اگر غمگین هستید نخوابید!


اگر غمگین هستید نخوابید!

نتایج بررسی های پژوهشگران نشان داده است که خوابیدن افراد بلافاصله پس از وقوع یک حادثه دلخراش، موجب…

نتایج بررسی های پژوهشگران نشان داده است که خوابیدن افراد بلافاصله پس از وقوع یک حادثه دلخراش، موجب تقویت و حفظ بیشتر آن حادثه در مغز می‌شود. آنان توصیه کرده اند که هرگز بلافاصله پس از یک حادثه دلخراش نخوابید

خوابیدن بعد از یک اتفاق ناگوارممنوع

محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست برای اولین بار پیشنهاد دادند که پاسخ احساسی افراد پس از یک حادثه دلخراش، در صورتی که فرد بیدار بماند تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. در عوض زمانی که پس از وقوع رویداد ناگوار، افراد بخوابند، خاطرات این حادثه در مغز تقویت و تثبیت می‌شود.

در حقیقت، این دانشمندان نشان دادند که خواب، خاطرات غم‌انگیز و دلخراش را تثبیت و احساسات منفی را تقویت می‌کند. بنابراین بهتر است پس از چنین وقایعی فرد بیدار بماند.

به گفته نورولوژیست ها، این حالت می‌تواند یک ریشه اجدادی داشته باشد، به طوری که انسان ها با حفظ احساسات منفی و خاطرات مربوط به موقعیت های ناخوشایند و یا خطرناک، از وقوع موقیعت های مشابه در آینده برای خود و برای فرزندانشان جلوگیری می‌کردند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: اگر چیز ناخوشایندی مثل یک تصادف را ببینی و بعد از تو خواسته شود که عکسی از صحنه همان تصادف را ببینی، پاسخ احساسی در صورتی که بلافاصله پس از تصادف نخوابیده باشی تا حد قابل توجهی نسبت به زمانی که خوابیده باشی کاهش می‌یابد.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، آزمایشی را بر روی ۶۸ زن و ۳۸ مرد سالم بین ۱۸ تا ۳۰ سال انجام دادند.

در مرحله اول این آزمایش، به داوطلبان روی نمایشگر رایانه یک سری تصاویر غم انگیز یا شاد نشان داده شد. هر یک از شرکت کنندگان باید واکنش خود را با مقیاس ۱ تا ۹ نشان می دادند و تصاویر را با ویژگی هایی چون خنثی، منفی و مثبت مشخص می کردند.

۱۲ ساعت بعد، داوطلبان ترکیبی از تصاویر قبلی و یک سری جدید را دیدند.

در این مرحله باید تصاویر قدیمی را از تصاویر جدید تشخیص و سپس آن ها را مورد ارزیابی قرار می دادند.

گروهی از شرکت کنندگان قبل از ورود به مرحله دوم خوابیدند و گروهی دیگر بیدار ماندند. به این ترتیب، دانشمندان دریافتند که خواب، اثرات قابل توجهی در خاطرات شرکت کنندگان و احساسات ناشی از این خاطرات برجای گذاشت.

افراد فکر می‌کنند خوابیدن می‌تواند تاثیرات منفی مربوط به یک حادثه دلخراش را کاهش دهد، ولی محققان دقیقاً عکس این حالت را نشان داند.

کمک کابوس به مغز در پردازش احساسات منفی

دو محقق دریافتند که دیدن کابوس می تواند به مغز در پردازش احساسات منفی کمک کند.

سال ها است که نورولوژیست ها و روانشناسان به دنبال علت خواب های ترسناک و کابوس ها بوده اند. اکنون این دو محقق از دانشگاه یشیوا در آمریکا دریافتند که کابوس دیدن بخشی از سیستمی است که مغز با آن احساسات را پردازش می کند.

تنظیم احساسات می تواند عملکرد اولیه خواب REM باشد. خواب REM مرحله ای است که در آن، بخش اعظم رویاها را کابوس ها تشکیل می دهند. به گفته این دانشمندان رویاهای بد، هیچ چیز عجیبی نیستند.

بیشتر رویاها مربوط به شادی ها نیستند و می توان گفت که کابوس همان رویای پیش فرض است.

مغز با این روش به پردازش احساسات منفی می پردازد.

رویاها و در کل خواب REM می تواند در پردازش خاطرات ترسناک به روشی که مغز در آن ها غرق نشود مفید باشند. این عملکردی است که در هر فرد و بر اساس قدرتی که در واکنش نشان دادن به تحریکات محیطی دارد متفاوت است.

مطالعات نشان می دهد که در طی خواب عمیق، فعالیت برخی از مناطق مغز از جمله دستگاه لیمبیک که احساسات و حافظه را تنظیم می کند، به طور چشمگیری افزایش می یابد. این در حالی است که کابوس ها در فردی که می خوابد و در خواب دچار ترس می شود، فرایند عادی پردازش احساسات را قطع می کند.

به اعتقاد بسیاری از افراد، کابوس پدیده ای موقتی است که با استرس ارتباط دارد. ۸۵ درصد از بزرگسالان حداقل یک کابوس در سال دارند، اما اگر این کابوس ها مرتب تکرار شوند، نشان دهنده این است که فرد در طی روز با مشکلات روحی و احساسات منفی بسیاری درگیر است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: tebyan.net


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت روان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود