دستگاهی ارزان قیمت که امکان تشخیص کرونا از بزاق دهان را دارد


دستگاهی ارزان قیمت که امکان تشخیص کرونا از بزاق دهان را دارد

محققان یک دستگاه کوچک رومیزی طراحی کرده اند که برای تشخیص انواع ویروس سارس و کووید و اعلام نتیجه تست در یک ساعت قابل برنامه ریزی است.

آفتاب‌‌نیوز :

مهندسان MIT و دانشگاه هاروارد یک دستگاه رومیزی کوچک طراحی کرده اند که می تواند سارس و کووید را از نمونه بزاق در حدود یک ساعت تشخیص دهد. در یک مطالعه جدید، آنها نشان دادند که تشخیص به همان اندازه دقیق است که آزمایشات PCR در حال حاضر استفاده می شود.

این دستگاه همچنین می تواند برای تشخیص جهش های ویروسی خاص مرتبط با برخی از انواع کووید و سارس که اکنون در حال گردش هستند استفاده شود. این نتیجه را نیز می توان در عرض یک ساعت به دست آورد و به طور بالقوه ردیابی انواع مختلف ویروس را بسیار ساده تر کرد ، به ویژه در مناطقی که به امکانات تعیین توالی ژنتیکی دسترسی ندارند.

جیمز کالینز، پروفسور موسسه مهندسی و علوم پزشکی MIT (IMES) می گوید: "ما نشان دادیم که پلتفرم ما می تواند برای تشخیص انواع جدیدی از ویروس که ظاهر می شوند برنامه ریزی شود و ما می توانیم آن را به سرعت مورد استفاده قرار دهیم." گروه مهندسی زیست شناسی:"در این مطالعه، ما انواع ویروس انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی را مورد هدف قرار دادیم، اما شما به آسانی می توانید بستر تشخیص را برای بررسی نوع دلتا و سایر مواردی که در حال ظهور هستند، تنظیم کنید."

به گفته محققان، تشخیص جدید که متکی به فناوری CRISPR است، می تواند با قیمت 15 دلار مونتاژ شود، اما اگر دستگاه ها در مقیاس بزرگ تولید شوند، این هزینه ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

تشخیص جدید مبتنی بر SHERLOCK است، یک ابزار مبتنی بر CRISPR که کالینز و دیگران اولین بار در سال 2017 گزارش کردند. اجزای سیستم شامل یک رشته راهنمای RNA است که امکان تشخیص توالی های RNA هدف خاص را می دهد و آنزیم های Cas که این توالی ها را می‌شکافند و یک سیگنال فلورسنت تولید می‎کنند. همه این اجزای مولکولی را می توان با روش خشک‌ کردن انجمادی برای طولانی مدت نگهداری کرد و سپس با قرار دادن آنها در معرض آب دوباره فعال کرد.

سال گذشته، آزمایشگاه کالینز کار بر روی تطبیق این فناوری برای تشخیص ویروس SARS-CoV-2 آغاز کرد، به این امید که آنها بتوانند یک دستگاه تشخیصی طراحی کنند که بتواند نتایج سریع را به ارمغان بیاورد و بدون نیاز به تخصص مورد استفاده قرار گیرد. آنها همچنین می‌خواستند با نمونه بزاق کار کند و این کار را برای کاربران هم راحت تر کند.

محققان دستگاهی را طراحی کردند که آنها آن را حداقل ابزار SHERLOCK (miSHERLOCK) می نامند، به طوری که می‌تواند حداکثر چهار ماژول داشته باشد که هر کدام دنباله توالی RNA هدف متفاوتی را جستجو می کنند. ماژول اصلی شامل رشته های راهنمای RNA است که هر گونه SARS-CoV-2 را تشخیص می دهد. ماژول های دیگر مختص جهش‌های مربوط به برخی از انواع ایجاد شده در سال گذشته هستند.

هنگامی که محققان این مطالعه را انجام دادند، نوع دلتا هنوز رایج نبود ، اما چون سیستم در حال حاضر ساخته شده است ، می گویند طراحی یک ماژول جدید برای تشخیص آن نوع باید ساده باشد. این سیستم همچنین می تواند به راحتی برای نظارت بر جهش های جدید که می تواند ویروس را عفونی تر کند، برنامه ریزی شود.

محققان ابتدا دستگاه خود را با بزاق انسانی که دارای توالی RNA مصنوعی SARS-CoV-2 بود ، آزمایش کردند و سپس با حدود 50 نمونه از بیمارانی که تست ویروس آنها مثبت بود، آزمایش کردند. آنها دریافتند که این دستگاه به اندازه آزمایشات PCR استاندارد طلایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد دقیق است.

این دستگاه یک قرائت فلورسنت تولید می کند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و محققان همچنین یک برنامه تلفن هوشمند طراحی کردند که می تواند نتایج را بخواند و برای ردیابی راحت تر به بخش های بهداشت عمومی ارسال کند.

محققان معتقدند دستگاه آنها می تواند با هزینه ای بین 2 تا 3 دلار برای هر دستگاه تولید شود. در صورت تأیید FDA و تولید در مقیاس بزرگ، آنها تصور می کنند که این نوع تشخیص می تواند برای افرادی که مایل به آزمایش در خانه هستند یا در مراکز مراقبت های بهداشتی در مناطق بدون دسترسی گسترده به آزمایش PCR یا توالی ژنتیکی مفید باشد.

دی پوئیگ می گوید: "توانایی تشخیص و ردیابی این گونه ها برای سلامت عمومی موثر است، اما متأسفانه، انواع موجود در حال حاضر تنها با تعیین توالی اسید نوکلئیک در مراکز تخصصی اپیدمیولوژیک که حتی در کشورهای غنی از منابع کمیاب هستند، تشخیص داده می شود."

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟