نشانه‌های فروپاشی امپراتوری آمریکا از دید نشنال اینترست


نشانه‌های فروپاشی امپراتوری آمریکا از دید نشنال اینترست

نشنال اینترست پنج نشانه فروپاشی امپراتوری آمریکا را نام برد.

به گزارش اسپوتنیک، مارک کاتز، ستون نویس نشنال اینترست از نشانه هایی نام برد که از پایان هژمونی آمریکا بر روی کره زمین می‌گویند.

به گفته وی، در عصر سیستم دوقطبی روابط بین الملل در جهان، دو قدرت بزرگ با یکدیگر رقابت کردند - اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک کشورهای سوسیالیستی، به نظر می رسید که ایالات متحده تنها قدرت چیره بر روی زمین شده است، اما چالش های آغاز قرن 21 این نظریه را به پرسش کشید.

به گمان وی، رویدادهای زیر گواهی بر پایان هژمونی واشنگتن است:

- آمریکا نتوانسته در عملیات نظامی گسترده و طولانی مدت در افغانستان و عراق برتری پیدا کند.

- ایالات متحده به دلیل وقایع سال 2008 در گرجستان و 2014 در اوکراین به روسیه پاسخ ضعیفی داد.

- واشنگتن ابتکار عمل را به مسکو ، تهران و آنکارا در حل منازعات در خاورمیانه - در سوریه و یمن و همچنین شمال آفریقا - در لیبی واگذار کرد.

- ایالات متحده نتوانسته است چین را از تقویت قدرت خود بازدارد و بر چیرگی این کشور در شرق چین و دریاهای جنوبی چین یا افزایش نفوذش از طریق ابتکار اقتصادی کمربند و جاده تاکید پیشگیری کند.

- آمریکا بی نتیجه تلاش کرد تا به مخالفان خود نزدیک شود (دونالد ترامپ می خواست این کار را با کره شمالی و حتی با ایران انجام دهد). علاوه بر این، واشنگتن نتوانست متحدان خود را از همکاری با رقبای خود منصرف کند.

کاتز خاطرنشان کرد که خروج ارتش آمریکا از افغانستان و برنامه ریزی خروج از عراق در اواخر سال 2021 آخرین نشانه هایی است که نشان می دهد جهان تک قطبی به رهبری ایالات متحده (اگر وجود داشته) به پایان می رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آمریکا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس