانون زبان ایران مطرح کردند.
مدیرعامل کانون نیز در این سمینار حضور داشت که در سخنانی، تاکید داشت که از پژوهش‌های دانشگاهیان داخلی و خارجی باید در توسعه‌ و تحول کانون زبان ایران استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا