حرفه‌ای شو/ همه‌ چیز درباره گچ‌بری مدرن


حرفه‌ای شو/ همه‌ چیز درباره گچ‌بری مدرن

شبیه به این کارگاه آموزشی را شاید پیش از این کمتر دیده باشید، جایی که در آن گچ رایج در ساختمان سازی ماده اصلی ساخت آثاری متفاوت و مدرن است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این بار به کارگاهی آموزشی رفتم که شاید شما هم مثل من شبیه به آن را قبل از این ندیده باشید؛ جایی که در آن گچ رایج در ساختمان سازی ابزار اصلی ساخت آثاری متفاوت و مدرن است.

نزدیک به سی هنرجو در یک فضای بزرگ نمایشگاهی، هر کدام روی تابلوی اختصاصی خودشان درحال تمرین و ساخت یک اثر از روی یک الگوی کاغذی بودند. یکی از هنرجو‌ها که برای شرکت در این کارگاه سه روزه از اصفهان به پایتخت امده می‌گوید: خیلی شیرین و لذت بخش است که بتوانیم طرح یک بعدی روی کاغذ را برجسته کنیم.

نام این هنر نقش برجسته است. هنری که با وجود نوظهور بودن در کشور جای خودش را در دکوراسیون داخلی باز کرده است. از خانم شصت ساله‌ای که در میان هنرجو‌ها مشغول به کار است کاربرد این هنر را می‌پرسم؛ می‌گوید: در منازل و ویلا‌ها، لابی هتل‌ها و خانه‌های آپارتمانی از این کار خیلی استقبال میشود. مطمئنم اگر کسی دنبال شغل باشد این تکنیک حتما جای کار دارد.

هنری ارزان و درآمدزا

کار با گچ، مزیت‌های نسبی زیادی دارد. این را هنرجوی دیگری می‌گوید که در کارگاه مشغول یادگیری نقش برجسته است و ادامه می‌دهد: خوبی گچ این است که هزینه زیادی لازم ندارد؛ وسایلی هم که باید تهیه کنیم ارزان است و می‌شود برای مدت زیادی از آن‌ها استفاده کرد. مصالح اصلی کار ما گچ و آب است.

این همان چیزی است که هنرجو‌ها را طرفدار حرفه‌ای شدن در این مهارت کرده. کاربرد گچ اگرچه در ساختمان مشخص است، حالا و در این هنر، اما گچ وسیله‌ای شده برای تنوع بخشی به معماری مدرن.

از تدریس تا سفارش‌های کاری

استاد این کارگاه دختری است جوانتر از همه هنرجو‌های کارگاهش. درباره قدمت این هنر می‌گوید: نقش برجسته از کشور روسیه آمده و قدمتش هم خیلی بالا نیست؛ خیلی باشد ۱۰ سال است؛ هم خانواده سفالگری است؛ سفال هم نوعی نقش برجسته است، ولی با گل رس انجام می‌شود.

از درآمدزایی این حرفه که می‌پرسم توضیح می‌دهد: نسبت به کاری که انجام می‌دهیم درآمدش بسیار بسیار بالاست در حالی که سرمایه اولیه نمی‌خواهد.

هشت سال پیش که به این هنر علاقمند می‌شود هیچ کارگاه مشخصی برای آموزش نبوده. زهرا، اما در همین شرایط با آموزش‌های مجازی یافته هاش را تکمیل و هنرش را به روز می‌کند. تا جایی که کیفیت و تنوع کارهایش در صفحه مجازی توجه فعالان این حوزه را جلب می‌کند. او این روز‌ها با سفارش‌های متعدد کاری برای همکاری در زیباسازی پروژه‌های ساختمانی روبروست. می‌گوید: میانگین درآمد ماهانه ام ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است. خانم حسینی درخواست‌های زیادی هم برای تدریس هنر نقش برجسته در آموزشگاه‌ها دارد. زهرا توضیح می‌دهد: در غرب استان تهران کارگاه مستقل دارم، اما آموزشگاه‌ها هم که پیشنهاد می‌دهند واقعاً استقبال می‌کنم و به هنرجو‌ها آموزش می‌دهم.

اگرچه فارغ التحصیل پرستاری است حالا، اما یکی از اساتید پرطرفدار کلاس‌های نقش برجسته در کشور است. این را می‌توان از حضور هنرجو‌هایی تحصیلکرده از گوشه و کنار کشور در کارگاه او فهمید.
خانم حسین پور کاردانی هنر و کارشناسی حقوق دارد و از مشهد آمده. می‌گوید: راستش، چون کار من هنر و پتینه است، لازمه دیدم از

این هنر هم استفاده کنم. کار‌های استاد حسینی فوق العاده تمیزه است. در مشهد هم چنین کارگاه‌های بود، ولی من احساس کردم اگر کسی می‌خواهد این هنر را یاد بگیرد بهتر است برود دنبال بهترینش

هنرجو‌هایی که استاد شدند

خانم حسینی استاد این کارگاه می‌گوید: هنرجو‌هایی که آموزش داده ام الان خیلی هایشان سر پروژه‌ها دارند همکاری می‌کنند. خیلی از هنرجو‌ها هم وارد بازار کار شده آمد. چندین نفر شان هم الان دارند آموزش میدهند. چندین نفر را می‌بینم که سر ساختمان دارند کار اجرا می‌کنند. خیلی از هنرجو‌ها کاملا خودشان وارد بازار کار و مستقل شده اند و نیازی به راهنمایی ندارند.

این استاد گچبری مدرن معتقد است: خانم‌ها هم خیلی راحت می‌توانند این کار را انجام دهند، چون ظرافت بالایی نیاز دارد من خودم فکر می‌کنم که خانم‌ها بهتر از پس آن برمی آیند.

نقش برجسته‌های معروف به گچ بری مدرن به روز شده همان گچ بری‌های سنتی هستند. کسب و کاری جدید متناسب با سلیقه مخاطب امروز.

حرفه ای‌ها اصولا فرصت‌های شغلی را خودشون می‌سازند. حرفه ای‌ها متناسب با نیاز‌های جامعه به خلق کسب و کار‌های جدید کمک می‌کنند. ما در صفحه مجازی مان به نشانی herfeiisho منتظر دریافت پیام از این آدم‌های خلاق و کارآفرین هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خط و نشان صریح باقری برای صهیونیست‌ها