روش های مختلف سقط جنین


برخی افراد به هر دلیلی علاقه مند به بچه دارشدن نیستند و تصمیم به  سقط جنین می گیرند. برخی روش های سنتی و پزشکی به این منظور وجود دارد که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم کرد. روش های خوراکی و گیاهی هم می توانند موجب سقط جنین شما شوند. همان اندازه که از بارداری برنامه ریزی شده خوشحال میشوید ممکن است از بارداری ناخواسته ناراحت شوید. در این زمان شما...

روش های مختلف سقط جنین

برخی افراد به هر دلیلی علاقه مند به بچه دارشدن نیستند و تصمیم به سقط جنین می گیرند. برخی روش های سنتی و پزشکی به این منظور وجود دارد که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم کرد. روش های خوراکی و گیاهی هم می توانند موجب سقط جنین شما شوند.

همان اندازه که از بارداری برنامه ریزی شده خوشحال میشوید ممکن است از بارداری ناخواسته ناراحت شوید. در این زمان شما به فکر سقط جنین هستید و به دنبال راه هایی می گردید. در واقع سقط جنین اولین قدم در ادامه بارداری است.

آشنایی با علائم و راه های سقط جنین

سقط جنین منجر به از دست دادن جنین قبل از هفته بیستم بارداری می شود. سقط جنین به طور معمول در دوره سه ماهه یا سه ماه نخست بارداری اتفاق می افتد.

سقط به دلایل مختلف پزشکی رخ می دهد که بسیاری از آنها تحت کنترل فرد نیستند، اما دانستن عوامل خطر، علائم و علل می تواند به درک بهتر اتفاق و استفاده از هرگونه حمایت یا درمان مورد نیاز کمک کند.

علائم سقط جنین

به گزارش هلث لاین، علائم سقط جنین بسته به مرحله بارداری متفاوت است. در برخی موارد آنقدر سریع اتفاق می افتد که حتی ممکن است مادر قبل از سقط جنین حتی از بارداری خود اطلاع نداشته باشد. در اینجا برخی از علائم سقط جنین توضیح داده شده است:

لکه بینی سنگین، خونریزی واژن، ترشح بافت یا مایعات از واژن، درد یا گرفتگی شدید شکم و کمر درد خفیف تا شدید

در صورت بروز هر یک از این علائم در دوران بارداری بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید، همچنین ممکن است این علائم را بدون تجربه سقط جنین نیز داشته باشید، اما پزشک می خواهد با انجام آزمایش های مختلف از روند خوب همه چیز مطمئن شود.

دلایل سقط جنین

در حالی که برخی موارد خطر سقط جنین را افزایش می دهند، اما به طور کلی این اتفاق نتیجه کاری نیست که شما انجام داده یا نداده باشید. در صورت وجود مشکل برای حفظ بارداری پزشک برخی از دلایل شناخته شده سقط را بررسی می کند.

در دوران بارداری بدن هورمون ها و مواد مغذی جنین در حال رشد را تامین می کند که این امر به رشد جنین کمک می کند. بیشتر سقط ها سه ماهه نخست بارداری اتفاق می افتند زیرا جنین به طور طبیعی رشد نمی کند و عوامل مختلفی می توانند در آن دخیل باشند.

مشکلات ژنتیکی یا کروموزومی

کروموزوم ها ژن ها را نگه می دارند در یک جنین در حال رشد مجموعه ای از کروموزوم های پدر و مادر نقش دارند. نمونه هایی از این ناهنجاری های کروموزومی عبارتند از:

زوال داخل رحمی جنین: جنین قبل از مشاهده یا احساس علائم از دست دادن بارداری تشکیل می شود، اما رشد آن متوقف می شود.

تخمک سوخته: به هیچ وجه جنینی تشکیل نمی شود.

بارداری مولار: هر دو مجموعه از کروموزوم ها از پدر می آیند، بنابراین هیچ رشد جنینی رخ نمی دهد.

حاملگی مولار نسبی: کروموزوم های مادر باقی می مانند، اما پدر دو مجموعه کروموزوم را فراهم کرده است.

هنگام تقسیم سلول ها یا به دلیل تخریب تخمک یا سلول اسپرم خطاها نیز می توانند به طور تصادفی رخ دهند و مشکلات جفت نیز منجر به سقط جنین می شود.

روش های مختلف سقط جنین

شرایط زمینه ای و عادات سبک زندگی

شرایط زمینه ای مختلف سلامتی و عادات زندگی نیز در رشد جنین اختلال ایجاد می کند. ورزش و مقاربت جنسی باعث سقط نمی شود، همچنین کار کردن روی جنین تاثیر نخواهد گذاشت مگر اینکه در معرض مواد شیمیایی مضر یا پرتوی قرار بگیرید. شرایطی که در رشد جنین تداخل ایجاد می کند عبارتند از:

رژیم غذایی نامناسب یا سوتغذیه، مصرف مواد مخدر و الکل، سن بالای مادر، بیماری تیروئید درمان نشده، مسائل مربوط به هورمون ها، دیابت کنترل نشده، عفونت ها، ضربه، چاقی، مشکلات دهانه رحم، رحم غیرطبیعی، فشار خون بالا، مسمومیت غذایی و استفاده از داروهای خاص.

همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن دارو در دوران بارداری مطمئن شوید.

سقط جنین یا پریود؟

در بسیاری از مواقع سقط می تواند قبل از اینکه حتی بدانید باردار هستید اتفاق بیفتد. به علاوه مانند دوره قاعدگی برخی از علائم سقط جنین شامل خونریزی و گرفتگی عضلات است، بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید پریود شدید یا سقط رخ داده است؟ هنگام تلاش برای تمایز بین پریود و سقط جنین عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود:

علائم: درد شدید یا بدتر شدن درد شکم، همچنین دفع مایعات و لخته های بزرگ نشانه سقط جنین است.

زمان: سقط جنین در اوایل بارداری می تواند برای یک دوره اشتباه باشد. با این حال، بعد از 8 هفته از بارداری احتمال وقوع آن کم است.

مدت زمان علائم: علائم سقط جنین به طور معمول بدتر شده و بیشتر از یک دوره ادامه می یابد.

در صورت بروز خونریزی شدید با تصور سقط جنین باید با پزشک خود تماس بگیرید.

راه های سقط جنین

اگر شما می خواهید بدانید که چگونه از بارداری خود بعد از گذشت یک ماه و یا بیشتر می توانید خلاص شوید، باید گفت سه راه پیش روی شما است:

1- سقط جنین با دارو

در 9 هفته اول بارداری معمولا مصرف دارو جوابگو است. پزشک برای شما داروی میفپریستون را تجویز می کند که هورمون پروژسترون را بلوکه کرده که این هورمون ضروری بارداری است و باعث ضخیم شدن دیواره رحم می شود. داروها با ایجاد انقباضات شدید رحمی باعث خونریزی و ختم بارداری می‌شوند.

خونریزی ایجاد‌ شده به‌ دنبال سقط دارویی معمولاً 9 تا 16 روز ادامه دارد. گاه علائمی نظیر تهوع، استفراغ، اسهال، تب و لرز و خستگی شدید طی این مدت در بیمار ظاهر می‌شود که خودبه‌خود از بین می‌رود.

پس از سپری شدن این زمان، معاینه و بررسی‌های کامل لازم است تا اطمینان حاصل شود که سقط کامل صورت گرفته است. در تعداد بسیار کمی از زنان، روش سقط دارویی به سقط نمی‌انجامد و نیاز به انجام اقدامات دیگری است.

قرص و شیاف میزوپروستول (سیتوتک) یا آمپول پروستاگلندین:

بهترین زمان برای سقط جنین با قرص سایتوتک را مصرف آن در هفته ۴ تا ۸ بارداری می‌دانند و در سه ماهه اول بارداری تا ۹۸ درصد باعث سقط می‌شود. قرص سایتوتک در قالب قرص‌های 100 و 200 میکروگرمی و با نام میزوپروستول در بازار وجود دارد. در این زمان شما می بایست پزشک خود را سه مرتبه ببینید.

در اولین ویزیت، اولین دوز مصرف دارو داده میشود، بعد از گذشت چند روز دومین دوز که میسوپروستال نامیده میشود تجویز می شود. این دارو باعث انقباضات در رحم شده و محتوای آن را خالی می کند.

سقط جنین باعث خونریزی می شود که ممکنه تا 16 روز طول بکشد. لکه بینی و خونریزی روشن ممکن است تا هفته ها ادامه داشته باشد. ویزیت آخر برای این است که دکتر ببینید سقط انجام شده است یا نه.

روش های مختلف سقط جنین نحوه مصرف قرص سایتوتک:

روش های مصرف گوناگونی برای این قرص وجود داره. دو روش برای استفاده از قرص سایتوتک به اینصورت است: قرار دادن قرص در واژن یا در دهان.

بعد از مصرف قرص‌ها تا 2 هفته احتمال سقط شدن جنین هست ولی معمول در 12 ساعت اول پس از مصرف قرص‌ها جنین سقط می‌شود.

مصرف از طریق واژن:

در این رو شباید دراز بکشید و 4 تا قرص سایتوتک را ئر داخل واژن بگذارید، نیاز نیست که خیلی عمیق گذاشته شود. بعد از گذاشتن قرص 30 دقیقه دراز بکشید. حتما قبلش دستان را بشورید و ادرار کرده باشید.

مصرف از طریق دهان:

4 عدد قرص سایتوتک را زیر زبان بگذارید و برای 30 دقیقه نگه دارید، تا قرص حل شود . بعد از 30 دقیقه قرص باقیمانده را ببلعید.

توجه: قرص حتما زیر نظر پزشک و با در نظر گرفتن شرایط پزشکی شما مصرف شود و از مصرف سر خود آن بپرهیزید.

2- کاربرد عمل جراحی سقط جنین با کورتاژ

روش ساکشن ، یکی از روش های سقط جنین با جراحی است که بین هفته ششم تا شانزدهم بارداری انجام میشه. نام‌های دیگر ساکشن مانند ساکشن آسپیراسیون ، کورتاژ با ساکشن، یا آسپیراسیون واکیوم می باشد.

انحلال و کورتاژ (D C):

این روش جراحی برای پایان دادن به بارداری تا 16 هفتگی بارداری انجام می شود. همچنین به عنوان کورتاژ مکش یا آسپیراسیون خلاء نامیده می شود.

انحلال و تخلیه (D E):

اما اگر سن بارداری بیش از 16 هفته باشد، سقط جنین به شیوه‌ای با نام انحلال و تخلیه (D E) انجام می‌شود. در این روش، برای باز شدن دهانه رحم به زمان بیشتری نیاز است و از وسیله ی دیگری نیز همراه با دستگاه مکش استفاده می‌شود.

روش های مختلف سقط جنین 3- سقط جنین با تزریق مایع داخل آمنیونی

این روش جراحی به ندرت انجام می شود و در سه ماهه دوم بارداری انجام میشه و در آن با سرنگ مایع آمنیوتیک خارج و محلول آب نمک، اوره یا کلرید پتاسیم به کیسه آمنیوتیک تزریق می شود.

پروستاگلاندین ها به واژن وارد می شوند و پیتوسین به داخل ورید تزریق می شود. بعد از 48 ساعت جنین از رحم خارج میشه.

این روش ها چقدر دردناک است؟

داروهای سقط کننده: هنگام مصرف این داروها شما احساس پریود شدن شدید همراه با اسهال، کرامپ شدید شکمی و معده درد دارید.

بعدا شما خونریزی روشن خواهید داشت که برای یک تا دو هفته ادامه خواهد داشت. این عوارض طبیعی سقط جنین با دارو است اما ممکن است شما سایر شرایط زیر را هم تجربه کنید که باید با پزشک مشورت کنید:

داشتن خونریزی شدید به معنی تعویض پد بهداشتی 2 بار در هر ساعت تب بالای 38 درجه درد شدید و کرامپ حتی بعد از مصرف مسکن

جراحی سقط: شما همان پریود شدید را تجربه خواهید کرد و دکتر برای شما استراحت تا چند هفته را تجویز میکند.

آیا این روش ها برای سقط جنین موفقت آمیز است؟

داروهای سقط با میفپریستون حدودا 97 درصد در پیشگیری از ادامه بارداری مفید است. در صورت عدم موفقیت جراحی پیشنهاد میشود. تا 99 درصد جراحی موفقیت آمیز است و در صورت شکست بار دوم تکرار میشود.

معمولا خانم ها بسرعت بعد از یک سقط ریکاوری میشوند اما در میان زنان مختلف متفاوت خواهد بود که مدت زمان آن چند هفته بیشتر نیست.شما باید از موارد زیر بعد از سقط آگاه باشید:

1-خونریزی

خونریزی و کرامپ شکمی علامت رایج بعد از داروی سقط است. سقط 4 تا 5 ساعت اتفاق می افتد و در طول یک تا دو روز تکمیل میشود. در برخی موارد مثلا سقط بعد از یک ماهگی ممکن است تا دو هفته ادامه داشته باشد. خونریزی شدید یک تا دو ماه ادامه خواهد داشت.

2-درد

تا یک هفته بعد از سقط کرامپ شدید دارید. کمپرس گرم می تواند درد شما را تسکین دهد.

3-احساسات نامشخص

بعد از سقط، زنان احساس ناراحتی، افسردگی، گناه و عذاب وجدان دارند. این احساسات موقتی است و شما بهبود می یابید.

4-استراحت

شما تا چندین هفته نیاز به استراحت دارید.

5-رابطه جنسی

یک تا دو هفته بعد از سقط رابطه جنسی نداشته باشید. باروری یک هفته بعد از سقط جنین برمیگردد . شما باید از قرص ضد بارداری استفاده کنید.

روش های مختلف سقط جنین

 انواع سقط جنین

میزان سقط جنین بر اساس هفته

بیشتر سقط ها در سه ماهه نخست بارداری (12 هفته اول) بارداری اتفاق می افتد. نخستین هفته های بارداری زمانی است که زن در بالاترین خطر سقط جنین قرار دارد، اما با رسیدن بارداری به 6 هفته این خطر نیز کاهش می یابد.

از هفته های 13 تا 20 بارداری خطر سقط جنین بیشتر می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید خطر سقط جنین پس از این تغییر زیادی نمی کند زیرا ممکن است در هر مرحله از بارداری عوارض ایجاد شود.

آمار سقط جنین

از دست دادن زودهنگام بارداری معمول است. طبق گزارش کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا، این بیماری در 10 درصد بارداری ها رخ می دهد. برخی اوقات علت سقط ناشناخته می ماند.

با این حال، کلینیک مایو تخمین می زند حدود 50 درصد سقط جنین به دلیل مشکلات کروموزومی باشد.

خطر سقط جنین به طور قطع با بالا رفتن سن افزایش می یابد. طبق گزارش کلینیک مایو، خطر سقط جنین در 35 سالگی 20 درصد، در 40 سالگی به 40 درصد افزایش و در 45 سالگی به بیشتر از 80 درصد افزایش می یابد.

باید بدانید سقط جنین به این معنی نیست که دیگر بچه دار نمی شوید. طبق گزارش کلینیک کلیولند، 87 درصد از زنان دارای سقط جنین بعد از آن بارداری بدون سقط دارند و تقریبا یک درصد از زنان 3 سقط یا بیشتر از آن را تجربه می کنند.

روش های خانگی برای این عمل

این درمان ها تنها برای شناخت شما مطرح می شود و بهتر است برای اینکار اول از همه با پزشک مشورت کنید:

غذا دارو گیاهان غذاهای سقط آور جنین دانه کنجد دارچین آناناس تمشک پاپایا کرفس زرشک (10 گرم) سیاه دانه زیره

روش های مختلف سقط جنین 1- روغن پامچال

روغن پامچال را با 4-5 کپسول به تامپون وارد کنید و آن را یک شب بگذارید بماند. در عین حال، 2-3 قرص را با آب بخورید تا غلظت روغن پامچال در بدن شما افزایش یابد.

2- چای بابونه

مصرف 2-3 قاشق بابونه خشک در فنجان آب گرم ، 2-3 بار در روز به مدت پنج روز مناسب می باشد. شما همچنین می توانید از 5 قطره روغن اسانس بابونه استفاده کنید. توصیه می شود نوشیدن چای بابونه باعث افزایش احتمال موفقیت می شود (25 خواص بابونه+طرز تهیه چای بابونه)

3- برگ جعفری

برگ جعفری داروی خانگی بسیار طبیعی برای سقط است. لازم است برگ جعفری را به طور کامل مصرف کنید. عمل این گیاه به وضوح در مقابل ویتامین C می باشد. در نتیجه، منجر به اثر متقابل انقباض رحم و انقباض دهانه رحم می شود که در نهایت منجر به سقط می شود. برای افزایش تاثیر، می توانید جعفری را با ویتامین C مصرف کنید.

4- کوهوش سیاه

این گیاه رحم را برای سقط آماده می کند. پس از مصرف این گیاه باید کوهوش قرمز مصرف کنید. توجه داشته باشید مصرف کوهوش سیاه سبب ختم بارداری نخواهد شد. با این حال، تاثیر آن بر رحم منجر به سقط می شود. دوز توصیه شده متفاوت هستند. بنابراین، بهتر است با متخصص گیاه شناسی صحبت کنید.

5- گیاه آنجلیکا

اثر آنجلیکا در زنان دو برابر می باشد. این گیاه باعث انقباض می شود و قاعدگی را تسهیل می کند. هر دوی این اثرات، باعث خاتمه بارداری می شود. آنجلیکا باید در یک فنجان آب گرم مخلوط شود و چهار بار در هر 24 ساعت مصرف شود. محدوده ایمنی توصیه شده برای استفاده از این محصول طبیعی بین 5 تا 15 سقط است.

6- پونه

بر خلاف سایر گیاهان بالا، پونه باعث سقط می شود. پونه باعث انقباض رحم می شود که موجب سقط می شود.

بیشتر بخوانید:24 روش سقط جنین در خانه که کاملا طبیعی هستند

روش های مختلف سقط جنین

داروی سقط کننده جنین

1- ویتامین سی در دوز بالا برای 6 روز:

برای شروع باید گفت ویتامین C دارای آستانه ایمنی بالاتر از سمی است. بنابراین مصرف دوزهای بالاتر ویتامین C باعث سقط می شود. ویتامین C در مرکبات وجود دارد و می توانید این ویتامین را با خوردن این میوه ها به دست آورید، مکمل های ویتامین C نیز برای اثربخشی بهتر توصیه می شود.

شما باید دوز روزانه خود را از 500 تا 1200 میلی گرم در طول زمان استاندارد افزایش دهید. افزایش تدریجی دوز ویتامین C سبب افزایش متناوب در میزان استروژن در بدن شما می شود.

علاوه بر این، افزایش سطح استروژن باعث کاهش سطح پروژسترون می شود. پروژسترون یک هورمون ضروری برای رشد سالم جنین است. بنابراین، کاهش پروژسترون ناشی از افزایش مصرف ویتامین C در نهایت منجر به سقط می شود.

2– قرص آسپرین

مصرف آسپرین برای بارداری سالم و ایمن بسیار ممنوع است. از مصرف قرص های آسپیرین مطمئن باشید؛ حدود 5 تا 6 روز بین 2 تا 8 هفته حاملگی همراه با ترکیب مواد گرم مانند زنجبیل، دارچین، قهوه، انجیر و غیره به شما کمک خواهد کرد که سقط اتفاق بیفتد.

3– کپسول دونگ کوئی

استفاده از این دارو اغلب به دنبال مصرف منظم ویتامین C به مدت شش روز است. در این مرحله، خانم به طور کلی نیاز به مصرف یک کپسول دونگ کوئی دارد. عمل ترکیبی هر دو دارو (مکمل های ویتامین C و کپسول دونگ کوئی) باعث انقباض رحم و سقط می شود.

بعد از سقط چه کار هایی باید انجام داد؟

در اینجا به کارهایی که بعد از سقط انجام دهید بهتر است اشاره می کنیم:

نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای هیدراته شدن بدن خوردن غذاهای تازه و سالم و ویتامین ها کاهش استرس و فشار کاری داشتن خواب کافی اجتناب از شنا کردن تا دو هفته اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین عدم استفاده از تامپون یا رابطه جنسی حداقل دو تا چهار هفته خطرات سقط عمدی برای مادر

قطعا سقط جنین برای رحم خطرناک است. مخصوصا در افرادی که سقط های مکرر دارند. زوجین باید آگاهانه نزدیکی داشته باشند و از خطرات سقط آگاه باشند:

سوراخ شدن رحم پارگی های دهانه رحم جفت سرراهی مشکلات در بارداری های بعدی حاملگی نابجا یا خارج رحمی بیماری التهابی لگن اندومتریوز التهاب و عفونت بافت رحم خونریزیها و عفونت های ناشی از سقط آثار روحی روانی ناشی از سقط

روش های مختلف سقط جنین

خطر سقط جنین

بیشتر سقط ها به دلایل طبیعی و غیرقابل پیشگیری اتفاق می افتد. با این حال، برخی از عوامل خطرزا می توانند احتمال سقط جنین را افزایش دهند.

این موارد شامل:

ضربه به بدن، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر یا پرتو، استفاده از مواد مخدر، سومصرف الکل، مصرف بیش از حد کافئین، سیگار کشیدن، دو یا چند سقط متوالی، کمبود وزن یا اضافه وزن، شرایط مزمن و کنترل نشده مانند دیابت و مشکلات رحم یا دهانه رحم.

سن بالای مادر نیز می تواند در خطر سقط جنین تاثیر بگذارد. زنان 35 سال به بالا در مقایسه با زنان جوان تر در معرض خطر سقط جنین بیشتری قرار دارند. یک بار سقط جنین خطر ابتلا به سقط های دیگر را افزایش نمی دهد. در حقیقت اغلب خانم ها بعد از سقط باردار می شوند و سقط های مکرر امری بسیار نادر است.

انواع سقط جنین

انواع مختلف سقط جنین بسته به علائم و مرحله بارداری تحت عنوان یکی از موارد زیر تشخیص داده می شود:

سقط کامل: تمام بافت های جنین از بدن خارج شده است. سقط ناقص: مقداری از بافت یا مواد جفتی دفع شده، اما برخی از آن هنوز در بدن باقی مانده است. سقط جنین از دست رفته: جنین بدون اطلاع شما مرده است. سقط جنین در معرض تهدید: خونریزی و گرفتگی عضلات به سقط احتمالی در آینده اشاره دارد.
سقط جنین اجتناب ناپذیر: وجود خونریزی، گرفتگی عضلات و گشاد شدن دهانه رحم نشان دهنده حتمی بودن سقط جنین است.
سقط جنین سپتیک: عفونت در رحم رخ داده است.
 

پیشگیری از سقط جنین

نمی توان از همه سقط جنین ها جلوگیری کرد. با این حال، برای کمک به حفظ بارداری سالم می توان اقداماتی را انجام داد که در اینجا چند توصیه وجود دارد:

  • در تمام دوران بارداری خود مراقبت منظم قبل از تولد داشته باشید.
  • از مصرف الکل، مواد مخدر و استعمال دخانیات در دوران بارداری خودداری کنید.
  • قبل و حین بارداری وزن خوبی داشته باشید.
  • از عفونت جلوگیری کنید، دستان خود را کاملا بشویید و از افراد بیمار دوری کنید.
  • مصرف کافئین را محدود یا متوقف کنید.
  • ویتامین های قبل از تولد را مصرف کنید تا مطمئن شوید شما و جنین در حال رشدتان مواد مغذی کافی را دریافت می کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات داشته باشید.

به یاد داشته باشید سقط جنین به این معنی نیست که در آینده دوباره باردار نخواهید شد. بیشتر زنانی که سقط می کنند، بعدا بارداری سالمی را تجربه می کنند.

روش های مختلف سقط جنین

سقط جنین دوقلوها

دوقلویی به طور معمول هنگامی اتفاق می افتد که دو تخمک به جای یک تخمک بارور شوند، همچنین می توانند هنگامی رخ دهند که یک تخمک بارور شده به دو جنین جدا شود. به طور طبیعی، ملاحظات و مراقبت های اضافی هنگام بارداری دوقلویی وجود دارد.

وجود چند نوزاد در رحم می تواند بر رشد و نمو جنین ها تاثیر بگذارد. زنانی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند ممکن است بیشتر دچار عوارضی مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی یا سقط جنین شوند.

علاوه بر این، نوعی سقط جنین به نام سندرم قل ناپدید شده برخی بارداری های دوقلویی را تحت تاثیر قرار می دهد. سندرم قل ناپدید شده زمانی اتفاق می افتد که فقط یکی از جنین ها در حم مادری که دوقلو باردار است قابل تشخیص باشد یا یکی از دوقلوها توسط جنین دیگر، جفت یا خود مادر جذب شده است.

در بسیاری از موارد قل ناپدید شده مجددا در جفت جذب می شود. برخی اوقات این اتفاق در اوایل بارداری به نحوی رخ می دهد که شما حتی نمی دانید دوقلو باردار هستید.

درمان سقط جنین

درمان دریافتی برای سقط جنین به نوع سقط جنین بستگی دارد. اگر در بدن بافت جنین باقی نمانده باشد یعنی سقط کامل اتفاق افتاده باشد نیازی به درمان نیست، اما در صورت وجود مقداری بافت در بدن چند گزینه مختلف درمانی وجود دارد:

  • مدیریت انتظار، منتظر می مانید تا بافت باقیمانده به طور طبیعی از بدن خارج شود.
  • مدیریت پزشکی، شامل مصرف داروهایی برای کمک به دفع باقیمانده بافت در بدن.
  • مدیریت جراحی، شامل برداشتن باقی مانده بافت با جراحی.

خطر بروز عوارض ناشی از هر یک از گزینه های درمانی بسیار ناچیز است، بنابراین می توانید با کمک پزشک خود درباره بهترین گزینه تصمیم بگیرید.

بهبودی جسمی

بهبودی بدن به طول بارداری قبل از سقط جنین بستگی دارد. پس از سقط جنین ممکن است علائمی مانند لکه بینی، ناراحتی و درد شکمی را تجربه کنید.

در حالی که هورمون های بارداری ممکن است پس از سقط جنین دو ماه در خون باقی بمانند، دوره‌های پریود باید ظرف ۴ تا ۶ هفته پس از سقط جنین دوباره آغاز شوند. حداقل دو هفته پس از سقط جنین از رابطه جنسی یا استفاده از تامپون خودداری کنید.

چگونه بعد از سقط جنین از خود مراقبت کنیم؟

در روزهای بعد از عمل سقط ، برخی از زنان احساس بیحالی یا خستگی می کنند. درد ناشی از گرفتگی عضلات بسیار رایج است و در بعضی موارد ممکن است شدیدتر نیز باشد.

زنان باید از یک نفر برای بردن آنها از کلینیک به منزل، کمک بخواهند و سپس به اندازه کافی، برای به دست آوردن سلامتی خود، استراحت می کنند تا از اینکه هیچ گونه عارضه جانبی، آنها را تهدید نمی کند، اطمینان حاصل کنند. آنها باید از انجام هر کاری که از لحاظ عاطفی و احساسی و یا جسمی دشوار است، دوری کنند.

زنان پس از سقط ، ممکن است بیشتر در معرض عفونت قرار بگیرند، زیرا کمی طول می کشد تا دهانه رحم بسته شود. برای کاستن از خطر عفونت، زنان باید کارهای زیر را انجام دهند:

استفاده نکردن از تامپون تا دوره بعدی قاعدگی و استفاده کردن از پد های بهداشتی برای خونریزی مطمئن تر است نداشتن رابطه جنسی و قرار دادن چیزی در واژن به مدت 1 تا 2 هفته استفاده نکردن از استخرهای شنا به مدت 1تا 2 هفته

همچنین زنان می توانند پس از سقط از روش های زیر نیز برای مراقبت از خود، استفاده کنند:

ماساژ شکم می تواند به انقباض و گرفتگی بافت رحم کمک کند. ماساژ دادن پشت نیز ممکن است به رفع گرفتگی عضلات کمک کند. استفاده از گرما و حرارت بر روی شکم یا پشت، ممکن است درد و گرفتگی عضلات را کاهش دهد. مصرف هر گونه دارو که پزشک تجویز می کند مانند آنتی بیوتیک ها. استفاده از داروهای ضد درد (OTC) مانند ایبوپروفن. اگر درد شدید یا غیر قابل تحمل باشد، باید با پزشک مشورت کنید. کنترل دمای بدن هر روز و به مدت یک هفته، زیرا تب کردن می تواند نشان دهنده عفونت باشد.

روش های مختلف سقط جنین

مدت زمانی که طول می کشد تا بهبودی حاصل شود

زمان بهبودی سقط از زنی تا زن دیگر، متفاوت می باشد. زنانی که در سه ماهه اول بارداری، سقط داشته اند و حتی کسانی که هیچ گونه عارضه ای نداشتند، معمولا چند روز بعد از سقط ، احساس طبیعی و خوش آیندی خواهند داشت. خونریزی نیز معمولا در عرض مدت 6 هفته متوقف می شود.

بهبود یافتن در مورد سقط هایی که دیرتر انجام شده است، ممکن است زمان زیادی به طول بیانجامد. در صورت بروز عوارض جانبی، به دست آوردن سلامتی، می تواند خیلی طولانی تر شود و ممکن است افراد نیاز به بستری شدن یا عمل جراحی داشته باشند.

اگر چه این موارد غیر عادی هستند و بیشتر زنانی که سقط جنین داشته اند، در عرض چند هفته سلامتی خود را به دست می آورند.

حمایت بعد از سقط جنین

تجربه طیف گسترده ای از احساسات پس از سقط جنین طبیعی است. همچنین احتمال دارد علائمی مانند مشکل خواب، کم انرژی بودن و گریه مکرر را تجربه کنید.

زمانی را برای ناراحتی و گریه برای از دست دادن به خود اختصاص دهید و در صورت نیاز از همسر خود یا مشاوره کمک بگیرید، همچنین ممکن است بخواهید از موارد زیر استفاده کنید:

اگر بیش از حد خسته شده اید به خودتان کمک کنید ممکن است خانواده و دوستانتان احساس شما را درک نکنند، بنابراین به آنها بگویید چگونه می توانند به شما کمک کنند.

هرگونه یادگاری، لباس بارداری و وسایل کودک را جمع آوری کنید تا زمانی که آماده دیدن دوباره آنها باشید.

ژستی نمادین را در پیش بگیرید بعضی از خانم ها درخت می کارند یا جواهرات خاصی می پوشند.

از یک درمانگر مشاوره بگیرید مشاوران می توانند به شما برای کنار آمدن با احساس افسردگی، از دست دادن یا احساس گناه کمک کنند.

به یک گروه پشتیبانی حضوری یا آنلاین بپیوندید تا با دیگران که تجربه مشابه شما را دارند صحبت کنید.

باردار شدن دوباره

به دنبال سقط جنین بهتر است قبل از باردار شدن دوباره صبر کنید تا از نظر جسمی و روحی آماده باشید. ممکن است بخواهید قبل از اقدام مجدد برای بارداری از پزشک خود راهنمایی بخواهید که به شما در تهیه یک طرح بارداری کمک کند.

سقط جنین به طور معمول یک بار اتفاق می افتد. با این حال، اگر دو یا چند سقط متوالی را تجربه کرده اید، پزشک آزمایش های لازم را برای تشخیص اینکه چه عواملی باعث سقط جنین قبلی شما شده است، تجویز می کند. اینها شامل موارد زیر است:

آزمایش خون برای تشخیص عدم تعادل هورمون ها آزمایش های مربوط به کروموزوم با استفاده از نمونه های خون یا بافت معاینات لگنی و رحم سونوگرافی

روش های مختلف سقط جنین

سقط جنین خودخواسته

برخی مواقع خود فرد بنا بر هر دلیلی تصمیم به خاتمه دادن به بارداری خود می گیرد که برای انجام آن نیز راه های پزشکی و خانگی وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شوند.

یکی از راه ها سقط جنین دارویی معروف به قرص سقط جنین است. در این روش پزشک برای خاتمه به بارداری زودهنگام دارویی را برای شما تجویز کمک می کند.

در روش دیگر سقط جنین داخل کلینیک توسط فرد متخصص انجام می شود که هر دو گزنه های بی خطر هستند.

سقط جنین در کلینیک چگونه انجام می شود؟

سقط جنین در کلینیک با استفاده از ابزار مکنده با شدت کم انجام می شود.

در سقط جنین دارویی با مصرف قرص هایی ضمن توقف بارداری باعث دفع بافت حاملگی توسط رحم می شوند. در نظر داشته باشید سقط جنین کلینیکی 99 درصد موثر و موفقیت آمیز است، اما درصد موفقیت سقط جنین با دارو برای حداکثر هفته هشتم بارداری بین 94 تا 98 است. در صورتی که 8 تا 9 هفته از بارداری گذشته باشد تاثیر دارو به میزان 94 تا 96 درصد کاهش می یابد.

فرآیند سقط کلینیکی چقدر طول می کشد؟

سقط جنین کلینیکی به طور معمول حدود 10 دقیقه طول می کشد، اما ویزیت کامل چند ساعت به طول می انجامد. در برخی موارد باید قبل از سقط جنین برای ویزیت جداگانه به کلینیک مراجعه کنید.

سقط جنین در هفته های آخر بارداری به طور معمول طولانی تر بوده و به مراجعه بیشتری به مطب پزشک نیاز دارد. در روش دارویی ضمن مراجعه به بیمارستان یا کلینیک به تجویز پزشک 2 داروی مختلف باید مصرف شود.

این دارو ها با فاصله 2 روز چه در خانه چه در کلینیک باید مصرف شوند. بیشتر اوقات طی 24 ساعت پس از مصرف قرص دوم سقط جنین انجام می شود. برای اطمینان از اثربخشی قرص ها می توانید با پزشک خود مشاوره حضوری یا تلفنی داشته باشید. اگر بیش از سه ماه از بارداری می گذرد بهتر است گزینه سقط کلینیکی را انتخاب کنید.

آیا سقط جنین کلینیکی بی خطر است؟

سقط جنین کلینیکی و دارویی هر دو روش های بسیار بی خطری هستند. در واقع، سقط جنین یکی از بی خطرترین روش های پزشکی موجود است. به طور کلی تقریبا از هر 4 زن در ایالات متحده یک زن تا سن 45 سالگی یک بار سقط جنین را انجام می دهد.

به ندرت فردی پس از سقط جنین دچار مشکلات جدی می شود. هرچند همان طور که مصرف دارو و سایر روش های پزشکی ممکن است با عوارضی همراه باشد باید در مورد عوارض احتمالی سقط هم اطلاعات کسب کنید.

 

راه های سقط جنین

برای سقط جنین بعد از گذشت یک ماه یا بیشتر 3 راه وجود دارد.

سقط جنین با دارو

در 9 هفته نخست بارداری به طور معمو مصرف دارو موثر است. پزشک داروی میفپریستون را تجویز می کند که هورمون پروژسترون هورمون ضروری بارداری را بلوکه کرده و باعث ضخیم شدن دیواره رحم می شود.

داروها با ایجاد انقباضات شدید رحمی باعث خونریزی و پایان بارداری می ‌شوند. خونریزی سقط دارویی به طور معمول 9 تا 16 روز ادامه دارد. برخی مواقع فرد علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تب و لرز و خستگی شدید را نیز تجربه می کند که البته بعد از مدتی به طور خود به خود از بین می روند.

روش های مختلف سقط جنین قرص و شیاف میزوپروستول یا آمپول پروستاگلاندین

بهترین زمان مصرف قرص سایتوتک برای سقط جنین هفته ۴ تا ۸ بارداری است و در سه ماهه نخست بارداری تا ۹۸ درصد باعث سقط می شود. قرص سایتوتک با نام میزوپروستول به 2 صورت 100 و 200 میکروگرمی در بازار به فروش می رسد.

طی سه مرحله نخست ویزیت، مصرف نخستین دوز دارو و بعد از گذشت چند روز که دومین دوز که میسوپروستال نامیده می شود به پزشک مراجعه می کنید. این دارو باعث انقباضات در رحم شده و محتوای آن را خالی می کند.

خونریزی سقط جنین احتمال می رود تا 16 روز طول بکشد و لکه بینی و خونریزی روشن نیز تا هفته ها ادامه داشته باشد. ویزیت آخر برای اطمینان از موفقیت سقط جنین باید انجام شود.

نحوه مصرف قرص سایتوتک

روش های مختلفی به صورت خوراکی یا قرار دادن قرص در واژن برای مصرف سایتوتک وجود دارد. بعد از مصرف قرص تا 2 هفته احتمال سقط جنین وجود دارد، اما به طور معمول در 12 ساعت نخست پس از مصرف قرص‌ جنین سقط می شود. برای استفادخ خوراکی از آن 4 عدد قرص سایتوتک را زیر زبان بگذارید و برای 30 دقیقه آنها را برای حل شدن نگه دارید بعد از این زمان قرص های باقیمانده را قورت دهید.

برای استفاده به صورت قرار دادن داخل واژن باید 4 تا قرص سایتوتک را داخل واژن قرار دهید. بعد از گذاشتن قرص 30 دقیقه دراز بکشید. البته دقت داشته باشید قبل از انجام این کار ضمن ادرار کردن دستان خود را به خوبی بشویید.

دقت داشته باشید از این روش ها باید زیر نظر پزشک استفاده کنید و از مصرف آنها به صورت خودسرانه برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی پرهیز کنید.

سقط جنین با کورتاژ

روش ساکشن به عنوان یکی از روش های سقط جنین با جراحی بین هفته ششم تا شانزدهم بارداری انجام می شود. از نام‌ های دیگر ساکشن می توان به ساکشن آسپیراسیون، کورتاژ با ساکشن یا آسپیراسیون واکیوم اشاره کرد.

انحلال و کورتاژ

این روش جراحی برای خاتمه دادن به بارداری تا 16 هفتگی بارداری انجام می شود، همچنین به عنوان کورتاژ مکش یا آسپیراسیون خلاء نیز شناخته می شود.

روش های مختلف سقط جنین انحلال و تخلیه

در صورتی که بارداری بیش از16 هفته باشد سقط جنین به شیوه ‌ای با نام انحلال و تخلیه انجام می‌شود. در این روش برای باز شدن دهانه رحم به زمان بیشتری نیاز است و از وسیله ذیگری نیز همراه با دستگاه مکش استفاده می شود.

سقط جنین با تزریق مایع داخل آمنیونی

این روش جراحی به ندرت و در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. در آن با سرنگ مایع آمنیوتیک خارج و محلول آب نمک، اوره یا پتاسیم کلرید به کیسه آمنیوتیک تزریق می شود. پروستاگلاندین ها به واژن وارد و پیتوسین داخل ورید تزریق می شود که این کار باعث خروج جنین از رحم بعد از 48 ساعت می شود.

روش های خانگی سقط جنین

در صورت تمایل برای استفاده از این روش های خانگی برای سقط جنین بهتر است نخست با پزشک خود مشورت کنید.

مواد غذایی دارو گیاهان مواد غذایی برای سقط جنین کنجد دارچین آناناس تمشک پاپایا کرفس زرشک سیاه دانه زیره روغن پامچال چای بابونه برگ جعفری کوهوش سیاه گیاه آنجلیکا پونه داروی سقط کننده جنین ویتامین C با دوز بالا طی روز قرص آسپرین کپسول دونگ کوئی مراقبت های پزشکی پس از آن

پزشک به مدت چند هفته، با زنانی که سقط جنین داشته اند، در تماس است و اگر نشانه هایی از عوارض وجود نداشته باشد، مراقبت های پزشکی بیشتری مورد نیاز نمی باشد.

زنانی که علائمی از عوارض سقط را تجربه می کنند ممکن است نیاز به برقراری تماس فوری با یک پزشک را داشته باشند. بعضی از عوارض سقط ممکن است نیاز به بستری شدن در اورژانس را به دنبال داشته باشد، اگرچه خیلی رایج و معمول نمی باشد.

ترجمه و گزارش: الهه زارعی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان