آیا مازندران به قله موج پنجم کرونا رسیده است؟


آیا مازندران به قله موج پنجم کرونا رسیده است؟

ساری – ایرنا – آمارهای کرونایی 24 ساعت گذشته مازندران علاوه بر این که جان باختن 50 بیمار کرونایی دیگر را نشان می‌دهد، از مقاومت عددی تعداد مجموع بستری‌شدگان این استان طی چهار روز اخیر نیز خبر می‌دهد که شاید نشان دهنده رسیدن موج پنجم کرونا در مازندران به قله یا پیک و آغاز روند نزولی این موج باشد.

به گزارش ایرنا، کرونا در مازندران برای سومین روز پیاپی جان ۵۰ بیمار مبتلا به کرونا را گرفت تا تعداد جان‌باختگان مازندران بر اثر درگیری با این ویروس در مرداد ماه به ۵۴۶ نفر و در سال جاری طی ۱۴۳ روز به یکهزار و ۳۰۸ نفر برسد.

بر اساس آخرین آمار دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، در حالی که ۲۴ ساعت ماقبل تعداد بستری‌شدگان جدید کرونایی با ۸۲۲ نفر رکورد جدیدی را ثبت کرده بود، طی شبانه‌روز اخیر به ۷۶۰ نفر رسید. تعداد ترخیص‌شدگان نیز ۶ نفر بیشتر از بستری‌شدگان جدید کرونایی، یعنی ۷۶۶ نفر بود.

با این حساب تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران که در روزهای ۱۷ و ۱۸ مرداد سه هزار و ۹۸۳ نفر بود، امروز به سه‌هزار و ۹۷۲ نفر رسید. از این تعداد ۴۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که مانند روز ۱۷ مرداد بیشترین تعداد ثبت شده از بیماران کرونایی بدحال مازندران از ابتدای شیوع کرونا تا امروز است.

بالاترین آمار ثبت شده از تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در مازندران ۴۰۰۵ نفر است که روز ۱۵ مرداد ثبت شده بود و رکورد بیش از چهار هزار نفر را ثبت کرد. اما پس از آن این عدد افزایش نیافت و به زیر چهار هزار نفر رسید و به نظر می‌رسد که در حال مقاومت برای عبور نکردن از عدد چهار هزار و احتمال آغاز روند نزولی بستری‌شدگان در مازندران است.

پیک یا قله موج کرونا به نقطه‌ای گفته می‌شود که بالاترین میزان بستری‌شدگان و مراجعات ثبت شود و پس از چند روز مقاومت و باقی ماندن آمار در همان محدوده عددی، روند نزولی‌اش آغاز شود. پیک کرونا در موج چهارم برای مازندران ۲۸ فروردین رقم خورده بود که یکهزار و ۶۴۴ نفر بیشترین تعداد بستری‌شدگان بود و پس از آن آمارها نزولی شد. در پیک یا قله موج سوم نیز که ۲۵ دی پارسال ثبت شد یک‌هزار و ۴۱۶ نفر در مراکز درمانی مازندران بستری بودند. قله آماری بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج دوم نیز یکهزار و ۹۱۳ نفر و در موج اول حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر بود.

البته در صورتی که مازندران به پیک آماری موج پنجم کرونا رسیده باشد، به گفته کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان، آمار مرگ‌های کرونایی با توجه به تعداد بسیار بالای بستری‌شدگان همچنان تا چند روز بالا خواهد بود و به مرور کاهش می‌یابد.

آیا مازندران به قله موج پنجم کرونا رسیده است؟

اگر آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی در مازندران طی چند روز آینده نیز در همین محدوده باقی بماند، می‌توان امیدوار بود که موج پنجم کرونا در مازندران به پیک یا قله آماری و بالاترین نقطه در نمودار رسیده است. البته هنوز برای اظهارنظر در این زمینه زمان مناسبی نیست و باید آمارهای چند روز آتی مازندران نیز ثبت و بررسی شود.

مازندران با فاصله زیادی نسبت به میانگین کشوری در میزان ابتلا نخستین استان کشور است. در حالی که آمار کشوری ضریب خطر یا میزان ابتلا در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است این عدد برای مازندران با فاصله حدود ۲.۵ برابری بین ۲۷ تا ۳۰ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر برآورد می‌شود که در محاسبات رنگ‌بندی کرونایی مازندران را در وضعیت سیاه کرونایی قرار می‌دهد.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند. روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت.

سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان‌های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعداد مناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. از ۸ مرداد نیز با اضافه شدن پنج شهرستان دیگر تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز مازندران به ۲۰ رسید که همچنان با وجود خروج یک شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی، با توجه به اضافه شدن میاندورود به مناطق قرمز، همچنان تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی مازندران ۲۰ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید