تاکنون درمان قطعی برای این بیماری خودایمنی شناخته نشده است


تاکنون درمان قطعی برای این بیماری خودایمنی شناخته نشده است

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم کودکان در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دیابت نوع یک، بیماری خودایمنی است، گفت: باتوجه به تخریب لوزالمعده این نوع بیماری به‌صورت مادام‌العمر در فرد باقی می‌ماند و روش‌هایی مانند پیوند سلول‌های بنیادی در آینده و در صورت تحقق بر دیابت نوع یک اثرگذار است، اما در حال حاضر درمان قطعی برای دیابت نوع یک وجود ندارد.

پیام سامعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دیابت مجموعه‌ای از بیماری‌هایی بوده که نتیجه آن افزایش قند خون است، اظهار کرد: این بیماری جزو شایع‌ترین بیماری‌ها در کودکان و بزرگسالان است، دیابت انواع مختلفی دارد، زمانی که صحبت از دیابت می‌شود، منظور نوع یک و دو آن است.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم کودکان در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دیابت نوع یک، بیماری خودایمنی محسوب می‌شود، ادامه داد: در این بیماری، سیستم دفاعی بدن به پانکراس حمله کرده و آن را تخریب می‌کند، از علائم دیابت می‌توان به مصرف زیاد آب، پرادراری، شب ادراری و کاهش وزن اشاره کرد که تاخیر در درمان می‌تواند باعث ایجاد کمای دیابتیک شود.

وی با بیان اینکه درمان دیابت نوع یک از طریق انسولین انجام می‌شود، گفت: با توجه به تخریب لوزالمعده، این نوع بیماری به‌صورت مادام‌العمر در فرد باقی می‌ماند و روش‌هایی مانند پیوند سلول‌های بنیادی در آینده و در صورت تحقق بر دیابت نوع یک اثرگذار است، اما در حال حاضر درمان قطعی برای دیابت نوع یک وجود ندارد.

سامعی با اشاره به اینکه افزایش قند خون باید توسط انسولین کنترل شود، یادآور شد: اگر قند خون کنترل نشود، تقریبا همه ارگان‌های بدن مانند چشم، کلیه، قلب و عروق آسیب جدی می‌بینند، به هر حال بیماران دیابتی علاوه بر اینکه تحت نظر پزشک غدد قرار می‌گیرند، باید توسط چشم‌پزشک و متخصص کلیه نیز ویزیت شوند.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم کودکان خاطرنشان کرد: یک آزمایش مهم برای بیماران دیابتی اندازه‌گیری شاخص قند سه‌ماهه در افراد مبتلا به دیابت است، این عدد باید زیر ۷/۵ باشد، هرچه این عدد بالاتر باشد، آسیب بیشتری به بدن بیمار وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه دیابت نوع دوم بیشتر در سنین بزرگسالی بروز پیدا می‌کند، اضافه کرد: با این حال، میزان بروز دیابت نوع دوم در کودکان به‌دلیل افزایش وزن، کاهش تحرک، افزایش توده چربی و سبک زندگی ناسالم نیز در حال افزایش است.

سامعی با بیان اینکه دیابت نوع دوم برخلاف نوع یک، مقاومت بدن نسبت به انسولین بالاتر است، خاطرنشان کرد: بنابراین بدن برای نگه داشتن انسولین مجبور به ترشح انسولین بیشتری است.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم کودکان گفت: قبل از دیابت، می‌توان با تغییر روش زندگی، اصلاح الگوی غذا و کاهش وزن جلوی این نوع دیابت را گرفت، اما اگر بیماری بهبود نیابد، از داروی خوراکی استفاده می‌شود و در صورت جواب ندادن می‌توان از انواع انسولین در این بیماران کمک گرفت.

وی در خصوص تاثیر برخی از خوراکی‌ها در نوزادی در احتمال ابتلا به دیابت، توضیح داد: با توجه به اینکه اتصالات سلول‌های روده در ماه‌های نخست زندگی هنوز تکمیل نشده است، خوردن یکسری از خوراکی‌ها در سن کم برای شیرخوار ممنوع است، دادن غذاهایی از جمله شیر گاو یا نان کمتر از شش ماه، باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شیرخوار، علیه مواد موجود در این خوراکی‌ها حساس شده و باعث بروز بعضی بیماری‌های خودایمنی در آینده، از جمله دیابت یا بیماری تیرویید شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق