آیت الله علوی بروجردی:هنر عاشورا عرضه و برجسته شود


آیت الله علوی بروجردی:هنر عاشورا عرضه و برجسته شود

قم - ایرنا - آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی از استادان برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه هنر عاشورا باید عرضه و برجسته شود گفت: هر منطقه‌ای طبق آداب و رسوم خود معنای عاشورا را ارائه می‌کند، این‌ها یک فرهنگ است و این فرهنگ در عرصه‌های مختلف شعر، نقاشی، نمایش و تعزیه برای مردم تبیین شود.

وی عصر یکشنبه در آیین رونمایی از کتاب عاشورا در چهار گوشه ایران در سالن اجتماعات کتابخانه آیت الله بروجردی (ره) قم طی سخنانی اظهار داشت: هر سال چند هفته مانده به‌ماه محرم برخی از افراد از روی غرض و مرض و یا سادگی که دارند؟ نق زدنشان شروع می‌شود.

وی افزود: آنها از لباس مشکی اشکال می‌گیرند و حالا که کرونا هم آمده، بهانه‌ها نیز خیلی وسیع شده‌است، (گویی) نشستن در کنار هم در هواپیما و اتوبوس و برگزاری مراسم‌های رسمی و غیررسمی مشکلی ندارد، فقط مجالس امام حسین مشکل دارد!

علوی بروجردی گفت: مثل اینکه یک سازمان‌دهی شده تا تمام آن چه که در محرم است، در ذهن مردم مخدوش شود، اما ما متوجه باشیم که حرکت امام حسین هم دین پیامبر و هم فضیلت، حریت و انسانیت را حفظ کرده کسانی مانند گاندی که اصلا اعتقادی به‌اسلام ندارند از آن حضرت تجلیل می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: کسانی از امام حسین تجلیل می‌کنند، ممکن است حتی به‌خدا نیز باور نداشته باشند، ما هم در مورد امام حسین سخت نگیریم و تا کسی بخواهد روضه بخواند و یا در مجالس روضه شرکت کند، بگوییم اول نمازت را درست کن و روزه‌ات را بگیر!، ممکن است کسی هیچ کدام از این مناسک را نداشته باشد ولی به‌امام حسین معتقد باشد و همین وسیله نجاتش می‌شود.

وی ادامه داد: فضیلت عزاداری امام حسین کمتر از خواندن نماز اول وقت در ظهر عاشورا نیست، اینکه کسی کاری به‌دین ندارد ولی اعتقادش به‌امام حسین محفوظ مانده را قدر بدانیم.

علوی بروجردی همچنین عرضه و برجسته نمودن هنر عاشورا را ضروری خواند و گفت: هر منطقه‌ای به‌آداب و رسوم خودش این معنا را ارائه می‌کند و این یک فرهنگ است و باید در عرصه‌های مختلف شعر، نقاشی، نمایش و تعزیه برای مردم برجسته شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به‌تاثیرگذاری قیام امام حسین در میان ملت‌های مختلف جهان بیان داشت: عاشورا مختص مردم نیست، عراقی‌ها، لبنانی‌ها و هندی مطابق سنت‌های خود این آیین را گرامی می‌دارند.

در آستانه ماه محرم کتاب عاشورا در چهار گوشه ایران رونمایی شد.

در این اثر تصاویر عزاداری‌های ماه محرم که طی ۳۳ سال قمری در حدود ۸۵ نقطه کشور برگزار شده، به‌ثبت رسیده ‌است. /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری